BARE NESTEN: Emma Vestby Kornstad deltok i «Sommerhytta» sammen med faren, Jostein Kornstad, og tapte finalen på målstreken. Foto: Espen Solli, TV 2

TV 2 får ingen økonomisk gevinst av «Sommerhytta»-salgene

Hele Norge kunne følge med da åtte deltagere innredet sine hytter i TV 2-programmet «Sommerhytta». Nå er hyttene ute for salg, men kanalen får ikke én krone.

I TV 2-programmet «Sommerhytta» kjemper fire lag – totalt åtte deltagere – side om side i ti uker for å oppnå den store hyttedrømmen i Halden.

Hvert lag pusser opp hver sin hytte, og i slutten av mai ble det kjent at det er Knut Ivar Pelerud og Kjartan Haugen som til slutt vant hytta, som har en verdi på hele 3,5 millioner kroner.

På samme tid kunne VG melde at det har vært sterk misnøye blant seks av de åtte deltagerne i programmet, som krever ti nye innspillingsuker. Bakgrunnen er at deltagerne mener kanalen har latt vinnerparet vinne på juks og skittent spill. TV 2 tilbakeviste den gang beskyldningene på det sterkeste.

Nå er de tre «taper-hyttene» i Røsnæskilen ute for salg, og ifølge annonsene på Finn.no har hyttene en prisantydning på 3,5 og 3,6 millioner kroner.

Til Halden Arbeiderblad forteller ansvarlig megler Lars Håkon Nohr i Aktiv Eiendomsmegling at visninger er førstkommende lørdag.

– Jeg forventer at det kommer mye folk. Ikke bare de som er interessert i hyttene, men en del kommer nok av ren nysgjerrighet, sier han.

Hyttene kan totalt vise seg å bringe inn godt over ti millioner kroner. Men selv om arbeidet med hyttene har vært å se på TV i mange uker, sitter ikke TV 2 igjen med én krone etter salgene. Det opplyser presseansvarlig for «Sommerhytta» i TV 2, Siril Vatne Meling, til VG.

REAGERTE: Seks av åtte deltagere i «Sommerhytta» på TV 2 mener at vinnerne har hatt hjelp i ferden mot å ta seg helt til topps. Programleder er Guri Solberg (til venstre). Knut og Kjartan (øverst til høyre) gikk torsdag helt til topps i programmet. Foto: Espen Solli, TV 2

– Vi har en kommersiell avtale med grunneier/hytteutbygger om leveranse av premiehytta og tilrettelegging/tilgang til produksjon i opptaksperioden. TV 2 er ikke involverte i salg og omsetning av de øvrige hyttene utover profileringen de får i programmet, forteller Meling.

Inntektene rundt programmet henter kanalen fra helt andre områder.

– TV 2s inntekter i forbindelse med produksjonen kommer fra salg av reklame og sponsorater i forbindelse med 40 episoder fordelt over ti uker.

Til Halden Arbeiderblad forteller byggmester Kristher Kopperud at det måtte gjøres mye med hyttene etter at TV-innspillingen var ferdig.

Sett denne? «Paradise Hotel», live-runk og tatovering av Morten Hegseth:

les også

Har samlet inn 130.000 til finaletaperne i «Sommerhytta»

les også

«Sommerhytta»-deltagere i oppvaskmøter med TV 2: Føler seg ført bak lyset, lurt og ydmyket

– Den ene hytta måtte strippes helt innvendig, mens de to andre krevde en del utbedring. Det var en del detaljer vi hadde oversett, men nå er alt utbedret og hyttene er i god stand, sier Kopperud til lokalavisen.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder