PREMIEREGJENGEN: Tommy Fredvang (til venstre), Maria Haukaas Mittet, Knut Erik Østgård, Heidi Gjermundsen Broch, Eirik Søfteland, Maria Karlsen, Martin Halla (nesten bortgjemt!), Celine Helgemo, Øystein Wiik og Trine Rein. Foto:NRK,

VG anmeldte «Stjernekamp»-premieren låt for låt

FORNEBU (VG) Lørdag kveld startet høstens kamp om å bli hele Norges entertainer. VG-anmelder Stein Østbø trillet terningen låt for låt.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Ti nye artister sto i kveld på scenen i Fornebu, under årets premiere på NRK-programmet «Stjernekamp» – som nå er inne i sin fjerde sesong.

De som skal kjempe om tittelen «Norges ultimate entertainer» denne sesongen er Martin Halla (27), Maria Haukaas Mittet (36), Øystein Wiik (59), Trine Rein (44), Eirik Søfteland (26), Tommy Fredvang (33), Knut Erik Østgård (50), Heidi Gjermundsen Broch (40), Celine Helgemo (19) og Maria Karlsen (32).

I fjor var det Nora Foss Al-Jabri som stakk av med seieren, og dermed passerte Reidun Sæther på målstreken. VGs anmelder Stein Østbø var den gang så skråsikker på at Sæther ville klatre helt til topps at han lovet å spise gullkjolen hennes hvis hun ikke vant – noe han også ble pent nødt til å gjennomføre.

– Jeg kommer nok til å være litt mer forsiktig med hva jeg lover denne sesongen, flirte Østbø før kveldens premiere.

Er du enig med VGs anmelder? Diskuter i kommentarfeltet under!

VG:s terninger viser 3 prikker

Trine Rein – «10.000 lovers (in one)» av TNT.
– Trine har hentet frem skinnhabitten fra 1980-tallet og rynker nesa liksom-rockete for å bli en tøffere artist enn hun egentlig er. Men hun sliter på de høye tonene, merkelig nok, og jeg er redd for at også Tony Harnell hadde rynket på nesa om han så norsk tv i kveld. Nervøs start, Trine kommer nok sterkere tilbake.

Les også:NRK vs. TV2 - her er vinneren av lørdagskvelden

Foto:,

VG:s terninger viser 4 prikker

Tommy Fredvang – «Don't Think The Way They Do» av Span.
– Slett ikke Jarle Bernhoft, men slett ikke dårlig. Tommy har attituden og tillater seg samtidig å ta kjærkomne pauser i vokalarbeidet, selv om den siste snerten, den ekstra kraften på tampen av ordene, aldri sitter. Det er nok fordi herr Fredvang ikke er noen rocker i utgangspunktet. Likevel – bestått med glans.

«BESTÅTT MED GLANS»: Tommy Fredvang leverte en flott versjon av «Don't Think The Way They Do», mente VGs anmelder. Foto:NRK,

VG:s terninger viser 2 prikker

Heidi Gjermundsen Broch – «Wild Bird» av Bigbang
Motet skal ingen ta fra denne tandre skuespillerinnen som synger så inderlig pent – fra en teater- og musikalscene, vel og merke. Legger seg i et småskummelt, vibrato-dirrende Åse Kleveland-leie og hadde trengt litt mer pustetrening for å synge intens rock, og mangler uansett de ulike karakterene i stemmen som hun fikser så godt på teaterscenen.

INGEN HØYDARE: Det ble en toer på terningen fra Stein Østbø da Heidi Gjermundsen Broch gjorde sin egen versjon av Bigbangs «Wild Bird». Foto:NRK,

VG:s terninger viser 1 prikker

Øystein Wiik – «Kokken Tor» av deLillos.
Med respekt for Øystein Wiik og alt han har gjort; dette var fælt. Men neppe verre enn hva det blir når konkurrentene hans entrer Wiiks egen hjemmebane på Operaen. Refrenget er et eneste brøl, riktignok et artikulert et, men det funker som å sette en støvsuger inn i hvert øre. Verset fremføres også hyperaggressivt, men samtidig på en måte som ikke eier et fnugg av troverdighet. Sorry, Øystein.

GA ALT, MEN...: Øystein Wiik fremførte DeLillos' «Kokken Tor». Stein Østbø syntes ikke innsatsen hans var god nok. Foto:NRK,

Maria Karlsen – «Slakt» av Raga Rockers.

VG:s terninger viser 4 prikker

En av mine store Michael Krohn-favoritter, men sannelig funker den også med kvinnelig vokal. Maria har også en del store steiner i stemmebåndene, men strupegrusen (growlingen) passer bedre her enn hos Øystein Wiik. Hun skårer dessuten høyt på scenisk selvtillit. Hun beveger seg riktig og autoritært, uten å overspille. En positiv overraskelse.

FIKK SKRYT: Maria Karlsens tolkning av Raga Rockers fikk hyggelige tilbakemeldinger av Stein Østbø. Foto:NRK,

VG:s terninger viser 3 prikker

Knut Erik Østgård – «Love Don’t Bother Me» av Stage Dolls
– Her snakker vi en mann som alltid har hatt grus i stemmen – derfor har han et fortrinn når han skal synge som Torstein Flakne. Det gjør han da også i en slik grad at det blir vanskelig å høre forskjell på de to. Noe av meningen med Stjernekamp bør være å lage sine egne versjoner – utfordre både seg selv og låta - men dette nærmer seg en ren kopi. Aldri kjedelig, men trygt og forutsigbart. Gjesp.

Nervøs sanger: - Jeg tisset på meg litt

REN KOPI? Stein Østbø mente Knut Erik Østgårs opptreden var litt for lik originalen. Foto:NRK,

VG:s terninger viser 4 prikker

Celine Helgemo – «Bendik og Årolilja» av Gåte
– Dette må være kveldens tøffeste låtvalg, spesielt når du fra før er kjent som barneartist; Gunhild Sundlis eventyrlige stemme og fremtoning var noe helt, helt særeget. Celine blir spe i de mørke partiene, men er nær ved å matche Gunhild Sundlis eget glansnummer når hun går opp en oktav. Pluss for vilter hulderopptreden, levert med sjelden innlevelse.

«HULDER» PÅ SCENEN: Celine Helgemo imponerte med sin tolkning av Gåte. Foto:NRK,

VG:s terninger viser 3 prikker

Maria Haukaas Mittet – «I Like You So Much Better When You’re Naked» av Ida Maria
– Maria har en fabelaktig stemme, men er ikke spesielt kjent innen rocken, for å si det mildt. Legger seg også veldig nær versjonen til Ida Maria (gratulerer til henne som vordende mamma, forresten!), men mangler – tross puppegrep – fandenivoldskheten til originalen. Maria gjør denne låten til et hyggelig nummer; egentlig er den et frustrert, småkåt utbrudd. Bare ikke i kveld.

INGEN ROCKER?: Maria Haukaas Mittet prøvde å være Ida Maria på scenen, men klarte det ikke helt, mente Stein Østbø. Foto:NRK,

VG:s terninger viser 4 prikker

Eirik Søfteland – «(Hei hei, vi er) Justervesenet» av Black Debbath
– Amund Maarud i bandet bak Eirik fikser Deep Purple-riff også, han. Og hovedpersonen – den mest rocka i kveld fra naturen av – gjør akkurat det han skal gjøre, ikke mer. Pusteteknikken sitter, det samme gjør en – for han – noenlunde kontrollert sceneopptreden, men det blir mer spennende senere i høst når Eirik gjør ting han ikke gjør til vanlig, hver dag.

TOLKET BLACK DEBBATH: Eirik Søfteland var i sitt rette rockeelement på scenen, konstaterte VGs anmelder. Foto:NRK,

VG:s terninger viser 5 prikker

Martin Halla – «Hvis jeg var deg» av Jokke og Valentinerne
Det renner inn tidligere reality-deltakere her, og Hallas englestemme er så langt unna den rufsete Jokke du kan komme. I et slikt spenn kan det oppstå spennende ting, og det gjør det heldigvis. Han starter innadvendt som seg selv, men slipper gradvis løs dyret han trolig ikke visste at han hadde i seg, og St.Hallvard-gutten har plutselig blitt en punkrocker. Mer sint enn sårt i forhold til originalen, men fanden heller – fortsett med å overraske oss!

DRO EN JOKKE-LÅT: Martin Halla sang «Hvis jeg var deg» – og hanket inn en femmer på terningen! Foto:NRK,

STEIN ØSTBØ

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder