KLARTE SEG SELV: Ifølge Norsk Filminstitutt fikk "Kon-Tiki" minimalt med Oscar-drahjelp fra Harvey Weinstein, og hans Weinstein Company, som eier de amerikanske rettighetene til filmen. Foto: Carl Christian Raabe , Nordisk Film Distribusjon AS/Reuters

Harvey Weinstein fratas all ære for «Kon-Tiki»-nominasjonen

Hollywoodtungvekteren har gitt det norske Oscar-håpet minimalt med drahjelp

Flere norske filmeksperter ga Harvey Weinstein og hans selskap The Weinstein Company æren da «Kon-Tiki» ble Oscar-nominert. -Helt feil, sier Norsk filminstitutt.

ARTIKKELEN ER OVER SEKS ÅR GAMMEL


10. januar ble klart at norske «Kon-Tiki» var nominert til Oscar for beste fremmedspråklige film.

I kjølvannet av nyheten var flere filmeksperter raskt ute med å gi Hollywood-mogulen Harvey Weinstein og hans Weinstein Company, som eier de amerikanske rettighetene til filmen, æren for dette.

VGTV: Regissørene da de fikk nyheten: Skrek så vi vekket hele hotellet

Weinstein er kjent for å sikre filmene sine Oscar-nominasjoner ved hjelp av intens lobbyvirksomhet og friske overtalelsesteknikker som han utsetter Akademiet for.

«Weinstein i ryggen»
- Harvey Weinstein har hatt alt å si for at Kon-Tiki ble nominert til Oscar. Jeg tror ikke filmen hadde hatt nubbesjans uten ham i ryggen, sa Ulrik Eriksen, filmanmelder i Morgenbladet, til NRK.no dagen etter nyheten ble kjent.

Filmanmelder Einar Kvarving Aarvig i TV 2 mente det samme:

- Han er en av de største ringrevene og triksemesterne i Hollywood, og er kjent for at hvis han vil ha en film Oscar-nominert, så får han til det, utalte han til egen kanal i forkant av nominasjonen.

Slike utsagn provoserer Stine Oppegård, fagleder for spillefilm utland ved Norsk filminstitutt.

- Jeg kan forstå at folk tror det, med tanke på hvilken posisjon han har i Hollywood, men det stemmer dessverre ikke, slår hun fast.

Satset på fransk film

Faktisk var det en helt annen fremmedspråklig film The Weinstein Company satset på i forkant av nominasjonene, nemlig den franske filmen «De urørlige» som de også eier rettighetene til.

«Kon-Tiki» fikk minimalt med drahjelp fra selskapet.

Les også: «En kongelig affære»-stjerne tror ikke på norsk Oscar

- Jeg tror de kjørte én annonse for oss i LA Times, bekrefter «Kon-Tiki»-regissør Espen Sandberg.

- Det var «De urørlige» som ble prioritert. De hadde en enorm kampanje, masse fester, gaver, kampanjer i alle aviser og alt som er. De hadde hundre ganger så mye ressurser som det vi hadde, men kom jo til slutt ikke med, fortsetter han.

Fremdeles lite hjelp å få

Ifølge Oppegård kom Oscar-nominasjonen som følge av hardt og målrettet arbeid fra helt andre hold enn The Weinstein Company.

SKUFFET: Stine Oppegård ved Norsk Filminstitutt. Foto: GØRAN BOHLIN/VG

- Filmen har en svært dyktig publisist i LA som tidligere har jobbet med andre norske filmer som «Reprise». Hun har stått på som et uvær, sier Oppegård.

Hun skryter i tillegg av innsatsen til produsentene samt regissørenes og skuespillernes agenter, som også har gjort sitt for å hausse opp filmen.

- Regissørene selv har også gjort en kjempejobb. De har stilt opp på en rekke filmvisninger og ellers gjort et imponerende fotarbeid i Hollywood. Man skal heller ikke undervurdere amerikanernes nostalgiske forhold til Thor Heyerdal. Han har betydd mye for mange, sier hun.

Faglederen forteller at det er salgsagenter, produsenter og publisist i samarbeid med NFI som har stått bak nesten hele Oscar-reklamekampanjen for «Kon-Tiki». Hun er skuffet over The Weinstein Company.

- Selv etter nominasjonen var et faktum har det vært lite hjelp å få. Du kan telle annonsene de har kjørt på en hånd. De kan også ha ødelagt for filmen ved blant annet å vise den norske versjonen uten engelsk tekst minst to ganger for akademimedlemmer i New York. Og når de har organisert skikkelige visninger, så har de så vidt meg bekjent gjort en svært slett jobb med å informere jurymedlemmene om hvor og når, sier hun.

Oppegård synes det er merkelig at selskapet ikke har engasjert seg mer på «Kon-Tikis» vegne.

- For meg er det komplett uforståelig at det har vært så lite støtte å hente. Er det bevisst eller skyldes det bare inkompetanse? Jeg aner virkelig ikke, sier hun.

VG har forsøkt å få svar fra Weinstein Company både på mail og telefon flere ganger uten å lykkes.

- Fint å ha ham på laget

Til tross for å ha blitt nedprioritert i forhold til «De urørlige» er regissørduoen Espen Sandberg og Joachim Rønning veldig glade for at det er Weinstein Company som har kjøpt opp rettighetene til «Kon-Tiki».

(artikkelen fortsetter under bildet)

FORNØYDE: Regissørene Espen Sandberg og Joachim Rønning er fornøyde med å ha The Weinstein Company som distributør. Foto: Andreas Ihlebæk/VG

- Weinstein er super å ha på laget, og det er et fantastisk selskap å være inne i. Vi har hatt det utrolig hyggelig med de sosiale sammenkomstene vi har hatt med de andre. Det er litt familiefølelse over det, forteller Sandberg.

De tvilte heller ikke på at Weinstein ville gjøre det han kunne for å hjelpe «Kon-Tiki» til Oscar-seier, da VG snakket med dem for noen uker siden.

- Nå kommer han til å bety mye, tror jeg. Det er nå han setter inn støtet, fordi hans andre hest, «De urørlige», er ute av dansen. Vi er igjen, så det betyr jo at han og de andre der fokuserer på oss, så det er veldig hyggelig. Han kan det gamet der. Han er «the biggest». Vi er glad for å ha ham med, sa Sandberg.

Tirsdag var siste frist for å stemme for Akademiets medlemmer. Alt avgjøres til søndag kveld, da går det 85. Oscar-utdelingen av stabelen.

- En logisk slutning å trekke

NRKs filmekspert Vegard Larsen synes ikke det er rart at flere trodde Weinstein sørget for Oscar-nominasjon til «Kon-TIki».
- Han er en mektig mann og har markert seg som en slugger som som regel får viljen sin i Oscar-sammenheng, så det er en logisk slutning å trekke, sier han.
Larsen er kjent med at The Weinstein Company prioriterte «De urørlige», men sier at det er overaskende at «Kon-Tiki» har fått så lite hjelp.

- Hvis det stemmer er det både synd og rart. Det er underlig at de ikke vil promotere en film de har kjøpt rettighetene til, men jeg kan ikke spekulere i hvorfor det er sånn, sier han.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder