OL-LÅT: Alexander Denstad With var en av artistene som bidro til OL-låten «The Best Of Us». Foto. FRODE HANSEN
OL-LÅT: Alexander Denstad With var en av artistene som bidro til OL-låten «The Best Of Us». Foto. FRODE HANSEN

OL-låt: Sørpe

RAMPELYS

Norges «offisielle OL-låt» burde blitt diskvalifisert på startstreken.

Publisert: Oppdatert: 05.01.14 16:21

Diverse artister
«The Best Of Us» (K. Bjerkestrand, B.R Stray, S. Eriksrud, J.Sjo, A. With, Kaveh, AutoLaser)

For å ta det mest påfallende først: Hva i all verden er meningen med at «Norges offisielle OL-låt» er på engelsk?

OK da. Kavehs hiphop-vers var på morsmålet. Men var det noen som skjønte hva han rappet?

Og for en engelsk! «And from the great unknown / We'll be like shooting stars / Forever carved in stone». Eh, OK - hvis du sier det så!

Dernest: Kan «The Best Of Us» i det hele tatt kalles en «låt»? Ja, kanskje. Det er i så tilfelle en «låt», eller «en lyd», som bare i korte sekunder er i kontakt med noe som kan minne om en koherent, eller på noen måte forståelig, melodi.

Sølet begynner i marsjtakt, og glir over i et relativt greit popballadevers med den sympatiske Aleksander Denstad With (han fra «Idol»!!) og falsetten hans i hovedrollen.

Så langt, så noenlunde vel.

Men allerede idet Kaveh begynner på det første verset sitt er det som om «The Best Of Us» faller fullstendig sammen, for aldri å samle seg igjen.

Tragisk blir det først idet «operababen» Eli Kristin Hansveen (hun fra «Stjernekamp»!!) teppebomber det andre hiphop-verset med sopranen sin, over musikk som nå er en slags pompøs, «symfonisk» progrock av uant grufullhet.

Mot slutten forviller «The Best Of Us» seg ut i et slags The Beatles-territorium, fremdeles ribbet for ethvert allsangpotensiale.

Samme hvordan det går i Sotsji, blir det ikke verre enn dette.

HVA SYNES DU OM OL-LÅTEN? Si din mening og kast terning her!

PS! VG har vært i kontakt med Aleksander Denstad Withs manager. Hun opplyser om at de ikke vil kommentere anmeldelsen nå. VG har også forsøkt å komme i kontakt med flere som har vært involvert i musikkprosjektet, men som ikke har vært tilgjengelig for kommentar.