INTERNASJONALT FORMAT: VGs anmelder mener at Bård Breiviks høyglanspolerte stålfasade på tilbygget til Lillehammer kunstmuseum vil tiltrekke seg internasjonal oppmerksomhet. Foto: HILDE FAUSKERUD , Lillehammer kunstmuseum

«Nye» Lillehammer kunstmuseum gjør bakgården til en attraksjon: Anmeldelse: Bård Breiviks spektakulære fasade

VGs anmelder: «Vil tiltrekke seg global oppmerksomhet. En fasade i verdensklasse».

LILLEHAMMER (VG) Lillehammer kunstmuseum gjør
bakgården til en attraksjon når de denne helgen åpner et tilbygg med Bård Breiviks spektakulære fasade. Tre nye utstillinger åpner samtidig.

Lars Elton (anmelder)
ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL
VG:s terninger viser 6 prikker

Noe av det siste Bård Breivik (1948–2016) rakk før han døde 10. januar var en helikoptertur til Lillehammer for å inspisere stålfasaden på kunstmuseets nye Weidemann-sal. Den høyglanspolerte stålskulpturen utgjør fasaden i andre etasje på arkitektkontoret Snøhettas tilbygg til museet. Tilbygget ligger i bakkant av det første museums- og kinobygget fra 1964. Bygningen i sandblåst naturbetong (med innslag av småsteiner som synes i overflaten) er tegnet av Erling Viksjø, arkitekten bak Høyblokken og Y-blokken i Regjeringskvartalet.

Når Snøhetta skulle gjøre bakgården attraktiv valgte de å ta kraftige virkemidler i bruk. De engasjerte Bård Breivik til å forme fasaden på tilbygget. Hans mykt bølgende skulptur står i skarp kontrast til Viksjøs nærmest brutalistiske arkitektur.

Fasadens organiske uttrykk har også en skarp side: Hjørnet mot gaten er formet som om en knyttneve prøver å slå seg gjennom stålet. Alle linjene i fasaden trekkes mot dette ene punktet.

FORNØYDE: Bård Breivik rakk å få sett fasaden før han døde. Her er han sammen med Snøhetta-arkitekt Kjetil Trædal Thorsen (til venstre). Foto: SVEIN OLAV HOFF , Lillehammer Kunstmuseum

I motsetning til det Snøhetta-tegnede hovedbygget mot torget, som ble åpnet i forkant av OL i 1994, er Snøhettas bidrag denne gangen nærmest selvutslettende beskjedent – når vi ser bort fra Breiviks skulpturelle fasade. Den tar all oppmerksomhet. Snøhettas bidrag står igjen som en mer teknokratisk løsning med en fin glassfasade under Breiviks stålskulptur. Innvendig kunne interiøret i Weidemann-salen i andre etasje, bak Breivik-stålet, vært bedre. Det er begrenset plass, og trappen opp til andre etasje er så smal og høy at den grenser til det klaustrofobiske. Nødutgangen fra Weidemann-salen er plassert slik at den stjeler oppmerksomhet fra utstillingen.

Det er imidlertid grunn til å glede seg over at tilbygget gir plass til et førsteklasses verksted myntet på barn og ungdom. Aktiviteten i verkstedet vil være godt synlig fra gaten. Den oppmerksomheten tilbygget tiltrekker seg vil bidra til at passasjen i museets bakkant blir tatt i bruk av byens befolkning.

KNYTTNEVE: Hjørnet mot gaten er formet slik at det ser ut som en knyttneve forsøker å slå seg gjennom stålet. Foto: HILDE FAUSKERUD , Lillehammer kunstmuseum

Tilbygget er ikke det eneste som åpner denne helgen. To utstillinger dreier seg om Jakob Weidemann (1923-2001), en gigant i norsk etterkrigskunst. Den ene rekonstruerer gjennombruddsutstillingen med Arnold Haukeland i Kunstnernes Hus i 1961, den andre gir en retrospektiv oversikt over Weidemanns karriere frem til han ble den lyse blomsterengmaleren han er mest kjent som. Størst plass er viet en retrospektiv utstilling med Hanne Borchgrevink. Det er en presentasjon som setter den folkekjære kunstneren i et nytt lys gjennom en tematisk gjennomgang av hele karrieren.

Som skulptur har Breiviks fasade et så stort format og så høy kompleksitet at få andre har evne til å gjennomføre noe tilsvarende. Dette bekrefter Breiviks unike posisjon. Han hadde uovertruffen kunnskap og fandenivoldsk evne til å gjennomføre de ekstraordinært vanskelige prosjektene.

ORGANISK: Alle linjer peker frem mot hjørnet. Foto: HILDE FAUSKERUD Lillehammer Kunstmuseum , Lillehammer kunstmuseum

Det beste med utvidelsen er at museet nå får en rundgangsløsning med en trapp som leder fra tilbygget ned til resepsjonen. Men det er Bård Breiviks fasade som vil tiltrekke seg global oppmerksomhet. Som kombinasjon av arkitektur og kunst stiller fasaden i verdensklasse.

LARS ELTON

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder