FRA LOFOTEN TIL ITALIA: Kronprinsesse Mette-Marit satte tydelig pris på den varme solen da hun ankom kunstutstillingen – tross alt kom hun rett fra kjølige Lofoten! Foto:Cornelius Poppe,NTB scanpix

Mette-Marit er dronningvikar i Venezia

VENEZIA (VG) Kronprinsesse Mette-Marit steppet i dag inn og overtok dronning Sonjas oppgave under åpningen av kunstbiennalen i Venezia.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Kronprinsesse Mette-Marit ankom et sommervarmt Venezia opp kanalene til biennaleområdet i båt, med åpne slangeskinnsandaler og småblomstrete sommerkjole med belte i livet. I går kom hun tilbake fra Lofoten, der hun var og åpnet World Wildlife Founds kongress på mandag. Her i Venezia sier Kronprinsessen til pressen at hun setter pris på overgangen til den italienske sommerdagen:
Det er jo så varmt og sommerlig. Jeg kommer rett fra Lofoten, så dette er helt fantastisk!
Dronning Sonja skulle opprinnelig åpne biennalen, også kjent som verdens største kunstmønstring. Men programmet hennes ble for tett. Kommunikasjonssjef Marianne Hagen ved Slottet sier til VG:

– H.M. Dronningen har rett og slett tatt på seg for mye program denne våren, og måtte derfor la H.K.H Kronprinsessen forestå den offisielle åpningen av Den nordiske paviljongen alene.

– Det var stort å gå i svigermors fotspor , rett og slett et privilegium å få representere henne, sa kronprinsesse Mette-Marit om jobben som dronningvikar her i Venezia.

– Havet inspirerer meg

Hun sto for åpningstalen her i Venezia i ettermiddag der hele kunst-Norge er samlet, inkludert direktøren ved Munch-museet og Nasjonalmuseet.

På spørsmål om hvor mye kunst Kronprinsessen har sett før, sier hun:

– Jeg har sett mye kunst, men aldri noe så utradisjonelt!

Mette-Marit fikk også spørsmål om det er spesielle lyder som fremkaller følelser hos henne. På det svarte hun med et smil:

– Jeg er oppvokst ved norskekysten og havet har inspirert meg til både lyd og stillhet.

Kronprinsessen har heller ikke noen utfordringer med å bytte ut telttur i Nordishavet med Venezia:

– Jeg er blitt så vant til store kontraster i livet at det går helt fint nå.

Flere kunstplaner

Lørdag 9. mai skal også dronningen, sammen med prinsesse Beatrix av Nederland, åpne en stor kunstbegivenhet i Oslo der vår egen store kunster Edvard Munch og den nederlandske mester Van Gogh møtes for første gang i en stor utstilling på Munch-museet i Oslo. Dronningen har også nylig kommet hjem fra New York, der hun 16. april åpnet sin første utstilling og fikk ros av kritikeren i The Guardian, Jason Farango.

Det har lenge vært annonsert at dronning Sonja skulle stå for den offisielle åpningen av den norske paviljongen i Venezia. Men slik blir det altså ikke. Og kronprinsesse Mette-Marit, som for første gang skulle følge dronningen på hennes offisielle oppdrag til verdens største kunstmønstring, Venezia-biennalen, fikk dermed oppgaven med å åpne den nordiske paviljongen på egen hånd.
Les også: Prins Henrik får refs for å droppe dronningens bursdag

Kunst er ellers dronning Sonjas helt spesielle domene i det norske kongehuset. Dronning Sonja har selv vært utøvende kunstner i de siste 20 år. Hun har også sitt kunstnerstipend, Queen Sonja Print Award.

Åpnet Munch

Mette-Marit har kun én gang tidligere vært eneste representant fra kongefamilien i anledning åpningen av en internasjonal kunstbegivenhet. Det var da Edvard Munch-utstillingen «The Modern Eye» åpnet dørene i Schirn Kunsthalle i Frankfurt i 2011. Her snakket Kronprinsesse Mette-Marit om Munch og hvordan han hadde inspirert kunstnere over hele verden med sitt tidløse arbeid.

I Venezia skal kronprinsesse Mette-Marit åpne den Nordiske paviljongen på Venezia Biennalen 2015. I år vil Norge ha eneansvar for den nordiske paviljongen i Veneziabiennalens Giardini for første gang i historien.

ÅPNET MUNCH: Kronprinsesse Mette-Marit ankommer mottagelsen i Rådhuset i Frankfurt sammen med borgermester Petra Roth før åpningen av Edvard Munch utstillingen "Det moderne blikk" i Schirn Kunsthalle i Frankfurt, Tyskland i februar 2012. Foto: Lise Åserud,Scanpix

Veneziabiennalen er en stor samtidskunstutstilling som finner sted hvert annet år i Venezia. Biennalen startet opp i 1895, og er dermed verdens eldste kunstbiennale.

Det er kunstneren Camille Norment som representerer Norge på biennalen med en lydinnstallasjon, et prosjekt hun har kalt «Rapture». Hun har komponert ny musikk for glassharmonika – et legendarisk 1800-tallsinstrument hvor overjordisk musikk skapes i møtet mellom glass og vann.
Har du lest? 1-2-3! Elias døpt av gudmor prinsesse Ingrid Alexandra

Forhekset instrument

I 1958 vant den norske arkitekten Sverre Fehn designkonkurransen for den nordiske paviljongen i Veneziabiennalen. Bygningen stod ferdig i 1962, og har siden vært et utgangspunkt for et samarbeid mellom de tre nasjonene Norge, Sverige og Finland. Bygget på et område mellom paviljongene til USA og Danmark er den sentralt lokalisert på en av hovedårene i Giardini. Fehn mottok den prestisjetunge Prizker-prisen for arkitektur i 1997.

Lydinstallasjonen som skal være Norges bidrag i år, glassharmonikaen, ble først oppfunnet av Benjamin Franklin og siden spilt av både Mozart og Marie Antoinette, og var først hyllet for sin påståtte evne til å helbrede med sin henrivende musikk, men ble siden bannlyst for sin evne til å fremkalle tilstander av ekstase og «fremkalle seksuell opphisselse hos kvinner». Man trodde at om dette forheksede instrumentet hadde muligheten til å kurere, hadde det også krefter til å drepe ved å overstimulere sin lyttere.

FIKK ANSVARET: Kronprinsesse Mette Marit foretok den offisielle åpningen av den nordiske paviljongen onsdag ettermiddag, og hadde tatt på seg en blomstrete sommerkjole for anledningen. Foto:Cornelius Poppe,NTB scanpix

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder