FAMILIE: Knausgårds familiefortelling «Om våren» er blitt en vakker og vond forestilling. Foto: Stig Håvard Dirdal

Teateranmeldelse: «Om Våren»: Vondt og vakkert

Det er både nådeløst og nydelig når Knausgård gir seg i kast med de indre gleder – og demoner.

  • Borghild Maaland

Artikkelen er over to år gammel

ROGALAND TEATER

«Om våren»

Av Karl Ove Knausgård

Dramatisert av: Anders T. Andersen

Regissør, scenograf og videodesigner: Anders T. Andersen

Komponist: Adrien Munden

Lysdesigner: Karl Oskar Sørdal

Med: Torbjørn Eriksen, Eili Harboe, Ragnhild Arnestad Mønness, Marianne Holter, Ragnhild Tysse, Roar Kjølv Jenssen

VG:s terninger viser 5 prikker

Rogaland Teaters oppsetning av den vesle romanen «Om våren» som kom for noen år siden, tar på overbevisende og varsomt vis vare på de store sprangene som ligger i en fortelling som både er høyst personlig – men også svært allmenngyldig.

Det skyldes i stor grad oppsetningens indre ro og fine kommunikasjon i ensemblet, der de dramatiske hendelser aldri overspilles og der det dagligdagse gis fine hint av humor.

les også

Teateranmeldelse: «Utafor» – Sterke stemmer mot terror

I romanform dreier det seg om den på det tidspunktet suksessrike forfatter Knausgårds fortelling til sin yngste datter – kun en liten baby da han begynte fortellingen. Han skriver seg ut av det vanskelige rundt konas depresjon; et mørke som kulminerte i et selvmordsforsøk.

I boken – som i forestillingen – veksler det mellom eksistensielle betraktninger over selvbilde og menneskelig selvbedrag, om virkelighetsoppfatning – og om den fryktelige følelsen av ikke å være tilknyttet noen eller noe. I tillegg handler det om barn; barnets evne til å bringe inn lys og normalitet inn i tilværelsen, i tillegg til å være en konstant påminnelse om hvor sterkt det gode er i forhold til det onde.

MØRKT: Torbjørn Eriksen overbeviser i hovedrollen med en mann som rives mellom livets mørke og lyse sider. Foto: Stig Håvard Dirdal

Anders T. Andersen har dramatisert og regissert fortellingen. Han har valgt å se frem i tid, ved å la den vesle datteren spilles av en ungjente, som blir en sparringpartner med faren, og iblant med moren. Valget gir en dynamisk effekt som poengterer teksten gjennom ulike røster.

les også

Teateranmeldelse «Tarjei»: Distansert realisme

Torbjørn Eriksen har både ro, engasjement, styrke og varme til å spille en far som splittes av å forholde seg til en kone som i perioder går inn i dyp depresjon, samtidig som han lever i sin egen litterære boble. Det er i stor grad barna som holder ham fast i et familiemønster ikke ulikt mange andres. Kjærligheten til dem er grenseløs – barn beskrives som vendepunktet, kanskje redningen.

Eili Harboe, som imponerte alle som har sett Joachim Triers «Thelma», har en intens, åpen og varm tilnærming i rollen som datteren, og Ragnhild Mønness har en nesten lydløs sårbarhet og ømhet som kona. Tre barn fra teatrets barne- og ungdomsteater levendegjør det dagligdagse i en familiære situasjon som veksler mellom generell familieglede, kaos og dypt indre mørke.

Dette er en forestilling som med Knausgårds rå poesi i bunn viser hvor vanskelig det er å stå i situasjoner man ikke kan forventes å håndtere. Men grunnlinjen er lys – det gode er sterkere enn det vonde.

Les også

  1. Teateranmeldelse «Antigone»: Kongens fall

    Det Norske Teatret prøver bokstavelig talt å dunke nytt liv inn i Sofokles…
  2. Teateranmeldelse: «Engler i Amerika»: Intenst og mektig drama

    Det er kjøtt og blod, liv og død i denne intense og mektige maratonoppsetningen om livet, døden og kjærligheten.

Mer om

  1. Teateranmeldelse
  2. Karl Ove Knausgård

Flere artikler

  1. Teateranmeldelse «Andvake»: Modig Fosse-løft

  2. Djevelsk godt teater

  3. Janne Formoe tilbake i Dyreparken

  4. Torkel (27) har angst: - For mange gutter er det tabu å snakke om følelser

  5. Pluss content

    Kim Haugen om arven etter faren: - Stort savn og mye glede

Fra andre aviser

  1. For seigt med tre timer Jon Fosse i mørket en solskinnsdag? Nei, mener BTs anmelder.

    Bergens Tidende
  2. Teateranmeldelse: «Det er mange grunner til å se dette stykket»

    Aftenposten
  3. Lykkeliten: Rune Andersens historie blir rystende teater

    Aftenposten
  4. Tung tids teater

    Bergens Tidende
  5. «Arv og miljø» er en forestilling det står respekt av

    Bergens Tidende
  6. 12 forestillinger verdt å se i høst

    Aftenposten

VG Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med kickback.no