• Til topps på YouTube

    Jimmy Donaldson (23) sier han har brukt over 30 millioner på en «Squid Game»-video. PewDiePie forsvarer kollegaen.

    Av Håvar Bremer
  • 23-åringen er kjent for sine store prosjekter. I det siste har initiativet #TeamSeas samlet inn store penger for å rydde hav og strender for søppel.

  • Hans siste show, basert på «Squid Game», ble publisert i 24. november. På noen timer hadde over 25 millioner sett videoen og den toppet i morges trending-listen på YouTube.

  • Under produksjonen har MrBeast vist forberedelsene, og noe av kritikken har gått på at det det ikke ser ekte ut, og at han sløser bort penger.

    Donaldson skrev på Twitter 13. november at prosjektet kostet to millioner dollar å produsere, samt halvannen millioner dollar i prispenger.

  • Kritikken har fått YouTube-stjernen Felix «PewDiePie» Kjellberg til å reagere. - Folk sier han bør gjøre andre ting med pengene sine. Han gjør det. Folk misforstår med vilje og vrir på ting for å få andre til å se dårlige ut. Det er så «slimete», sier svensken på sin egen kanal.

  • «Squid Game»-showet består så langt av en video på 25 minutter der alle lekene vies ganske liten tid, og vinneren avsløres på slutten. Han har også publisert videoer underveis i produksjonen og laget klær folk kan kjøpe for å støtte prosjektet.

  • 23-åringen fra USA har tjent seg styrtrik på MrBeast-konseptet. Det startet i det små med stunts og humor, men nå har han nærmere 75 millioner abonnenter på YouTube og flere ansatte. I 2019 gjorde han over 204 millioner kroner på kanalen, ifølge Forbes.

  • Å bli en bedriftsleder har også bydd på utfordringer for Donaldson. Tidligere i år meldte New York Times at flere tidligere ansatte beskrev et «giftig arbeidsmiljø». 23-åringen ville ikke gi noen kommentar.

Flere artikler

  1. MrBeast: - Var fornøyd med 10 visninger

  2. Beskyldes for «Squid Game»-plagiat

  3. Seks punkter om Dhar Mann

  4. PewDiePie åpner opp: – Jeg hadde et problem

  5. Takket nei til mye penger