REALISERER DRØMMEN: Josef Tzegai Yohannes som kom til Norge som niåring. Han har satset over en halv million kroner av egen lomme på sin egen. tegneseriehelt, Urban Legend. Foto: Gisle Oddstad/VG

Ny norsk superhelt på vei ut i verden

- Jeg følte at verden trengte en ny superhelt, sier Josef Tzegai Yohannes til VG. Han er mannen bak den nye norske tegneserien The Urban Legend.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

The Urban Legend kjemper for å komme inn på det amerikanske tegneseriemarkedet. Snart står Asia for tur og samtidig håper mannen bak serien at helten skal bli et forbilde for afrikansk ungdom.
- Jeg følte at verden trengte en som var annerledes enn de andre superheltene som er der ute, sier Josef Tzegai Yohannes til VG.

Røtter i Eritrea

Han har sine røtter i Eritrea, men er født i Danmark og kom til Norge som niåring. Etter norgeslanseringen, er USA det første landet som åpner sine dører og butikker for læreren Malcolm Tzegai Madiba alias The Urban Legend.

LES OGSÅ: Fant verdens dyreste tegneseriehefte

- På plass i bladhyllene

- Vi har fått en distribusjonsavtale med amerikanske Arch Enemy Entertainment. En engelsk språklig utgave er ferdig fra trykkeriet i Kina, fortsetter Josef.

HELT: Superhelten Malcolm er ute i norske bladhyller, men nå ønsker han å erobre verden.

Hvor stort opplaget blir, er ikke helt avklart enda, men Josef forteller at det er mulig at det blir så høyt som 40000. I Norge er første utgave på plass i bladhyllene hos utvalgte forhandlere.

Holder superhelt-foredrag

Men Josef som også har vært invitert til enkelte skoler for å holde foredrag om sin superhelt, gir seg ikke med det. Han har store planer for «Urban Legend».
- Det blir effekter, skolesekker, matbokser, laken, skjerf og selvfølgelig også T-skjorter, sier Josef.
Tidligere drev han sitt eget sikkerhetsfirma, men nå satser han fulltid på The Urban Legend.
- Så langt har jeg vel investert rundt en halv million kroner, sier Josef.

- Stort marked

Ideen og tanken om at verden trengte noen som hadde et sterkt ønske om å kjempe for rettferdighet og verdens ondskap, ble unnfanget etter en rundreise i Afrika i 2010.
- Etter mye arbeid, løsnet det for oss på bransjemessen «Comic-Con» i USA i fjor. Vi fikk kontakt med tre distributører og valgte til slutt Arch Enemy, sier Josef.

I de neste utgavene av Urban Legend, drar superhelten Malcolm til Asia for å hjelpe en venn og tar et knusende oppgjør med mafiaen i Japan og Kina. Ikke overraskende pakker Josef kofferten og følger etter.
- Særlig det japanske tegneseriemarkedet er stort og her er det mange muligheter, også for Urban Legend, sier Josef Tzegai Yohannes.

- Ikke lett å slå igjennom

Redaktør Sigbjørn Stabursvik i Egmont, har lang erfaring med tegneserier og kjenner markedene både i Norge og utlandet godt.
- Det er ikke lett å slå igjennom i superhelt bransjen, men jeg synes det er storveis at noen viser et så stort pågangsmot som Josef Tzegai Yohannes gjør og ønsker ham all mulig lykke til, sier Sigbjørn Stabursvik til VG.
Han forteller at i USA er det nettopp superheltene og «graphic novels», eller såkalte tegneseriebøker som er det store på tegneseriemarkedet.
- Men paradoksalt nok er det flere butikker i lille Norge hvor det selges tegneserier enn i hele USA, sier Stabursvik.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder