SOM FAR SÅ SØNN: Playboy- grunnleggeren Hugh Hefners sønn Cooper (til venstre) har nå overtatt som innholdssjef i farens gamle blad. Noe av de første han skal gjøre er å bringe de nakne kvinnene tilbake. Foto: Christopher Polk AFP

Playboy tar nakne kvinner inn i varmen igjen

Nå skal Playboy tilbake til røttene. Bladet skal vise bilder av nakne kvinner igjen.

  • Jørn Pettersen

Artikkelen er over tre år gammel

– Vi tar tilbake vår opprinnelige identitet, skriver bladets nye innholdssjef, Cooper Hefner på Twitter.

Den 25 år gamle sønnen til Hugh Hefner, Playboys legendariske grunnlegger, slår fast at det var en tabbe å fjerne all nakenhet fra bladet i fjor, melder BBC.

VG+: Slik var det å vokse opp i Playboy Mansion

Da det høsten 2015 ble kjent at Playboy-modellene ikke lenger skulle være en del av bladet, var et av argumentene at det ville være lettere å spre innholdet via sosiale medier.

Bakgrunn: Slutt på nakenbilder i Playboy

Et av de spørsmålene som da ble stilt i internasjonale medier var om «no nudes are good news»?

Playboy har lenge slitt med fallende opplagstall. Etter at de nakne jentene forsvant helt i mars i fjor, har opplaget bare fortsatt å falle.

LEGENDARISK: Marilyn Monroe på forsiden av Playboy - påkledd, men betydelig mer lettkledd på innsiden. Foto: AP

– Jeg er den første til å innrømme at måten nakne kvinner ble brukt på i Playboy var gått ut på dato. Men nakenhet var aldri et problem fordi nakenhet ikke er et problem i seg selv, skriver Cooper Hefner.

Les også: Hun er den første kvinnen med hijab i Playboy

Hans far, Hugh Hefner grunnla Playboy i 1953 – og et av de sterkeste varemerkene var nettopp lettkledde og etter hvert også nakne kvinner. På toppen i 1972 ble det trykket syv millioner eksemplarer av bladet, mens det i fjor var nede i 700.000.

VG+: Pysjamas, pupper og politikk: Playboy-grunderen er 90 år

– Bladet kommer til å ha en renere og mer moderne stil, sa da værende innholdssjef Cory Jones da det ble kjent at de nakne jentene skulle ut av Playboys spalter.

BBC skriver at Samir Husni som er professor i journalistikk ved Universitetet i Mississippi, mener at Playboys naken-nekt sannsynligvis skjøv flere gamle lesere fra seg enn bladet klarte å tiltrekke seg av nye lesere.

Fikk du med deg? Playboy-palass solgt til milliardærnabo

– Playboy uten nakenhet, er på mange måter en selvmotsigelse, mener Husni.

Samtidig er han klar på at Playboy fortsatt har en utfordring når det gjelder å tiltrekke seg et yngre publikum i en digital tidsalder nakenhet er svært vanlig.

Men for Playboy handler ikke dette bare om opplagstall. Merkevaren i seg selv er viktig og en stor del av selskapets inntekter kommer fra å lisensiering av Playboy-navnet til forskjellige produkter.

VG+: Lillian Müller (64): Jeg er klar for Playboy – igjen

Les også

Flere artikler

  1. Harry Potter-stjerne kaster klærne i Playboy

  2. Pluss content

    Playboy-imperiet etter Hefners død

  3. Stjernene sørger over Playboy-gründeren Hugh Hefners død

  4. Pluss content

    Playboy Mansions nye eier

  5. Leken er over

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder