BOBBYSOCKS 2016: Elisabeth Andreassen og Hanne Krogh koste seg på scenen i Tønsberg torsdag kveld.

BOBBYSOCKS 2016: Elisabeth Andreassen og Hanne Krogh koste seg på scenen i Tønsberg torsdag kveld. Foto: Frode Hansen VG

Showpremiere: Comeback uten Bobbysjokk

«La det swinge - with a little help from my friends»

Totalt uironisk velkjent moro med kitsch-anslag.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL
VG:s terninger viser 4 prikker

Showpremiere: «La det swinge - with a little help from my friends». Oseberg kulturhus, Tønsberg. Regi: Hanne Krogh, Nils Lund, Stein Austrud. Med: Hanne Krogh, Elisabeth Andreassen, Marianne Antonsen, Erikur Hauksson, Thomas Ruud, Jan Erik Fillan m.fl.

Damene som lagde tidenes norske folkefest er tilbake 30 år etter, utvidet med et musikalsk storlag. To tenorer, Just4Fun unntatt avdøde Jan Groth, et stort band med blåserrekke, danser og korister.

Tittelen på showet lover kanskje litt mer rosa paljetter og 80-talls glam enn hva vi får i Tønsberg. Dette er altså ikke et rent Bobbysocks- comebackshow for den som har ventet det. «Best of Hanne Krogh med gode kolleger» ville kanskje vært mer presist. Hun er i hvert fall en svært raus kapellmester, og gir alle, inkludert koristene, plass med solosang. Hun geleider publikum som stoisk predikant helt på grensen til det svulstige det ene øyeblikket, for så å fleipe selvironisk i det neste.

Effektene er enkle. Orkesteret omkranser en naken scene, og de eneste visuelle virkemidlene er en storskjerm som viser bilder av typen ildrød vakker solnedgang eller lekende barn i duse sommerfarger. Det er ikke før vi får levende mimrebilder fra pastellvåren 1985 at det egentlig skjer noe der bak.

Budsjettet er åpenbart brukt på menneskene på scenen. Variasjonen i det som ble servert derfra er det lite å utsette på, alvor og spøk er turnert elegant. En helt spesiell kveld var det for Elisabeth Andreassen som kort tid før showet mistet ektemannen og måtte følge ham til graven. Hun fikk velforstjent stående applaus midt i showet, etter en nydelig, dramatisk ektefølt versjon av sin egen «Danse mot vår».

Hun fulgte opp med «Besvärjelsen», om forholdet mellom barn og foreldre. «Ikke visste jeg at den skulle ha en så stor betydning i dag», sa Bettan før hun sang tårer i øynene på hele salen. Før vi kom så langt har vi fått blant annet svett «soulsistah»-medley anført av Marianne Antonsen, og tenorer som både synger «ekte opera» og som løser på snippen og akkompagneres av orkesteret som slår på ølmagene av forskjellige størrelser. En sikker latterfremkaller.

Men det er først når de rosa spotlightene endelig skrus på og Hanne og Bettan entrer scenen med sine klassiske glitrejakker at det virkelig blir show med stor S. De leker seg gjennom en Bobbysocks-medley som om det var i går, før de lager vekkelsesstemning langt etter kirketid i Tønsberg lenge etter kirketid mens vi får servert bilder av den vanvittige hjemkomsten til Norge i 1985.

Og når alle, inkludert Kjell Magne Bondevik, reiser seg og «mister all kontroll» i det DEN låta avslutter det hele, ja da glemmer man fort aftenens mer ordinære numre.

ØYSTEIN DAVID JOHANSEN

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder