Raser mot halvnaken Claudia

(VG NETT) I disse førjulstider er det nesten umulig å unngå det forførende blikket til en halvnaken Claudia Schiffer. Det får mannfolk til å sikle - og damer til å rase.

ARTIKKELEN ER OVER 18 ÅR GAMMEL

Claudia Schiffer som er årets juleundertøymodell for Hennes og Mauritz, har satt sinnene i kok hos kvinnegrupppa Ottar og Rød Ungdom. I går kveld og i natt ødela gruppene mer enn hundre store plakater henholdsvis i Stavanger og Oslo.

Dobbel effekt

Kvinnegruppa Ottar mener årets julekampanje for Hennes og Mauritz har dobbel negativ effekt.

- For det første er den med sin pornografiske undertone kvinnefiendtlig. Dessuten legger den et sterkt press mot unge jenters skjønnhetsideal. Jeg har snakket med flere unge jenter som synes det er svært vanskelig å leve opp til det perfekte ansiktet og den smekre kroppen til Claudia Schiffer. I verste fall kan dette utløse psykiske problemer og spiseforstyrrelser, advarer Lundgren.

Ingen forståelse

Markedssjef i Hennes og Mauritz, Roger Johansen, har ingen forståelse for aksjonene som har skjedd i natt.

- Det er veldig ille, det blir så stygt i gatebildet, er hans umiddelbare kommentar når VG Nett ringer.

- Bildene av Claudia Schiffer er fine og sunne, og så langt fra pornografiske undertoner som man bare kan komme, mener Johansen.

Han sier at H&M nå vudererer å anmelde aksjonistene til politiet dersom dersom det blir flere aksjoner. Bare i Oslo anslår han at det vil koste 25.000 kroner å få satt opp nye bilder.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder