BRUKER RAUMA-PRODUKTER: Genseren Gaute Grøtta Grav har på seg i «Farmen» har han selv vært med på å designe sammen med Rauma Ullvarefabrikk. Foto: ALEX IVERSEN/TV 2

Medietilsynet ber om innsyn i Farmen-avtaler

Vil også granske TV Norge-programmet «Alt til Salgs»

(VG Nett) Medietilsynet vil undersøke om TV 2 og «Farmen» har gjort avtaler med Rauma ullvarefabrikk som strider med regelverket.

ARTIKKELEN ER OVER SEKS ÅR GAMMEL

I dag sendte Medietilsynet et brev til TV 2 der de ber kanalen svare på om «Farmen» har en sponsoravtale med Rauma ullvarefabrikk.

Bakgrunnen er at Gaute Grøtta Grav og TV 2 har samarbeidet med produsenten om utviklingen av den brune ullgenseren Gaute bruker i høstens «Farmen». I en av høstens episoder var det også et elleve minutter langt innslag fra fabrikken. Til tross for dette er ikke Rauma oppgitt som sponsor eller kreditert i rulleteksten.

I brevet til TV 2 ber Medietilsynet om innsyn i eventuelle sponsoravtaler kanalen har inngått med både ullvarefabrikken og saftprodusenten Lerum.

GRANSKER TV 2 og TV Norge: Gudbrand Guthus i Medietilsynet. Foto: MEDIETILSYNET


- Vi ser at dette er noe som kan være i strid med gjeldende kringkastingslov. Vi ønsker å få flere opplysninger om sponsing og avtaler som ligger til grunn, for å vurdere det nærmere, sier Gudbrand Guthus, direktør for konsesjon og tilsyn i Medietilsynet, til VG Nett.

- Tas til etterretning

TV 2 har tidligere fått kritikk for koblingene til ullprodusenten.

- Dette smaker det vondt av. Programlederen i «Farmen» er jo en vandrende reklameplakat for genseren, og denne reportasjen ser for meg ut som klar tekstreklame, sa forsker og ekspert på presseetikk Carl-Erik Grimstad til VG forrige uke.

Samtidig har TV 2 nektet for å ha gjort noe kritikkverdig.

- Vi tar dette til etterretning, og kommer til å være imøtekommende med Medietilsynet når de tar kontakt, sier presseansvarlig Alex Iversen om den ferske henvendelsen fra Medietilsynet.

- Vil dere gi Medietilsynet innsyn i sponsoravtaler?

- Vi tar dette til etterretning, og kommer til å være imøtekommende med Medietilsynet når de tar kontakt, gjentar Iversen.

Gransker «Alt til Salg»

Samtidig varsler Medietilsynet at de vil se nærmere på TV Norges program «Alt til Salgs». I et likelydende brev til kanalen ber de om innsyn også i TV Norges sponsoravtaler.

Guthus trekker frem avtalen med Finn.no som spesielt interessant.

- Programmet handler om salg på nettet og ofte gjennom Finn.no. Da vil vi se nærmere på i hvilken grad de følger det reglene tillater, sier Guthus.

Vil gi innsyn

TV Norge sier at de kommer til gi Medietilsynet innsyn i avtalene.

- Vi viser medietilsynet jevnlig både programmer og avtaler, og diskuterer hyppig regelverk med dem, sier kommunikasjonsdirektør Svein Tore Bergestuen.

Han opplyser at Finn.no har bidratt med produksjonsstøtte til programmet, men at eksponeringen av nettstedets tjenester er en redaksjonell vurdering.

- Det er viktig å ha med Finn.no når vi snakker om salg på nettet. Men da er det vi som går til Finn, og ikke de som kommer til oss.

- Forplikter TV Norge seg ifølge avtalen å eksponere Finn.no i programmet?

- Nei.

Risikerer sanksjoner

Medietilsynet har i høst gjennomført et planlagt tilsyn med ulike program i utvalgte TV-kanaler. Her ble det gjort funn som tilsa ytterligere vurdering av «Alt for Norge» og «Farmen».

TV-kanalene risikerer sanksjoner dersom Medietilsynet konkluderer med at de brutt de gjeldende reglene for sponsing.

- Vi har en del sanksjonsmuligheter til disposisjon, men kan også prate og se fremover. Vi har et spekter av virkemidler, men foreløpig venter vi på svar og deretter skal i møter med dem, sier Guthus.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder