Sexy gjeld med Lulu!

SENSUELL: Hilde Louise Asbjørnsen får finanskrisen til å bli sensuell. Foto: HELENE RØANG SIMONSEN/CHRISTIAN PARKSTAD Foto: ,

Teateranmeldelse: «The Lulu Show»

Hilde Louise Asbjørnsen danser rundt gullkalven og serverer
finansrytmer med sensuell utstråling.

  • Borghild Maaland

Artikkelen er over fire år gammel

VG:s terninger viser 5 prikker

Minus er det nye pluss, er Asbjørnsen statement i den underholdende, lett burleske kabareten om et begrep som favner både nasjoner og enkeltmennesker; gjeld!

At det er mulig å få noe sexy ut av en leksjon i økonomi, refinansiering, realøkonomi ville jeg forsverge.

Men Asbjørnsen i rollen som den forførende klubbvertinnen Lulu svinger pisken med lekenhet, skarp ironi, og satire.

Det musikalske akkompagnement står godt i stil til teksten og gjør at forestillingen blir som undertittelen sier «en dans på renter». Og i dette tilfellet er det publikum som sitter igjen med gode renter.

Ved å vri på gamle revylåter, musikalmelodier og gjennom egne sanger fletter Asbjørnsen inn den evige dansen rundt Gullkalven; vårt ustoppelige behov for å skaffe oss ting som gjør at vi konstant ligger på minussiden i forhold til egen inntekt.

Som det sies - før hadde vi Gud, nå har vi banken. Asbjørnsen plasserer fakta og fiksjon i en elegant miks, hun serverer svimlende tall fra verdensøkonomien og setter det inn i en musikalsk kontekst som understreker de komiske aspekter i den økonomiske runddans.

I nummeret «My heart belongs to daddy» smyger hun seg rundt som en lekker Marilyn Monroe-fremtoning mens hun med lidenskap forteller om sitt hete forhold til banken.

At musikalhiten «Big Spender» hører hjemme i et show med finansielle undertoner er opplagt. Låta er grunnlaget for nummeret «Finansdans» der hun stripper den vestlige økonomi i takt med plaggene på kroppen. Penga er vekk, en BH med terning-puppedusker og en hotpants med «Happy Birthday» på rompa, er det som gjenstår. Det er smart, skarpt og det er komisk.

Asbjørnsen har støtte av tre musikere hun har jobbet mye sammen med. Det merkes, her det et samkjørt team på scenen. Kostymeskiftene spiller på det ekstravagante og understreker at skal det først gå i «dass» så skal det skje på første klasse, noe som understrekes med klasse i avslutningsnummeret «Jeg orker ikke det».

Alle numre holder ikke like høy karakter, noe grenser til det masete. Men Asbjørnsen er en høyst begavet artist, like godt bevandret i det musikalske som det komiske - og med en evne til å forføre publikum. Skal du først bruke de pengene du egentlig ikke har, så bruk dem gjerne på Lulu og hennes show!

BORGHILD MAALAND

Les også

  1. Teateranmeldelse:«Kven er redd»

    Når familiemiddagen utvikler seg til en hovedrett av verbale stikk, gis det rom for saftig underholdning.
  2. Teateranmeldelse: «Solaris korrigert»

    Det er umulig å forstå alt som skjer under «Solaris korrigert» på Det norske teatret. Men man kan fornemme alt.
  3. Teateranmeldelser: «Klassen vår»

    Nationaltheatret forteller med «Klassen vår» en lang, utpenslet og pinefull historie om ondskap.
  4. Teateranmeldelse: Rått og ømt med Cohen

    Rett fra levra og rett fra sjela, god rockefot og herlig humor - velkommen til Leonard Cohens univers på Oslo Nye.

Mer om

  1. Teateranmeldelse

Flere artikler

  1. Hilde Louise ute av «Stjernekamp»: – Fikk beskjed om å vrenge sjelen

  2. Filmanmeldelse: «Høst»

  3. Pluss content

    Hilde Louise Asbjørnsen: Har blitt bedre til å takle ro

  4. Showpremiere: Comeback uten Bobbysjokk

  5. Her er de nye «Stjernekamp»-rivalene

Fra andre aviser

  1. The Lulu Show: Originalt, intelligent og festlig

    Aftenposten
  2. The Lulu Show: Originalt, intelligent og festlig

    Aftenposten
  3. Komikerne Lene Kongsvik Johansen og Hilde Louise Asbjørnsen: – Latterlig lett å leve på krita

    Aftenposten
  4. - Jeg ble hekta på finans

    Aftenposten
  5. Mona Levin er begeistret for Cabaret: - En musikalsk suveren klassiker!

    Aftenposten
  6. Teateråret: «Krig, demens og musikk»

    Aftenposten

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder