B FOR BJARNE: Superstjernen Rihanna i det hun forlater SoHo-butikken VFILES i New York iført Bjarne Melgaards jakke. Butikken hadde to eksemplarer. Den andre jakka gikk til Kim Kardashian. Legg merke til bildet av kunstnerens 84 år gamle mor på jakka.Foto: Tatiana Kevych/Splash News/All Over Press
B FOR BJARNE: Superstjernen Rihanna i det hun forlater SoHo-butikken VFILES i New York iført Bjarne Melgaards jakke. Butikken hadde to eksemplarer. Den andre jakka gikk til Kim Kardashian. Legg merke til bildet av kunstnerens 84 år gamle mor på jakka.Foto: Tatiana Kevych/Splash News/All Over Press Foto: ,

Se Rihannas norske jakke

Kunstneren Bjarne Melgaard står bak

RAMPELYS

Kim Kardashian skal også ha den

Den omstridte kunstneren Bjarne Melgaard (47) er på vei inn i motebransjen. Nylig ble superstjernen Rihanna (26) fotografert i New York med en av hans jakker.

Publisert: Oppdatert: 17.12.15 10:18

Selv hevder Bjarne Melgaard hardnakket overfor VG at han var ukjent med at Rihanna bærer jakken hans, der faktisk moren hans er avbildet på ryggen.

– Nå er ikke jeg inne i hva Rihanna driver med. Da jeg så det bildene første gang, skjønte jeg ikke en gang hvem det var, påstår Bjarne Melgaard, kunstneren og provokatøren som lørdag åpner utstillingen «Melgaard + Munch» på Munchmuseet.

Torsdag 8. januar besøkte Rihanna butikken VFILES i SoHo i New York. Der kjøpte hun en eiendommelig college-jakke som er sydd inn i et digert sjal. Shoppingrunden til superstjernen ble dokumentert av kjendisfotografer som ventet utenfor butikken.

Jakken er et resultat av et samarbeide mellom Melgaard og det tyske motemerket BLESS som opererer i grenselandet mellom mote, kunst og livsstil.

Les også VG+ (krever abonnement og innlogging):Nå er Melgaard endelig dopfri.

På Rihannas Instagram-side

Dagen etter blogget butikken om Rihanna-besøket på sin egen hjemmeside.

Samtidig ble fotografiene av Rihanna på vei ut av butikken, iført Melgaards jakke, lagt ut på sangerens Instagram-side.

– Har du et kontaktnett som får Rihanna til å bære dine klær?

– Nei, absolutt ikke, påstår Melgaard.

– Så godt kontaktnett har jeg ikke, erklærer han og ler høyt.

Kanskje det.

Mottoet til Melgaard er å lage gatemote for folk som ikke liker gatemote.

Mamma som ideal

Melgaards egen mor, 84 år gamle Gro Melgaard, er hans store ideal og inspirasjonskilde.

Derfor er også Melgaards mor avbildet på jakka som Rihanna kjøpte.

Motedesigneren Tom Ford, tidligere kreativ sjef for Gucci og Yves Saint Laurent, erklærte nylig i Style Magazine at Rihannas Instagram-side er viktigere for forbrukerne enn motekataloger, motevisninger og anmeldelser.

– De viktigste anmelderne innen mote i dag er bloggere. Den som snakker høyest er den folk legger merke til, og Rihanna har 13 millioner følgere, slår Ford fast.

– VFILES hadde to av mine jakker for salg. Den ene ble kjøpt av Kim Kardashian og den andre av Rihanna. Dette er en butikk som også produserer mote, som veldig mange følger. Jeg handler der selv, forteller Melgaard.

– Det var helt tilfeldig. Jeg har ingen kontakt med verken Kim Kardashian eller Rihanna, bedyrer han.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)


Babak Radboy er kreativt ansvarlig for motekolleksjonen til Melgaard. Han er også partner og kreativ leder for Telfar, et ungt og hipt motehus i New York. Rihanna er tidligere blitt avbildet med en T-skjorte fra nettopp Telfar.

Radboy laget også videoen til låten «Power» med rapperen Kanye West, som bidro til at han i 2011 ble nominert for beste regi under MTV Music Awards. West er gift med Kim Kardashian. Den andre superkjendisen som kjøpte jakka til Melgaard.

Spiller på mindreverdighet

Melgaard er opptatt av hvordan klær influerer og bestemmer hvordan vi leser andre menneskert.

– Jeg var interessert i å gjøre noe annet enn bare å male og tegne, og så hadde jeg mye kontakt med folk i moteverdenen. Det kom veldig organisk, det var ikke noe spesiell motivasjon bak det.

Ifølge Melgaard handler motebransjen om å spille på menneskers følelse av mindreverdighet og komplekser, at vi aldri strekker til, at vi aldri kan bli gode nok.

– Du har også skuffelsen som alltid oppstår og driver deg til å alltid kjøpe noe nytt. Du tror du blir en ny person, men er bare den samme gamle uansett.

Klær som reflekterer egne svakheter

Hans tanke er å lage klær som reflekterer mentale tilstander og egne svakheter.

– Istedenfor å lage skulpturer om dette, ønsket jeg å gjøre dette med en kommersiell motekolleksjon, forklarer Melgaard.

– Jeg forlater ikke kunsten, dette er bare et annet utløp for kunsten. Det er ikke veldig bearbeidet. Det er ikke haute couture eller noe slikt. Det er absolutt ikke high end fashion.

Han forteller om tilbud fra varemagasiner i Hong Kong og Kina.

– Designen er klar. Jeg har åtte ulike motelinjer. Vi har vært i diskusjon med noen større produsenter. Interessen er stor, sier Melgaard.

Kolleksjonene bærer navn som Bjarne Jeans, Dinosex, Bjarne The Human Checkbook og Miscommunication.

Lady Gaga og hårkunst

Så snart «Melgaard + Munch» på Munchmuseet er åpnet, reiser Melgaard videre til sin første separatutstilling hos innflytelsesrike Galerie Thaddaeus Ropac i Paris.

«The Casual Pleasure of Disappointment» åpner 5. februar og viser en helt annen side av Melgaard enn det publikum er vant til.

Utstillingen tar utgangspunkt i Melgaards nye kleskolleksjon som handler om Catherine Breillat, en fransk regissør som har laget en film som heter «Abuse of Weakness».

Les også VG+ (krever abonnement og innlogging):Melgaard møter Munch

Stikkord er misbruk, fysisk nedbrytelse og avhengighet, begreper som Melgaard kan relatere til sitt eget liv. Ved å bruke mote som kunstmedie kan han tematisere begreper som begjær, sårbarhet, utpressing, følelser og bedrag.

– Jeg synes det er interessant å gå inn i det groteske ved hvordan vi opplever oss selv, hvordan vi opplever hele moteverdenen, hele skjønnhetsindustrien, hvordan vi ser på hele den verden.

Denne gang har Melgaard samarbeidet med Bob Recine, punkeren som møtte Andy Warhol og ble inspirert til å jobbe med hår – i dag er han regnet som verdens fremste kunstner innen sitt felt.

Recine er kjent for sine avantgardistiske parykker laget for blant andre Lady Gaga, men også for å ha stylet kjendiser som Gwyneth Paltrow, Charlize Theron, Angelina Jolie, Catherine Zeta-Jones, Uma Thurman og Nicole Kidman.

– Recine har laget skulpturer av hår som jeg har jobbet videre med. Det er en helt annen type utstilling. Jeg har laget tegninger som er blitt overført til lerreter og påført hår, som jeg har jobbet videre med og malt oppå. Han har laget hele rom av hår sammen med Lady Gaga, jobber med motefotografen Mario Sorrenti og kan gjøre hva som helst med hår, forklarer Melgaard.

Motedesigneren og veteranen Andre Walker, som har vært kreativ konsulent for Marc Jacobs og Louis Vuitton, har laget klærne til bildene.

Melgaard jobber også med Susan Cianciolo, en multimedie-artist som krysser grensene mellom mote og kunst, samt den spanske motedesigneren Miguel Androver og denim-produsenten 69 USA.

Ikke catwalk-visning

I en presentasjon av klesdesigneren Melgaard oppgis det at hans kolleksjon skal debutere i forbindelse med New York Fashion Week i 2016, men det blir ingen tradisjonell motevisning, forsikrer han.

– Vi skal ikke presentere noe i noen moteuke i det hele tatt. Vi skal gjøre Gavin Brown’s Space i New York og Los Angeles til høsten og så kommer det til å bli events, men jeg er ikke interessert i at det skal gå under noen moteuke, slår Melgaard fast.

Italienske Vogue har laget sak og trykket bilder. Det samme har Self Service Magazine og W som hadde et stort intervju med Melgaard.

Se Melgaard-intervjuet i W:På randen av hysteri

– Jeg ønsker ikke å gjenta meg selv. Det har vært litt av den norske kunstnerrollen, at man liksom maler de samme bildene i 20 år. Det er noe som jeg har vært opptatt av ikke å gjøre, slår Bjarne Melgaard fast.

Her kan du lese mer om