Kringkastingsrådets dom: Ingen uttalelse om Skavlan-intervju

MARIENLYST (VG) Kringkastingsrådet har bestemt seg: De ønsker ikke å avgi en uttalelse om Fredrik Skavlans intervju med Jimmie Åkesson.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Rådets leder, Per Edgar Kokkvold, presenterte to ulike forslag for medlemmene. Det ene la til grunn at Skavlans intervju med Åkesson ikke fremsto rettferdig, og høstet tre stemmer i forsamlingen.

Det andre forslaget, som konkluderte med at rådet ikke ønsker å avgi en egen uttalelse, fikk ti stemmer.
Etter en behandlingsrunde på nesten fire timer er Fredrik Skavlans intervju med Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson dermed ferdigdebattert.

Forsvarte valg av spørsmål

LEDET SAKSBEHANDLINGEN: Per Edgar Kokkvold. Foto:Knut Erik Knudsen,VG

NRK-programlederens politikerintervju fikk både ris og ros under diskusjonsrundene.

– Når ambassadører er ute, så blir de noen ganger veldig like det landet de er i. «To go native». Og det følte jeg plutselig at Fredrik hadde blitt også, en del av det svenske ordskiftet istedenfor det norske, sa Per Edgar Kokkvold – og snudde seg mot programlederen.

Deretter ville Skavlan gjerne si noen ord, selv om det egentlig ikke var hans tur til å snakke.

– Ettersom dette begynner å bære preg av en landssviksak, skal jeg si litt imellom. Hvis noen mente jeg glefset til Åkesson, var ikke det meningen, sa han.

Tidligere uttalte Per Edgar Kokkvold at han personlig reagerte på bare ett spørsmål da han så intervjuet – nemlig at Skavlan spurte Åkesson om han fortalte sykdomshistorien bare for å bli populær.
– Jeg visste at dette var noe som Åkesson kunne få kritikk for, og ville gi ham muligheten til å besvare. Det synes jeg han gjorde på en fin måte. Jeg tror han var glad for å få det spørsmålet, sa Skavlan.
Høyre-politiker Jens Johan Hjort tok ordet etter programlederen, og startet med et «spark».
– Jeg synes det var upassende å sammenligne dette med en landssviksak. Kringkastingsrådet gjør bare jobben sin her, sa Hjort.

Forklarte intervjusituasjonen

Innledningsvis holdt Skavlan et lengre innlegg hvor han forklarte bakgrunnen for intervjuet med den svenske politikeren.

– Siden Åkesson ikke hadde snakket med media på mange måneder, lå det to store nyhetssaker i intervjuet. Den ene var historien om hans utbrenthet etter valget og hva dette handlet om. Den andre var den politiske krisen som utspilte seg, og selvfølgelig hvilken rolle han spilte i dette. I tillegg ville vi snakke om partiet Sverigedemokraterna og kulturen i partiet, sa han.

Les også: – Mitt besøk hos hatefulle Skavlan var det aller verste

Skavlan understreket at det var viktig for både ham og redaksjonen at Åkesson var frisk nok til å bli intervjuet. Noen dager før innspillingen i London fikk redaksjonen beskjed om at politikeren var klar.
– Vi var opptatt av at han var rustet for det, hvilket partiet sa han var. Åkesson opplyste selv at han hadde snakket med psykologen sin, som også sa at han var klar. Det ville vært veldig spesielt å betvile det.

Var grundig forberedt

Politikeren hadde blitt grundig informert om intervjuets tematikk på forhånd, forklarte Skavlan.
– Han var forberedt på at intervjuet kunne bli som det ble, og det har han også uttalt til mediene i etterkant. Dette intervjuet var en del av en relansering av Åkesson, et comeback. Han har selv sagt at det kjentes bra, og at det fortsatt gjør det.
Programlederen avsluttet innlegget med å adressere tidligere spørsmål om å beklage intervjuet.
– Hvis vi skal beklage, må vi vite: Hva er det vi skal beklage? Og hvem er det vi skal beklage til?
Les også: – Skavlan med politisk «grillfest» av de sjeldne

Delte meninger blant medlemmene

Etter Skavlans innlegg sto rådets medlemmer fritt til å uttale seg. Den første som tok ordet var foredragsholder, forfatter og samfunnsdebattant Elin Ørjasæter.

– Jeg tror dere opplevde et stort press i Sverige for at dere hadde Åkesson som gjest, sa hun.
Ørjasæter roste Skavlan for å ha Åkesson som gjest, men mener at produksjonsselskapet Monkberry i sitt tilsvar etter intervjuet stempler Sverigedemokraterna som et «udemokratisk parti». Ørjasæter har sett på andre partileder-intervjuer Skavlan har gjort, og mener han har vist intervjuobjektene mer respekt tidligere.
– Du viser for både det svenske og det norske publikummet at det er greit å oppføre seg annerledes mot Sverigedemokraterna enn mot alle andre, sa Ørjasæter.
Les også: Kringkastingsrådets medlemmer om Skavlan-intervjuet:
– Umusikalsk! Ubehagelig! Pinlig!

VAR SKAVLAN-KRITISK: Fremskrittpartiets Finn Egil Holm, som er et av medlemmene i Kringkastingsrådet. Foto:Berit Roald,NTB scanpix

Journalist Frank Rossavik var nestemann ut. Skavlan gikk raskt fra koseprat til grilling av Jimmie Åkesson, mener han.

– Ingen kan forlange at Skavlan skal like Åkesson. Kringkastingsrådet kan ikke kritisere Skavlan for å stille kritiske spørsmål til en mektig partileder, sa Rossavik.

– En grillfest uten like

Nestleder i rådet, Kjersti Thorbjørnrud, synes ikke at Skavlans intervju inneholdt mye koseprat.
– Jeg tror at publikum så at Åkesson er en oppegående mann, han trenger ikke å beskyttes mot seg selv – men han var preget av å gått gjennom alvorlig sykdom. Dette er en form for åpenhet som er bygget på tillit, og det fører til at intervjuobjektet fremstår som sårbar. Jeg synes programleder var med på å fremme dette ved å stille nærgående spørsmål, sa hun.
Fremskrittspartiets Finn Egil Holm var et par hakk mer kritisk enn sine forgjengere.
– Åkesson fortalte intime detaljer det nesten er vanskelig å få frem på TV, og så gikk det over i en grillfest uten like. Jeg synes intervjuet ble gjort på en ufin og upassende måte, sa han.
Da politikerintervjuet ble sendt på TV like før påske, ble Skavlan kraftig kritisert fra flere hold. Totalt har Kringkastingsrådet mottatt over 3.600 klagebrev fra sinte seere.

Mer om