LANG VENTETID: Skuespillerne Katherine Kelly Lang og Don Diamont fra «Glamour» blir i 2014 å se på norske TV-skjermer. Her under Monte-Carlo Filmfestival i juni i år. Foto: AFP

«Glamour» tilbake på norske TV-skjermer

Ivrige «Glamour»-fans ble bønnhørt. I 2014 kommer dramaserien tilbake på skjermen.

ARTIKKELEN ER OVER SEKS ÅR GAMMEL

Alle gode ting er tre. Trofaste TV-seere reagerte med skuffelse og vantro da TVNorge kuttet ut såpeserien «Glamour» i 2011, etter 19 år på skjermen. Canal9 overtok dramaserien i fjor vår, men skrinla serien etter et år.

Siden da har ivrige «Glamour»-fans kjempet med nebb og klør for å få dramaet tilbake på skjermen igjen.

TV-kanalen TNT tok oppfordringen på alvor, og starter å vise serien i løpet av første kvartal av 2014. Kanalen er en del av Turner Broadcasting og er tilgjengelig hos operatørene Canal Digital, RiksTV, Get, Altibox og NextGentel.

Overtok rettighetene

GLAMOURØS: Katherine Kelly Lang har spilt rollen som «Brooke Forrester» i serien helt fra starten for 26 år siden. Foto: GILLES TOUCAS


- TNT har i år mottatt mange henvendelser fra ivrige Glamour fans med et iherdig ønske om å få Glamour tilbake på TV. Vi har hørt på dem og etter en vurdering internt funnet ut at serien blir en god match for vår kanal. Vi har nå overtatt rettighetene for serien, forteller markedsansvarlig for TNT Norge, Stine Gallagher til VG.

En av landets ivrigste tilhengere, Tom Erik Hansen, har vært pådriveren bak innsatsen med å få serien tilbake på TV. Han er også leder av Facebook-gruppen «For oss som krever Glamour tilbake på skjermen».

- Vi har torturert alle TV-kanalene. Sorgen var nemlig stor da TVNorge, tett etterfulgt av Canal9, bestemte seg for å ta serien av TV-skjermen. Det har vært syv måneder med mailer og telefonsamtaler etterfulgt av et engasjement jeg bare tror såpefans har, sier han til VG.

Som familiemedlemmer

CELEBERT MØTE: Tom Erik Hansen fikk gleden av å møte Katherine Kelly Lang. Her i Los Angeles i juni 2012. Foto: Privat


Hansen har møtt «Glamour»-stjernene ved flere anledninger, både i Los Angeles og i Europa. Senest i juni møtte han Katherine Kelly Lang (51) og Don Diamont (51), kjent som «Brooke» og «Bill» i såpedramet, til en eksklusiv lunsj i Monaco.

STOR BILDESPESIAL: Tom Eriks mange stjernemøter

- Når man ser på en såpe hver dag over mange år, blir det nesten som du sitter og ser på familiemedlemmene dine. Det oppstår en relasjon som er veldig tett. Det skjer mye sykt som egentlig alle mennesker kan relatere seg til. Både med familierelasjoner, kjærlighet, sex og intriger.

Den aller første episoden gikk på lufta 23. mars 1987. Serien, som byr på 30 minutter lange episoder hver ukedag, er verdens mest sette såpeserie. Den vises i mer enn 110 land og anslås å ha nærmere 30 millioner TV-seere.

Elsker dramaet

- Hver dag blir vi overøst av både fotball og Reality-TV, så hvorfor skal man ikke da få 30 minutter med verdens mest sette såpeopera, spør han seg selv og legger til:

- Folk flest elsker å se andre mennesker ha det miserabelt på TV. Det er intrigene og kranglene man elsker. I tillegg er det god kvalitet på serien. Dramaet har mottatt tre Day Time Emmys for beste dramaserie, og det er jo en indikasjon på at noe er bra.

«Glamour»-veteranen Katherine Kelly Lang trøstet fortvilte TV-seere da serien gikk av skjermen for andre gang i år.

- Det er så trist at folk som vil se serien, ikke får mulighet. Jeg vil råde fansen i Norge til å dra i gang en underskriftskampanje og virkelig vise hvor skuffet de er, skrev Lang i en lang epost til VG.

Forandring fryder

TAKKET FOR SEG: Etter 25 år på skjermen forlot Ron Moss «Glamour». Foto: AFP


«Glamour» har i løpet av sine 26 år på skjermen hatt en rekke rolleutskiftninger. I fjor takket Ronn Moss (61) og Susan Flannery (73) , som spilte «Stephanie» og «Ridge», for seg etter 25 år på skjermen.

- Mye har hendt siden 1987. De har fått inn både yngre og spennende skuespillere. En god blanding av veteraner og nytt ferskt blod er bra. For at en såpeserie skal overleve er det selvfølgelig viktig med kontinuitet samt integrering av nye fjes, påpeker Hansen til VG.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder