BLE FORELDRE: Markus Foss og Tone Damli fikk en mandag en datter, på Rikshospitalet. Her fra Se og Hørs kjendisgalla. Foto: Mattis Sandblad/VG
BLE FORELDRE: Markus Foss og Tone Damli fikk en mandag en datter, på Rikshospitalet. Her fra Se og Hørs kjendisgalla. Foto: Mattis Sandblad/VG

Kommentar: Fødsel med bismak av Betsson

RAMPELYS

Så skjedde det altså igjen. Selv da hun ble mor, fant vi en grunn til å klage.

Publisert: Oppdatert: 29.04.14 15:34

«Alle» har ventet på Tone-babyen. Jeg mente at det burde dekkes som en ekte prinsessefødsel. Det skal mye til for at popprinsessen fra Sogndal, som vi har fulgt fra hun var 16 år, kom PR-messig dårlig ut av å bli mor for første gang.

Det skjedde til dels. Når nyheten sprakk, i Se og Hør, endte det mer usympatisk enn selv den verste skeptiker kunne forestille seg. For det ble ikke slik at Tones management eller familie gledelig kunne bekreftet til de som ringte at «joda, Tone er blitt mamma, og alt står bra til med mor og barn». I stedet ble nyheten offentliggjort på Betssons hjemmesider, som Tone tidligere har fått kritikk for å representere fordi det blant annet fremmer spillavhengighet. Damlis management nekter på sin side at nyheten om fødselen var forhandlet inn som en del av summen i avtalen mellom dem og spillselskapet.

Ifølge Nettavisen skal Tone få mellom 1,5 til 2 millioner kroner for Betsson-samarbeidet. Avtalen ble signert for flere måneder siden. Vi kan ikke gjøre annet enn å tro på managementets forklaring. Uavhengig av det fremsto det for alle oss andre som satirenettsiden 5080 skrev: Tone Damlis datter ble ikke født, men lansert.

Grunnlegger av Trigger, Preben Carlsen, skriver det presist i kampanje: «Fra et omdømmeståsted er det ikke spesielt sympatisk å profittere på en så intim og personlig opplevelse som det er å bli mamma for første gang». Det har han helt rett i. Dette var selvfølgelig en nyhet som burde kommet enten fra henne selv eller familien.

Nå virker det som om Betsson eier Tone. For eier du nyheten om at ditt første barn kommer til verden, er det lite igjen av privat verdi. I dag har flere millioner lest den surrealistiske setningen «Det var Betsson som kunne bekrefte den gledelige nyheten om at Tone ble mamma». Betsson har dermed fått sitt eget navn og selskap tilgjengeliggjort for hele det norske folk.

Vi er flinke til å kritisere Tone. Kanskje litt for flinke. Og akkurat nå burde vi kanskje holdt oss unna, med Fotballfrues postfødsel-bilde i bakhodet er det en ting vi har lært oss dette året; det er ikke sympatisk å bruke en nybakt, ung mor som offentlig huggestabbe. Det er heller ingen grunn til å undervurdere henne av den grunn.

Dette handler til syvende og sist om hvordan Tones management velger å profilere henne. For i løpet av de siste årene har hennes eget management latt henne eies av en ukepresse som betaler store summer og andre godt betalte kommersielle samarbeid. Når hun attpåtil har som jobb å fortelle 16-åringer om hva de bør gjøre for å bli idoler i beste sendetid, er ikke kritikken slem, men forståelig. Tone sitter i «Idol»-juryen blant annet fordi hun er den fremste eksperten på å ivareta sin offentlige interesse og suverenitet, ikke nødvendigvis fordi hun kan så mye om dur, moll og noter.

Da man begynte å mistenke at babyen luktet tusenlapper før den så vidt rakk å åpne øynene, er det derfor naturlig spørsmålstegn ved lanseringen av fødselsnyheten, til hun som er hyret inn for å gi ekspertråd når det kommer til å bygge opp og ivareta offentlighetens interesse rundt sin egen person.

Det er få ting jeg har gledet meg mer til i kjendisnorge dette året enn den dagen Tone ble mamma. I stedet for å juble og velte meg i saker om landets nye pop-arving, sitter jeg igjen med en bismak av å løpe ærend for et kjendiskåt spillselskap hver gang jeg klikker meg inn på en ny sak om fødselen. Tone bør ta et oppvaskmøte med den som sørget for at nyheten havnet hos Betsson så fort ammetåka har lagt seg. Og det bør få konsekvenser.

Ingen skal kødde med en nybakt mamma. I alle fall ikke når den mammaen heter Tone Damli.