KAN SMILE HELE VEIEN TIL BANKEN: Matias Faldbakken, her under åpningen av sin utstilling på OCA - Office of Contemporary Art -  «Portrett portrett av av en en generasjon generasjon».
KAN SMILE HELE VEIEN TIL BANKEN: Matias Faldbakken, her under åpningen av sin utstilling på OCA - Office of Contemporary Art - «Portrett portrett av av en en generasjon generasjon». Foto: Børre Haugstad , VG

Norsk søppelsekk solgt for 101.000 kroner

RAMPELYS

Det er ikke alle søppelsekker som havner på skrothaugen. Det har den norske kunstneren Matias Faldbakken fått erfare.

Publisert: Oppdatert: 18.11.15 22:15

Kunstverket, som altså er en søppelsekk med to hanker med en slags signatur var lagt ut på fasjonable Bukowskis Auktioner i Stockholm med tittelen «Untitled (Garbage Bag Grey #1)».

Fått med deg denne? Sjekk denne kunstbussen!

Utropsprisen var mellom 80.000-100.000 kroner, og kunstverket ble til slutt solgt for 102.000 svenske kroner, som med dagens kronekurs betyr 101.378 norske kroner.

Kunstverket ble utført i 2010 og forklares på Bukowskis nettsider som «markeringspenn på grå plastpose 135 x 38 cm».

Lest denne? Pushwagner med sommersalg for 27 millioner kroner

Verket er også beskrevet med følgende tekst på auksjonshusets hjemmesider: Matias Faldbakkens verk «Untitled (Garbage Bag Grey #1) utstråler en slags tilbakeholden brutalitet. Med lave industrielle materialer legger han til noe punk-aktig til verkets popkunstallusjoner. Som en slags minimalistisk bastard er den skittengrå søppelposen vakkert innrammet. Men utstyrt med uleselige skriblerier med grifftins Magic Marker».

Faldbakken er også forfatter under pseudonymet Abu Rasul. Han har også laget omslaget til Turboneger-plata «Retox» fra 2007 sammen med Gardar Eide Einarson. Han er sønnen til forfatteren Knut Faldbakken.

VGs tidligere kunstjournalist Børre Haugstad sier salget bekrefter Faldbakken som blant de heteste norske kunstnerne på det internasjonale markedet for tiden, og som etterspurt blant samlere. Haugstad ga i høst ut boken «Krig, kunst og kollaps», som blant annet handler om de første norske kunstsamlerne.

Haugstad trekker frem Faldbakken som en av en liten eksklusiv gruppe norske kunstnere.

– Han hører til blant «de nye unge» som har slått til internasjonalt sammen med Bjarne Melgaard, Knut Åsdam, Torbjørn Brundtland, Ida Eckblad, Vibeke Tandberg og den norsk-danske duoen Dragset/Elmgreen, sier Haugstad.

– Faldbakken har de senere år brukt blant annet industri-tape, søplesekker, spraybokser og eksospotter for å lage sin «anti-kunst».

Ifølge Haugstad har Faldbakken tidligere uttalt at han presser grensene og ser hvor mye dritt han kan få rike kunstsamlere til å bruke penger på.

– Samtidig tar han sine spraybokser og maler kunstverk på veggene hjemme hos alle de som bestiller den type kunstverk han lager, sier Haugstad.

Les også: George Harrison-gitar solgt på auksjon

– «Meningsgjerrighet»

Kunstanmelder i NRK, Mona Pahle Bjerke sier meningsgjerrighet er noe som kjennetegner Faldbakkens prosjekter, også «søppelsekk»-verket.

– Det gjør at man må gå aktivt inn i arbeidene hans for å forstå dem. Han tilhører en gruppe som har fått merklappen «nykonseptualister». De kjennetegnes ved at de refererer til subkulturer og henter gjenstander fra dagliglivet samtidig som de refererer til senmodernismens formspråk

– Han gir fingeren til markedet og ikke minst til forståsegpåere

Pahle Bjerke påpeker også at Faldbakken er kjent for å undergrave og utfordre konvensjonelle utstillingsgrep.

– Det ligger en aggresjon og en kunstforrakt i prosjektet hans som har provosert noen, og ansporer andre. Provokasjonen ligger i kjernen av hans prosjekt, som han sier selv har han gjort halvhjertetheten til sin kunstneriske metode. Og det har også satt sinne i kok når han har kommet med uttalelser av typen «jeg kan bare skrible ned noe greier, og så tjener jeg masse penger».

Pahle Bjerke mener Faldbakken håner og latterliggjør hele kunstens kretsløp fra ideen om den kreative skaperakten, der kunstneren skaper et subjektivt uttrykk for noen universelle sannheter.

– Gir fingeren

– Han gir fingeren til markedet og ikke minst til forståsegpåere (som meg selv.) – Han leker med vårt behov for å finne knagger og kategorier vi kan se verket I lys av.Og slik synliggjør han vår konvensjonelle betrakteradferd, sier Pahle Bjerke.

VG har vært i kontakt med Faldbakkens gallerist Eivind Furnesvik. Han ønsker ikke å kommentere salget og skriver i en sms til VG at de av prinsipp ikke gir intervjuer.

Her kan du lese mer om