IMPONERER: Marita Sølberg som grevinne Almaviva bidrar sterkt til at «Figaros bryllup» er en fin oppsetning. Foto: Erik Berg, Den Norske Opera.

Operaanmeldelse: Figaro er tilbake

Gode, gamle «Figaros bryllup» står seg.

ARTIKKELEN ER OVER SEKS ÅR GAMMEL

«Figaros bryllup» av W. A Mozart og Lorenzo da Ponte (libretto)Med Yngve Søberg, Silvia Moi, Marita Sølberg, Espen Langvik, Ingeborg Gillebo, Ingebjørg KOsmo, Kari Ulfsnes Kleiven m.flDen Norske Operas kor og orkester, dir. Jonathan DarlingtonRegi: Thaddeus StrassbergerScenografi og kostymer: Kevin KnightDen Norske Opera & Ballett

Mozarts «Figaros bryllup», som hadde sesongpremiere ved Den Norske Opera søndag kveld, er godt, gammelt nytt. Oppsetningen stammer fra 2010, men er tatt opp igjen nå. Og den står seg veldig godt.

Her er et lag av operaens aller beste sangere og, som min sidemann sa, et fantastisk orkester. Kombinert med klassisk regi, scenografi og kostymer er det en oppsetning som ikke prøver å revolusjonere noen som helst, men som til gjengjeld fungerer utmerket i sin sjanger.

Handlingen er da heller ikke all verden, men det er mange fine tablåer og ikke minst musikalske godbiter her. Som så mye annen opera er det en kjærlighetshistorie med forviklinger, Figaro, allerede kjent som barbereren i Sevilla, og Susanna skal gifte seg. Men greven, som han er kammertjener for, har prøvd å forføre henne, og brudgommen vil gi sjefen sin en lærepenge. Og derfra går det slag i slag med utroskap og utkledninger og forviklinger av alle slag. Men handlingen er lett og morsom, og siden både scenografi og kostymer er lagt til et stort gods i Spania på 1700-tallet er det mange vakre, eventyraktige scenebilder.

Men det er jo sangerne som gjør den største jobben. Marita Sølberg som grevinne Almaviva er helt fantastisk, stemmen hennes har en sånn nyanserikdom og inderlighet at hun kan bevege en stein. Det er og blir en eksepsjonell opplevelse å høre en sanger av hennes kaliber. Men Yngve Søberg og Sivia Moi som Figaro og Susanna stråler også, og Ingebjørg Kosmo og Ingeborg Gillebo som Cherubino og Marcellina er også som skapt for sine roller.

I det hele tatt er det en veldig helstøpt oppsetning musikalsk, og søndag spilte orkesteret med en intensitet og presisjon som dro musikken mot nye høyder. Et godt gjensyn med en klassisk opera i en klassisk utforming.

TORI SKREDE

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder