GP-vinnerne har suksess på TV - ikke på hitlistene

Musikkeksperter om «Reality Grand Prix»: - Mer interessante som kjendiser enn artister

De fire Melodi Grand Prix-vinnerne etter Alexander Rybak (27) har figurert oftere som deltagere i realityprogrammer enn på VG-lista med egen musikk.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

I kveld går startskuddet for den første av i alt tre semifinaler i Melodi Grand Prix på Folketeateret i Oslo. Finalen går av stabelen i Oslo Spektrum neste helg.

Etter at Alexander Rybak gikk til topps i Eurovision med «Fairytale» har Norge kåret fire vinnere i den nasjonale musikk-konkurransen.

Men selv om Didrik Solli-Tangen (26), Stella Mwangi (27), Tooji Keshtkar (26) og Margaret Berger (28) gjorde suksess med sine respektive vinnerlåter på VG-lista, har ingen av dem hatt noen listeplasseringer å skryte av på Norges offisielle singel- og albumliste etter GP-seieren:

Solli-Tangens album lå to uker på VG-lista, én på 28. plass og én på 30.plass - og så rett ut.

Stella Mwangi lå fire uker på VG-lista med albumet Kinanda med 15. plass som beste plassering i 2011. Siden har det vært helt stille.

For Tooji og Margaret Berger har det gått enda dårligere: Ingen av låtene de har gitt ut etter Melodi Grand Prix-seieren har nådd VG-lista i det hele tatt.

Ekspert forklarer

Som VGs gjennomgang viser (se bildespesial øverst), så har det derimot gått betraktelig bedre for GP-artistene på reality- og kjendisfronten.

HVA TROR DU ER GRUNNEN TIL AT GP-VINNERNE IKKE SLÅR AN PÅ HITLISTENE? SI DIN MENING I KOMMENTARFELTET NEDERST!

Aftonbladets mangeårige GP-ekspert Törbjørn Ek har en klar teori på hvorfor flere av de norske Grand Prix-vinnerne gjør det bedre som programledere og realitydeltagere på TV enn som artister på hitlistene.

SVENSK GP-EKSPERT: Aftonbladet-journalist Törbjørn Ek. Foto: AFTONBLADET/BJÖRN LINDAHL

- Didrik, Tooji og Stella har interessante personligheter - men er ikke så spennende som musikkartister. De fant aldri sin egen stil og «sound», og er nok mer interessante for det norske folk som kjendiser på TV, sier han.

MGP-eksperten har derimot større tro på Margaret Berger fremover - til tross for at hun ikke har klart å fortsette den musikalske suksessen etter GP-låten «I Feed You My Love».

Tror på Berger

Hennes siste singel, «Human Race», fikk terningkast 3 av VGs anmelder og nådde aldri opp til VG-lista.

- Selv om hun ikke har hatt noen store hitlåter i det siste, så har hun en tydeligere musikkstil enn de tre andre. Jeg er derfor tro på at hennes karriere ikke kommer til å stoppe opp - selv om det går litt tyngre nå, sier Ek.

Kathrine Synnes Finnskog er i dag direktør for Music Norway. Tidligere har hun vært manager for GP-artister som Alexander Rybak, Maria Haukaas Mittet og Tooji. Hun har også sittet i NRKs lyttergruppe som har plukket ut låtene som skal konkurrere i helgens delfinaler.

Hun tror manglende suksess etter den internasjonale Melodi Grand Prix-finalen skyldes at de forskjellige artistene har hatt famlende fokus.

- Må ha karriereplan

- Selv om du deltar i en musikk-konkurranse med så mye oppmerksomhet som Grand Prix, så det fremdeles ingen heis inn til underholdningsindustrien. Du må bygge stein for stein og ha en karriereplan.

- Har du vært flink til å legge en strategi fra start til mål, så er det større muligheter for å lykkes. Det er viktig å holde tunga rett i munnen, sier Synnes Finnskog.

Ifølge den tidligere GP-manageren kan også den internasjonale oppmerksomheten artistene får i Eurovision forstyrre jobben de burde gjøre i Norge.

- Av egen erfaring, så kan det være smartere å jobbe mer med hjemmemarkedet, enn å skulle «ta verden» samtidig. Hold fokus, sier Synnes Finnskog.

Redaktør for musikknettstedet 730.no, Gisle G. Stokland mener det ikke er Melodi Grand Prix-stempelet som er ødeleggende for de tidligere GP-vinnerne. I likhet med Synnes Finnskog har også han sittet i NRKs lyttergruppe før GP-delfinalene.

- Det er kun 0,3 prosenter av verdens artister som klarer å få en hit. Det er sånn for alle artister.

- Det er ikke en MGP-forhekselse som er kastet over disse artistene, sier Stokland.

Ikke enig

Prosjektleder for Melodi Grand Prix i NRK, Stian Malme, er ikke enig i at GP-vinnerne etter Rybak ikke har hatt musikalsk suksess.

GP-SJEF: Prosjektleder for Melodi Grand Prix i NRK, Stian Malme. Foto: MATTIS SANDBLAD

- Dette er alle dyktigere musikere. Men som all annen popmusikk, så er det også her konkurransen om lytterne. Jeg er derfor helt sikker på at de kommer til å treffe lytterne igjen, sier Malme.

- Er Grand Prix fortsatt et godt springbrett for norske artister?

- Ja, det er et veldig bra springbrett. Ser vi på norsk musikkliv generelt, så er det mange dyktige artister som har kommet fra Grand Prix, sier han.

Orket ikke å «være kjent for å være kjent»

Tooji Keshtkar sier han ikke hadde noe ønske om å ende opp som en som er «kjent for å være kjent» ved å delta på diverse programmer som ikke har med musikken å gjøre.

Han tok konsekvensen av det, og flyttet til Stockholm.Tooji understreker at man er nødt til å promotere seg som artist, men at man er nødt til å skille mellom genrene.

- Å være gjest på Senkveld og «Allsang på grensen» har med musikk å gjøre, noe helt annet er å stille opp på 71 grader nord.

- Du var selv med på «4-stjerners middag»?

- Ja, og det var der det sa stopp for min del! Det var veldig koselig å være med, men jeg følte fokuset etter hvert ble litt feil. Blir jeg i Norge, så kommer dette til å bli fremtiden, tenkte jeg. Derfor måtte jeg ut av landet for å kunne dyrke artist-delen av meg.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder