SNAKKER GJERNE HØYT: Hanne Sørvaag, Per Ståle Lønning, Åge Aleksandersen og Sølje Bergman er blant kjendisene som gjerne får utløpt for tanker og meninger på sosiale medier.
SNAKKER GJERNE HØYT: Hanne Sørvaag, Per Ståle Lønning, Åge Aleksandersen og Sølje Bergman er blant kjendisene som gjerne får utløpt for tanker og meninger på sosiale medier. Foto:Karin Beate Nøsterud, Roger Neumann, Kristian Helgesen og Patrick da Silva Sæther,VG

Kjendisene som skaper storm i sosiale medier

RAMPELYS

– Jeg bruker ofte Facebook for å skape debatt. Ellers er det jo ikke noe poeng, mener Per Ståle Lønning, som nylig fikk kritikk for et innlegg på Facebook.

Publisert: Oppdatert: 19.02.16 12:06

De har tusenvis av følgere på Facebook, Instagram, Snapchat og egne blogger. Når de tør å mene noe, skaper de storm. I forrige uke var det TV-profil Per Ståle Lønning (65) som skapte debatt da han publiserte et innlegg på Facebook om utenlandske spillere i Tippeligaen.

«Har vi rett og slett for mange «framandkulturelle» i norsk fotball? Eg stiller spørsmålet fordi det eg nå ser kampen mellom Viking og Molde; det grisespelet har eg aldri sett før, og det er utelukkende fjernimporterte spelarar som står for griseriet», skrev han blant annet.

NISO-leder Joachim Walltin kritiserte Lønning for å være rasistisk, men selv peker journalisten og programlederen på den synkende interessen for fotballen, og mener mangelen på lokale spillere har mye av skylden.

Ikke noe poeng

Lønning sier til VG at han primært ser på sosiale meder som en debattarena, og ser ikke poenget med å bruke tjenesten dersom det ikke er for å engasjere seg.

– Jeg bruker ofte Facebook til å ta opp et kontroversielt tema, for å skape debatt. Ellers er det jo ikke noe poeng. Det har ikke noe for seg å ta opp noe alle er enige i, mener han.

Han forteller videre at han gjerne engasjerer seg i andres kommentarer, men unngår innlegg han mener ikke er av allmenn interesse.

– Det er mye private ting på Facebook også, familiebilder og sånn. Det interesserer meg lite.

TV-profilen sier at responsen på innlegget om norsk fotball var som forventet, og anslår grovt at 80 prosent var enige med ham, mens resten mente at han gikk over streken.

Engasjerer seg på Facebook

Både på Facebook og i kommentarfeltet under VG-saken engasjerer Lønnings innlegg stort, og han får både støtte og refs for sine uttalelser.

Men Lønning er langt fra den første profilerte personen som har tatt til sosiale medier for å vise sitt engasjement i en sak. Stadig flere kjendiser benytter seg av Facebook, Twitter eller blogg for å dele sine synspunkter i samfunnsaktuelle saker.

I mai fikk artist Åge Aleksandersen mye oppmerksomhet etter at han delte sine tanker om flyktningkrisen på sin åpne Facebook-side.

«Her var ingen landminer, ingen bomber. Ingen barn som i avsindig redsel måtte gjemme seg for granater og kuleregn. Jeg var ikke stuet sammen med flere hundre andre mennesker i en liten skrøpelig farkost på åpent hav. Det finnes helt sikkert verre plasser å bo i enn i dette landet», skriver han.

Innlegget fikk raskt stor oppmerksomhet, og etter kort tid var det delt over 20.000 ganger, og over 60.000 mennesker trykket liker.

Aleksandersen postet noen dager senere et nytt innlegg der han forteller at han er overveldet av responsen.

– Må nok innrømme at dette tok av på en måte som virkelig overrasket meg, sier han, og takker for tilliten.

Sterke reaksjoner

Det er imidlertid ikke alle Facebook-statuser som blir like godt mottatt av folkemassene. Trimdronning Kari Jaquesson fikk refs etter flere kommentarer i en Facebook-tråd startet av Aftenpostens journalist Ingeborg Senneset, og Kaja Melsom, rådgiver for Human-Etisk Forbund, anklaget henne i Aftenposten for antisemittiske konspirasjoner etter blant annet denne kommentaren:

«Hva kommer det av at IS som liksom skal være så ekstreme islamister og liksom vil legge hele Europa under ikke angriper Israel?»

Jaquesson selv avviste Melsoms tolkning av kommentaren og understreket at hun aldri mente at Israel står bak IS.

Kritiserte pressen

Artist, sosiolog og skribent Kjetil Rolness kritiserte tidligere i sommer norsk presse for å være for ukritiske i omtalen av Gunnhild Stordalen og hennes miljøengasjement, i tiden etter at det ble kjent at hun var diagnostisert med den potensielt livstruende sykdommen systemisk sklerodermi.

I et Facebook-innlegg problematiserer han at ingen stiller kritiske spørsmål til Stordalen fordi de ikke vil «ødelegge festen for paret Stordalen, som har det vanskelig nok fra før»:

«Kloden står foran katastrofen. Bare en kvinne kan redde den. Hun er vakker. Hun er slank. Hun er smart. Men hun er også dødssyk. Og har bare ett år på seg til å gjøre en forskjell. Hva gjør hun? Samler kjendiser, politikere, kongelige og media til store og dyre konferanser betalt av ektemannen der hun selv blir «hyllet som en dronning»(...)»

Les også: Gunhild Stordalen: Min egen kropp ble min verste fiende

Vaksinemotstander

Etter å ha stått frem som vaksinemotstander på bloggen sin tidligere i år ble trebarnsmamma Sølje Bergman omtalt som alt fra «barnemorder» til et «historieløst menneske». Flere av hennes lesere mente hun burde meldes til barnevernet, etter at hun åpenhjertig sto frem og fortalte at hun ikke vaksinerer barna sine.

Mammabloggerens uttalelser førte blant annet til en kronikk fra to medisin-eksperter i Bergens Tidende med overskriften: «Sølje Bergman er farligere for barn enn vaksiner». Dette la hun ikke skjul på at preget henne.

– Jeg har forståelse for at mange mennesker er veldig uenig med meg – og jeg skjønner at det jeg sier vekker noe i folk. […] Men at så mange har sunket ned på et så lavt nivå for å «ta meg», dét er for meg helt uforståelig, sa hun til Kamille.

Les også: Henriette Steenstrup inn i vaksinedebatten: – Ikke en privatsak

Mislikte Skavlan-behandling

For Christian Tybring-Gjedde rant begeret over etter at Jimmie Åkesson, lederen av Sverigedemokraterna (SD) i mars var blant gjestene til Fredrik Skavlan og hans talkshow. Politikeren reagerte kraftighvordan Skavlan behandlet den da sykemeldte partilederen, og han tok til Facebook for å kommentere det hele.

«Aldri mer «Skavlan»! Fredrik Skavlans trakassering av SD-leder Jimmie Åkesson i kveldens program var en skam for NRK. Skavlans respektløse behandling av sin langtidssykmeldte gjest var en studie i vulgær elitistisk propagandajournalistikk», skrev han.

Åkesson sykemeldte seg på grunn av utbrenthet, og snakket blant annet om hva som førte til dette, og tiden etter sykemeldingen, på Skavlan. Intervjuet har skapt overskrifter både i Sverige og Norge, og Kringkastingsrådet mottok 3600 klager på intervjuet. Rådet konkluderte imidlertid med å ikke komme med noen uttalelse om intervjuet – selv om flere av Rådets medlemmer mente at intervjuet var både «ubehagelig» og «pinlig».

Les også: Tybring-Gjedde trekker seg som FrP-leder

Uenig med Jan Thomas

Tradisjon tro triller kjendisstylist Jan Thomas terning på kjendisers antrekk i spalten Motepolitiet i Se og Hør. Tidligere i juli var det artist Hanne Sørvaag som havnet under lupen, og resultatet ble to øyne på terningen, pluss merkelappen «Feil anledning». Det svarte hun på med å publisere et bilde av dobbeltsiden fra bladet, med følgende tekst:

«Jeg synes jeg var fin, jeg. Synd man ikke får terningkast av de streite gutta, når det er de man helst vil appellere til. Anyone?»

Bildet fikk flere tusen likes, og hundrevis av kommentarer. 35-åringen fortalte til VG at hun gjorde det for å se om det var noen andre som syntes at antrekket var fint, selv om Jan Thomas ikke nødvendigvis likte det særlig godt.

– Jeg er vant med dette nå. Det er ikke slik at jeg går til grunne på dette. Jeg ser ofte at jeg er enig med ham. «Ja, det er sant, det var litt kjedelig». Men denne gangen hadde jeg ikke forventet det, sa hun.

Ekspert: – Setter agendaen på sosiale medier

Høyskolelektor og sosiale medier-ekspert Cecilie Staude, på Institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI, forteller at sosiale medier har utviklet seg til å bli et verktøy som kan brukes til å sette agenda med egne saker.

– Folk er ikke lengre like avhengig av å komme på trykk i VG eller delta i debatten på NRK for å få ut budskapet sitt. De tradisjonelle massemediene er fremdeles veldig viktige, og det er mange du fortsatt når best gjennom disse kanalene, men stadig flere personer setter agendaen gjennom egne medier som Facebook, Twitter og blogger, sier hun.

Husker du? Slik gikk det da selverklært mobilavhengige VG-kommentator Shazia Sarwar logget av sosiale medier.

Kjendiseffekten

Staude viser til nyere forskning som slår fast at ytringer på sosiale medier bidrar til mer kritiske debatter med mer mangfold og bredere perspektiver.

– Bruken av sosiale medier til agendasetting er ikke lenger bare forbeholdt politikere, og fra å se en tendens til at opinionsledere får gjennomslag i disse kanalene ser vi stadig flere eksempler på «vanlige folk» som får det til, forteller hun.

Ifølge Staude er det fremdeles tydelig at den såkalte kjendiseffekten bidrar til at enkelte mennesker får enda større gjennomslag for sine ytringer, nettopp fordi de følges av et stort publikum. På spørsmål om profilerte personer kan skade sitt renommé ved å dele personlige meninger om kontroversielle saker på sosiale medier svarer hun følgende:

– Om det kan ha en ødeleggende effekt kommer an på hvordan disse kanalene brukes. Stadig flere forstår at det er de samme spillereglene som gjelder i sosiale medier som det er i andre kanaler. Det du ytrer bør samsvare med hvordan du ønsker å oppfattes ellers.

Les også: Advarer mot sosiale medier: Er du nedfor bør du ikke surfe på Facebook

Her kan du lese mer om