PROVOSERTE: Sophie Elise Isachsen publiserte dette bildet på bloggen sammen med et innlegg om at hun ikke forsto meningen med førstehjelp. Foto: Privat ,

Norsk Folkehjelp: Angrer på Sophie Elise-kampanjen

Håkon Ødegaard i Norsk Folkehjelp sier de aldri skulle ha betalt blogger Sophie Elise for å være med i en kampanje, og at de følte seg presset av et reklamebyrå.

Marthe Berg
ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Uttalelsene fra kommunkasjonssjef i Norsk Folkehjelp kom under et intervju med NRK Kulturnytt fredag morgen.

Det var i oktober 2015 at Norsk Folkehjelp betalte toppblogger Sophie Elise for å skrive et provoserende innlegg der hun hevdet at hun ikke så poenget med førstehjelp. Blogginnlegget fikk stor oppmerksomhet, og førte til at 20-åringen mottok massiv hets og en rekke trusler.

Ærlig: Viser hvordan kroppen egentlig ser ut

Flere kritiserte også den humanitære organisasjonen for å sløse med midler ved å benytte seg av slike kampanjer, og mente det svekket deres rykte som en seriøs aktør.

– Åpenbart angrer jeg på det. Vi skulle ikke gjort det i utgangspunktet. Det var et reklamebyrå som hadde laget et kjempestort opplegg, og vi følte oss litt presset til å gjennomføre det. Det angrer jeg på, sier Håkon Ødegaard fredag.

Les også: Sophie Elise forklarer puppestunt på bloggen

– Stor risiko

ANGRER: Kommunikasjonssjef i Norsk Folkehjelp, Håkon Ødegaard. Foto: Norsk Folkehjelp ,

Han advarer nå andre mot å kaste seg på en tilsvarende kampanje.

– Det er en stor risiko for humanitære aktører at det går utover vårt omdømme, og vi blir sett på som useriøse. Den risikoen er jeg ikke villig til å ta mer, sier han under radioprogrammet.

Til VG sier imidlertid Ødegaard at ting ville vært annerledes dersom blogginnlegget til Sophie Elise hadde vært godt nok merket.

– Vi angrer på at det ikke var tydelig merket at det var betalt, sier han.

VGTV: Sophie Elise snakker ut om bruddet

– Vil dere samarbeide med bloggere på samme måte igjen?

– Jeg ville i hvertfall vurdert det nøye. Vi skulle ikke gjort det på den måten. Da må det være tydelig merket at det er betalt, eller at bloggeren gjør det gratis fordi de vil støtte en god organisasjon, sier han, og fortsetter:

– Vi vil jobbe med alle som vil samarbeide med oss, så lenge vi er tydelig på premisset.

Les også: Derfor sluttet Sophie Elise med «barbiedop»

– Norsk folkehjelp må ta ansvar

Sophie Elise er på reise og er ikke tilgjengelig for kommentar. Hennes manager Marte Schei mener uttalelsen til Ødegaard er unyansert, og at de ikke kan frasi seg ansvar fordi de er misfornøyd med resultatet av kampanjen. Hun sier følgende til VG på telefon:

«Bakgrunnen for kjøpet av det aktuelle innlegget må være utgangspunktet for forventningen til målet. Som de selv sier, står innhold og form som en idé de fikk presentert av sitt reklamebyrå. Her må Norsk Folkehjelp ha innsikt og ta ansvar i den næringskjeden de selv er en del av. Som profesjonelle aktører har de kjøpt en idé fra sitt reklamebyrå. Bak dette kjøpet håper vi det ligger en strategi. Norsk Folkehjelp og byrået har laget en kampanje i et kommunikasjonslandskap der man må utvise ekstra aktsomhet. De må nå i ettertid skille mellom feilslått kommunikasjonsstrategi og valg av kanal. Som profilert blogger har Sophie Elise et ansvar for alt innhold som publiserer på bloggen. Vi synes det er interessant at Norsk Folkehjelp vil diskutere kampanjen.»

Les også: Det får være grenser for makt

Reklamebyrået: Gikk flere runder med organisasjonen

Ødegaard presiserer at uttalelsene ikke var ment som noe angrep på Sophie Elise.

– Vi fraskriver oss ikke noe ansvar, og står for det vi har gjort. Sophie Elsie har vi ingen anklager mot, på noen som helst måte, og vi skulle vært tydeligere på at det skulle vært merket, sier han til VG.

Det er ikke første gang en norsk organisasjon har forsøkt seg på kampanjer som aktivt bruker blogginnlegg og sosiale medier.Tidligere fikk Plan stor oppmerksomhet for Theas Bryllupsblogg - en kampanje for å skape oppmerksomhet rundt barn som giftes bort.

Fikk du med deg? Statens legemiddelverk refser Sophie Elise

Ko & Co er reklamebyrået bak den omstridte kampanjen. Daglig leder i byrået, Nina Marie Hølke, sier til VG at kampanjen var godt planlagt, og at de gikk flere runder med Norsk Folkehjelp.

– Hva synes du om at Håkon Ødegaard går ut og sier det han gjør på Kulturnytt i dag?

– Det synes jeg selvfølgelig er synd. Vi har jobbet lenge med denne kampanjen, og hadde mange runder med både Norsk Folkehjelp og Norsk Folkehjelp produkt og undervisning, som var vår oppdragsgiver, sier Hølke.

Se VGTV-klippet: 70 spørsmål: Sophie Elise

Hun forteller at de forankret dette som en kampanje og en måte å få satt førstehjelp på dagsorden.

– Alle synes det var en god idé, med de begrensede midler slike organisasjoner har. Utfallet ble ikke slik vi hadde tenkt. Når oppdragsgiver ikke er fornøyde kan vi jo selvfølgelig ikke si det, men vi synes utgangspunktet var bra, og vi var enige i at dette var en kalkulert risiko vi var villige til å ta - for å gå nye veier og skape oppmerkskomhet. Vår oppgave er å skape oppmerksomnhet rundt saker, og det har vi fått.

Hølke forteller at de har hatt evalueringsmøter og var kjent med at dette ville komme.

– Vi har hatt god dialog med Norsk Hjelp både underveis og nå i ettertid, og vil fortsette å samarbeide med dem om førstehjelpskampanjer.

Les også: Så mye tjener toppbloggerne

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder