VGTV vant for Bieber-dekning

Da Justin Bieber besøkte Norge og «Senkveld» i oktober, endte
det i skandale og sønderknuste fans. Tirsdag kveld vant VGTV Rampelys internasjonal pris for sin dekning av Bieber-besøket.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

VGTV Rampelys tok hjem prisen for Best Use of Social Media - beste bruk av sosiale medier - under INMA Global Media awards i London tirsdag kveld. VGTV var nominert sammen med Times of India og en rekke andre storaktører i det internasjonale mediemarkedet.

Bakgrunn: Bieber kjeftet på fansen og stormet av scenen.

– Da Bieber kom til Norge, bestemte vi oss for å dekke besøket med like stor tyngde som en politisk avdeling ville gjort om Obama og Putin var i Oslo på samme dag. Det fikk vi betalt for, sier innholdsprodusent i VGTV, Trine Saugestad Hatlen.

SKANDALE: Justin Bieber stormet av scenen på Chateau Neuf i oktober. Her under den ene låten han var på scenen. Foto: Sandblad Mattis VG

Så du: Justin Bieber overrasker med dreadlocks.

Prisen ble gitt for avdelingens bruk av Snapchat under Justin Biebers besøk i Oslo i oktober, der de brukte Snapchat som plattform til å kommunisere med fans. VGTVs reportere brukte også applikasjonen til å legge ut all informasjon om hvor stjernen befant seg under sitt døgn i Oslo.

– Dekningen vår var avhengig av VGTV Rampelys' trofaste Snapchat-følgere. Vi sender en personlig takk til alle 25.000 av dere! Og selvfølgelig en stor takk til Justin selv, sier innholdsprodusenten.

VINNERE: Programleder og journalist Morten Hegseth, programsjef Martin Jøndahl, VJ Siri Pallesen, VJ Mathias Jørgensen, og innholdsprodusent Trine Saugestad mottok prisen i London tirsdag kveld. Til høyre står Mark Challinor, president i INMA. Foto: Privat

Har du lest: Norske Mona danser med Bieber.

VGTV brukte tilsendte Snapchat-videoer og bilder i dekningen sin, og var derfor de første til å vise bildene fra da Justin Bieber stormet av scenen i sinne etter kun én låt under «Senkveld»-innspillingen på Chateau Neuf.

Totalt hadde VGTVs døgnkontinuerlige Bieber-dekning 1,3 millioner visninger, hvor tilsendte videoer og bilder var viktige elementer i sendingen.

Mer om skandalen: Bieber: – Jeg overreagerte.

– Dette er en fantastisk hyggelig anerkjennelse. VGTVs Rampelys-avdeling har gått i front når det gjelder å styrke vår posisjon på Snapchat. Dette er et sosialt medium vi kommer til å fortsette å utforske ytterligere, sier VGTV-sjef Helje Solberg.

VG marked vant også pris for Best Use of Video, beste anvendelse av video, og Best Brand Awareness, for sin reklamekampanje i forbindelse med mediehusets 70-årsjubileum.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder