ANNA KARENINA: På Den Norske Opera Foto: Erik Berg , ERIK BERG

Anmeldelse: «Anna Karenina»: Danset kjærlighetsdrama

Den tyske koreografen Chrstian Spuck har klart å få med seg hele persongalleriet i hans dansede versjon av Lev Tolstojs store roman «Anna Karenina»

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Lev Tolstoj/Christian Spuck: Anna Karenina:

Nasjonalballetten: Nasjonalballettens dansere og Den Norske Opera & Balletts orkester under ledelse av Paul Conelly, Håvard Gimse klaversolist, Ingeborg Kosmo mezzosopran. Anna Karenina: Eugenie Skilnand Alexej Karenin: Dirk Weyershausen Grev Vronskij: Douwe Dekkers

Hovedfokuset er selvfølgelig på Anna og forholdet hun får til den unge vakre Vronskij. Resultatet blir jo totalt skjebnesvangert for hennes liv, men veien dit forteller Spuck på en fantastisk måte. Han skal ha brukt over to år på å finne den rette musikken til å følge Anna Kareninas livsdrama. Det er blitt en musikkcollage som i hovedsak er av Sergej Rakhmaninov og Witold Lutoslawski. Musikken som er valgt følger koreografien, danserne og deres følelser som hånd i hanske. Det er på grensen til å være genialt.

Overgår alt

Eugenie Skilnand har danset mange store roller opp gjennom årene, men som Anna Karenina overgår hun alt hva hun tidligere har gjort. Fra begynnelsen til slutt sitrer alle kroppens fibre i henne, enten av kjærlighet eller når hun mot slutten havner i den dypeste fortvilelse. Hun lever Annas liv foran våre øyne. Douwe Dekkers gjør en troverdig Vronskij, stormende forelsket i øyeblikket, men bare til det dukker opp noe nytt og mer spennende. Han og Skilnand passer hverandre utmerket, og de har en flott kjemi i de mange «pas de deuxene» de har sammen. Spuck har skapt en stram form for fortellingen.

Overopphøyet

Det danses stilisert, nesten i et overopphøyet høytidelig språk. Det er totalt gjennomført. Derfor blir scenen på åkeren en overraskende kontrast. Det danses godt og intenst over hele linjen. Det er flere av solistene som gjør bemerkelsesverdig fra seg. Lucas Lima som Levin med sin fagre Kitty, Emma Lloyd. Annas mann Karenin blir godt tatt vare på av Dirk Weyershausen. På scenen og i orkestergraven spilte Håvard Gimse ekstremt følsomt sammen med et velklingende orkester under ledelse av Paul Conelly.

Helt til slutt må de vakre kostymene til Emma Ryott nevnes, men det blir Eugenie Skilnands aften.

FREDRIK RÜTTER