DØD; Egil Monn-Iversen døde fredag etter lengre tids sykeleie. han ble 89 år gammel-
DØD; Egil Monn-Iversen døde fredag etter lengre tids sykeleie. han ble 89 år gammel- Foto: Knut Erik Knudsen VG

Egil Monn-Iversen er død

Publisert: Oppdatert: 07.07.17 23:45

Del saken på:

Lenken er kopiert
RAMPELYS

Egil Monn-Iversen er død. Han ble 89 år gammel  og døde fredag etter lengre tids sykeleie.

Det er hans barnebarn Magnus Monn-Iversen som på vegne av familien skriver dette i en pressemelding fredag.

Egil Monn-Iversen regnes som en av en av etterkrigstidens mest innflytelsesrike personer innen musikk, tv, film, opera, revy og teater.

– Det er trist at han er borte, men jeg er takknemmelig for alt jeg har fått lov til å oppleve sammen med ham. Det som er fint er at han har skrevet mye vakker musikk som vil leve videre etter hans død, sier barnebarnet Magnus Monn-Iversen til VG.

Les også: Sølvi Wang er død

Egil Monn-Iversens karrieren startet allerede på 1940-tallet da han sammen med sin kunstneriske partner og ektefelle, Sølvi Wang som stiftet musikkgruppen The Monn Keys. Vokalgruppens store suksess banet vei for en kø av oppgaver de neste 50 årene. Sølvi Wang døde i 2011. Hun ble 81 år gammel.

Egil Monn-Iversen var musikalsk ansvarlig for over 50 musikaloppsetninger i inn- og utland, hvorav 15 var originale verk av Monn-Iversen selv. Han skrev musikken til rundt 100 tv- og filmproduksjoner, og var selv filmprodusent på 25 av dem. Han komponerte og arrangerte mange hundre plateutgivelser.

Monn-Iversen er kjent for det norske folk som mannen med ryggen til kamera, med dirigentpinnen høyt hevet. Foruten det rent musikalske var han en sentral aktør i utformingen av moderne norsk kulturpolitikk.

Les også: Vennene i sorg over Rolv Wesenlunds død

Han var musikalsk ansvarlig i NRK, styreformann ved Den norske Opera, arbeidet for kulturrådet og Arbeiderpartiets kulturutvalg, var musikalsk ansvarlig ved åpning- og avslutningssermoniene ved OL på Lillehammer og musikalsk ansvarlig på Det norske teatret.

Samarbeidet med «alle»

Monn-Iversen arbeidet tett med personligheter som Rolv Wesenlund, Einar Schanke, Thorbjørn Egner, Alf Prøysen, Sverre Udnæs, Pål Bang-Hansen, Arne Nordheim og Kjell Bækkelund. Han hadde musikalske samarbeid med alle fra Liv Ullmann og Dag Frøland til Sissel Kyrkjebø og Bare Egil Band. Han var utnevnt til ridder av 1. klasse av St. Olavs Orden, og har vunnet priser som Spellemannprisens hederspris, Amandaprisesn ærespris, Edvardprisens ærespris og Aamodtstatuetten. Egil Monn-Iversen vil bli husket gjennom sine mange verker.

Fikk sin første platekontrakt av Egil Monn-Iversen

– Jeg har utrolig mye å takke Egil Monn-Iversen for, sier Wenche Myhre til VG.

I 1961, året etter at hun vant en stor taltentkonkurranse på Chat Noir, fikk hun på sin 13 års dag sin første platekontrakt hos nettopp Egil Monn-Iversen.

– Egil betydde svært mye for meg. Det var han som fikk meg videre. Det var han som pushet meg til å gjøre nye ting. Det var han som tok meg videre. Det var han som fikk meg med i filmer og revyer, fortsetter Wenche Myhre.

Hun legger ikke skjul på at det var Egil Monn-Iversen som sammen med faren hennes tok vare på henne den gangen.

– Jeg hadde bare de to den gangen. Det var et fantastisk samarbeid og jeg var veldig glad i han. Jeg følte på mange måter at jeg var jenta hans. han var støttende og oppmuntrende og klappet meg på kinnet når jeg trengte det, sier Wenche Myhre.

Hun har bare gode minner etter Egil Monn-Iversen.

– Han var en stor mann i norsk underholdningliv. Han betydde mye for veldig mange og jeg sender all min medfølelse til hele hans familie, sier Wenche Myhre.

Les også: Wenche Foss (1917-2011): Stjernediva og medmenneske

– Egil kunne være en hard mann, en streng herre. Han var enormt kunnskapsrik. En begavelse. Var skremmende da han dirigerte i orkestergraven, minnes skuespilleren Lise Fjeldstad (78).

Hun er mest kjent for sine dramatiske og seriøse roller, men arbeidet under Egil-Monn Iversen en kort periode i sine yngre år.

– Han var en paradoksal mann. Mektig, visjonær, men også blyg og varm. Jeg likte hans vakre brune øyne og lune smil, erkjenner Fjeldstad.

– Det var Egil som brakte musikalen til Norge. Han hadde en enorm teft når det gjaldt musikk som fenget.

– Han hadde også mye makt, var jo selve Gudfaren innen norsk underholdning. Han regjerte og hadde kontroll på det meste, fortsetter hun.

– Han var en omdiskutert person?

– Han var det, fordi han fikk så mye makt, men jeg hadde veldig sans for Egil, røper Fjeldstad.

– Samtidig var han en vitebegjærlig mann. Tror aldri han følte seg utlært. Han leste alltid i en eller annen bok. Det imponerte meg.

Mari Maurstad sier Egil Monn-Iversen var en stor personlighet. Og veldig produktiv.

– Det er en grunn til at han ble kalt for «gudfaren»; han hadde en finger med i det meste av norsk musikkliv, sier Maurstad som sammen med pianist Kari Stokke i sin tid ga ut en CD med bare Egil Monn-Iversens musikk.

– Han var en veldig dyktig komponist for musikkteatret. Han var veldig produktiv, og laget veldig mange melodier som man har i hjertet og øret uten å vite at det var han som laget dem. Han vil nok overleve generasjoner, sier Maurstad.

Hun forteller at Monn-Iversen hadde mye kunnskap og satt på mange fortellinger.

– Hvis han mente noe hundre prosent, så ble det sånn. Han var en veldig mild person. Jeg har bare sett ham rasende en gang. Og det som kom ut av munnen hans da var «kyss meg i rumpen.» Andre ville ha funnet helt andre ord enn det, humrer Maurstad. Hun tror at han var litt sjenert også.

– Han kastet ikke om seg med superlativer. Når han mente noe var helt fantastisk sa han «joda, det var bra,» men måten han sa det på gjorde at du gikk hjem og følte at du hadde fått en diamant. Han var en stor personlighet, sier Maurstad.

Etterlater seg barn, barnebarn og oldebarn

Fra originale sanger som «Vise for gærne jiinter» til arrangementer som i «Dyrene i Hakkebakkeskogen». Fra spillefilmer som «Fleksnes fataliteter» og «Norske byggeklosser» til musikaler som «Ungen» og «Bør Børson jr.». Fra original jazzmusikk fra filmer som «Line» og «Himmel og helvete» til klassiske verk fra tv-serier som «Rød snø» og «Vestavind» . Egil Monn-Iversen etterlater seg barn, barnebarn og oldebarn.