DELER KAMPANJE: Kylie Jenner, Kim Kardashian og Kourtney Kardashian uttrykker overfor sine mange millioner følgere at de vil ha «gamle Instagram» tilbake.

Kardashian-søstrene om Instagram-endringer: − Vær så snill

Instagramdronningene, som til sammen har nærmere 900 millioner følgere, har delt en kampanje om å få tilbake «gamle Instagram».

  • Siri Berge Christensen
Publisert:

Mandag skrev VG at en rekke kjente norske profiler de siste dagene har delt sin frustrasjon over «nye Instagram» og repostet dette innlegget på sin instagramstory.

Brukeren som står bak innlegget skriver at hen ønsker å starte bevegelsen «Make Instagram Instagram again» for å «ta tilbake den gamle Instagrammen».

I skrivende stund har innlegget over 1,4 millioner likerklikk – et tall som stadig øker.

Instagram går for tiden gjennom store endringer, og satser blant annet på reels – et format som ligner på konkurrenten TikTok.

Innlegget er delt av kjente norske profiler som Sophie Elise, Triana Iglesias, Amalie Olsen, Nina Sandbech, Emilie Tømmerberg, Ida Johansen Aaserud og Nellie Krokstad – for å nevne noen.

Nå har også Kylie Jenner, Kim Kardashian og Kourtney Kardashian delt innlegget på sin Instagramstory.

Sammen med innlegget skriver de alle «vær så snill».

Med Kylie Jenner sine 360 millioner følgere og Kim Kardashian sine 326 millioner er søstrene på topp-ti-listen over de aller mest fulgte kontoene på plattformen, ifølge Statista. Kourtney Kardashian har 192 millioner følgere.

I 2020 uttalte Kim at hun tjente mer på Instagram enn på realityserien «Keeping up with the Kardashians».

VG har sendt spørsmål til Instagram, foreløpig uten å ha fått svar.

Vil du ha «gamle Instagram» tilbake?

– Må slutte å konkurrere mot TikTok

Det er også opprettet en underskriftskampanje som i skrivende stund har over 74.000 underskrifter.

I desember sa Instagram-sjef Adam Mosseri at tjenesten ville gå tilbake til en visning av poster i kronologisk rekkefølge.

Tidligere i år lanserte de «Favoritter» og «Følger», to nye måter å velge hva man kan se i feeden. Dette er et aktivt valg brukeren må ta for å forlate den normale feeden, og funksjonen er ikke tilgjengelig for alle brukere.

Influencer Anette Hovland sa til VG mandag at hun ikke synes at Instagram er like gøy som det var før – og at hun opplever at innholdet ikke når ut til følgerne på samme måte som før.

REAGERER: Andrea Sveinsdottir og Anette Hovland er to av mange kjente ansikt som reagerer på Instagram sine endringer.

Les også: Influencere ut mot Instagram-endringer: − Helt krise

– Instagram må slutte å prøve å konkurrere med TikTok, for de taper! Og på veien ødelegger de forholdet til brukerne sine, sa Sveinsdottir til VG mandag.

Sveinsdottir sa endringene kan gjøre det vanskelige å jobbe som influencer, og hun tror mange kommer til å søke seg til andre plattformer dersom endringene vedvarer.

– En ting som kan skje er jo at det går utover samarbeid om det fortsetter slik det gjør nå. Man kan jo ikke fortsette å ta de samme prisene for eksempel, når man når ut til halvparten så mange som man vanligvis gjorde.

Publisert:

Mer om

  1. Instagram
  2. Kylie Jenner
  3. Reality-TV
  4. Kourtney Kardashian
  5. Kim Kardashian
  6. Sosiale medier
  7. Influencer

Flere artikler

  1. Kjendiser og influencere ut mot Instagram: Nå svarer toppsjefen

  2. Influencere ut mot Instagram-endringer: – Helt krise

  3. Benjamin Ingrosso på ferie med norsk modell

  4. NRK måtte slette 1700 TikTok-kommentarer

  5. Karianne Vilde avslører barnets kjønn

Fra andre aviser

  1. Instagram snur. Kaller endringer «et stort feilsteg» etter massiv kritikk.

    Aftenposten
  2. Instagram trapper opp satsingen på video – må tilpasse seg Tiktok, mener ekspert

    Aftenposten
  3. Ny Facebook-feed viser deg langt mindre fra venner

    Bergens Tidende
  4. Nå blir Facebook-feeden din helt ny: – Kopierer Tiktok

    Aftenposten
  5. Influenserens beste råd: – Pengene skal ikke være motivasjonen

    Aftenposten
  6. «Fattig student» henter penger igjen – mål om seks millioner kroner

    Aftenposten

Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med Kickback.no