SPARKET FRA: Vegard Ylvisåker, Bård Ylvisåker og Calle Hellevang-Larsen i gårsdagens Ylvis-premiere. Foto: FRODE HANSEN

Ylvis satte seerrekord

TVNorge tror at gårsdagens tekniske problemer kan ha bidratt til rekordmange seere.

Jennifer Bråthen
ARTIKKELEN ER OVER SEKS ÅR GAMMEL

TVNorge fikk store problemer da de tirsdag kveld hadde sesongpremiere på talkshow-programmet «I kveld med Ylvis». At skjermene landet rundt gikk i svart, skyldtes en teknisk feil i TV-bussen programmet sendes fra. Likevel satte programmet rekord med hele 534.000 seere.

- Vi stoppet å puste i går da skjermen gikk i svart. Og jeg kan med hånden på hjertet si at det ikke var et «Ylvis-stunt». Det var rett og slett en pinlig teknisk feil. Det som er litt morsomt, er at eksplosjonen det skapte i sosiale medier ser ut til å ha bidratt til å dra flere seere inn til programmet, sier Jarle Nakken, programsjef i TVNorge og SBS Discovery, i en pressemelding.

VGs anmelder ga sesongpremieren terningkast 4 og mente at den var «trygg og traust». VGs lesere var enig med anmelderen. I terningkastprotokollen ligger snittet i skrivende stund også på terningkast 4.

- Dette er helt vanvittig

Før premieren hadde brødrene Ylvisåker videopremiere på musikkvideoen «The Fox», og i etterkant har videoen tatt helt av. Tilsammen er den Stargate-produserte internettsensasjonen «The Fox» sett av over 16 millioner mennesker på You Tube. I tillegg er den blitt parodiert av en rekke fans verden over.

- Dette er helt vanvittig! Det er tydelig at «The Fox» har vært med å bygge store forventninger til premieren. Men det som er mest fantastisk er at seertallene stiger som en rakett det første kvarteret og stabiliserer seg på rundt 600.000, sier Nakken videre i pressemeldingen.

TV 2 gratulerer

TV 2s «Sigrid blir mamma», hvor deler av programmet gikk parallelt med «Ylvis», lokket 264.000 til premieren.

- Vi skulle selvsagt ønsket flere seere for Sigrid. Det er bare å gratulere TVNorge med gode premieretall, sier kommunikasjonssjef Jan-Petter Dahl til VG.

TV 2 er imidlertid svært fornøyd med responsen på gårsdagens landskamp.

- Den hadde 507.000 seere, og totalt gjennom døgnet kunne TV 2 skilte med en markedsandel på 23,6 prosent. Det er vi glad for, sier Dahl.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder