SUPERPOPULÆR: På Sessvollmoen fikk VG med seg Lasse Matberg på et kjølig elvebad i den beryktede gjørmeløypa. Foto: Odin Jæger VG

Fikk 88.000 følgere på én dag: Lasse Matberg (31) ble Instagram-gigant på en måned

SESSVOLLMOEN (VG) I 2011 barberte Lasse Matberg vekk alt håret på hodet. Siden har det vokst ut i takt med hans popularitet på Instagram.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

For bare noen måneder siden hadde «ingen» hørt om @lasselom. Nå er han en av Norges desidert mest populære menn på Instagram, med hele 520.000 følgere.

Trønderens Instagram-profil vekker oppmerksomhet langt utenfor Norges landegrenser. I mai gjorde han intet mindre enn 24 intervjuer på 14 dager.

– I tillegg til halve Europa har det vært medier fra New Zealand, Australia, Russland, Kina, USA, Canada, Argentina, Puerto Rico og Chile, begynner Matberg, før han stopper opp og ler litt.

– Jeg møtte en chilensk dame på Gardermoen her forleden. Hun kom løpende og ropte at «Oh my God! You're Lasse! You have to call my daughter!». Så da stod jeg plutselig på FaceTime med en jente fra Chile som bare skrek og skrek, mens moren stemte i, forteller han.

PÅ JOBB: Lasse Matberg er til daglig idrettsløytnant i Sjøforsvaret. Foto: Odin Jæger VG

88.000 på én dag

Etter at britiske Daily Mail trappet opp på døren hans hjemme på Tjensvoll i mai, steg følgermassen til idrettsoffiseren med 325.000 på ni dager. På den mest elleville steg tallet med 88.000 på én dag.

VGTV: Lasse fikk 5000 følgere mens han sov

– Jeg skjønte ikke hva som skjedde, for samme dagen var jeg på «Else», og mange seere har ikke det programmet. Senere så jeg at kommentarene rant inn på alle mulige språk, og da skjønte jeg at utenlandske medier hadde begynt å skrive.

Med 520.000 følgere er han langt mer populær enn blant andre programleder Jenny Skavlan, alpinist Aksel Lund Svindal og popsensasjonen Marcus og Martinus.

Lest denne? Slik får Andrea Insta-likes

Nå ser ikke Forsvarets egne kjendis bort fra at han når en million følgere i løpet av året, uten at han vil kalle det en målsetting.

Saken fortsetter under videoen

Hoppet på vikingtoget

I utenlandske medier omtales han gjerne som «Thor» eller bare «Vikingen». Kanskje er ikke det så rart, for i august skal Matberg til Dublin og delta i «The Big Viking Picnic» til inntekt for kreftrammede barn.

– Det er visst stort sett meg og skuespillerne fra «Vikings» som skal delta. Det er selvsagt ekstremt hyggelig for en liten nord-trønder, sier den 197 centimeter høye og 120 kilo tunge løytnanten.

Med «Game of Thrones» og «Vikings» som to av de mest sette seriene denne våren, og med Island som en folkefavoritt i fotball-EM, kunne ikke Matberg ha truffet bedre med timingen på sitt utseende.

Les også: Stor motstand mot «nye» Instagram

– Jeg stod vel på perrongen og ventet da vikingtoget kom, så jeg hadde god tid til å hoppe på, sier han.

Forsiktig med reklame

Matberg forteller at han vil bruke sommeren til å få på plass et ordentlig management, for de siste månedene har vært hektiske. Faktisk har han vært nødt til å bytte mobil fordi den forrige gikk varm og sluttet å fungere.

Flere store selskaper har henvendt seg til Matberg, men han forsøker å holde det han kaller en «ren stil» på Instagram.

– Det har blitt fint lite reklame for produkter og sånt. Noe har det selvsagt blitt, men jeg synes det er rotete ut med masse produkter om hverandre.

– Mulighetene til å tjene en del penger må vel friste?

– Jo, men føler også at må opptre ryddig overfor Forsvaret. Dessuten vil jeg være meg selv overfor følgerne mine. Det smaker mye bedre om det er meg de liker, sier han.

75-80 prosent kvinner

De aller fleste henvendelsene kommer uansett fra entusiastiske følgere.

– Jeg får egentlig veldig dårlig samvittighet for at jeg ikke klarer å svare så mange. Det føles veldig rart å si det ennå, men de er jo faktisk fans, sier han på noe mer forsiktig trøndersk.

Aller størst på Instagram: Danket ut Kim Kardashian og Beyoncé

Og fansen har sine særtrekk. Analyseprogrammet som idrettsløytnanten bruker, viser at mellom 75 og 80 prosent av følgerne hans er kvinner.

– Det er alt fra folk som bare vil si hei til andre som vil gifte seg med meg, ler han.

– Jeg svarer så mange jeg kan, og noen ganger koster jeg også på meg en videohilsen.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder