POPULÆRE PÅ NETT: Caroline Berg «Fotballfrue» Eriksen og Sophie Elise Isachsen driver to av Norges mest leste blogger. Foto: MATTIS SANDBLAD/NTB SCANPIX Foto:

Kjendisbloggere risikerer store bøter

Kamuflerer reklame som produkttips ** Forbrukerombudet får klager fra publikum ** Innrømmer reklameglipp på blogger

Forbrukerombudet varsler et strengere bloggregime med bøter i 50.000 kroners-klassen. Blant de som er klaget inn allerede er «Fotballfrue» Caroline Berg Eriksen og blogger Sophie Elise Isachsen.

  • Marcus Husby
ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Caroline Berg Eriksen -Sophie Elise Isachsens blogg

Når bloggere skriver om produkter de har fått og tjenester, er de etter markedsføringsloven forpliktet til å opplyse leseren om at dette er reklame. Men mange av de største kjendisbloggerne i Norge slurver med dette.

VG har fått innsyn i forbrukerklagene som er sendt vedrørende kjendisbloggere til Forbrukerombudet de siste årene.

Den viser en klar tendens: Norske blogglesere rapporterer stadig oftere til Forbrukerombudet når de ser skjult reklame hos sine favorittbloggere. Men ombudet griper sjelden inn i enkeltsaker.

Den bloggeren som får flest klager, er også Norges mest leste, Caroline Berg «Fotballfrue» Eriksen.

VG+: Les det store VG Helg-intervjuet «Født til rampelyset»(Abonnement)

Bare i april mottok Forbrukerombudet fire enkelt klager angående «Fotballfrue» sin blogg.

Flere har også sendt klager til Helsedirektoratet, da reklame for alkohol dukket opp på den populære nettsiden.

I en av klagene står det følgende:

«Jeg ser meg nå nødt til å sende inn en klage da denne bloggeren (Fotballfrue, journ.anm) ikke klarer å forholde seg til norsk regelverk ift markedsføring av sponsede elementer, enten det er klær, reiser eller andre ting. Det gjentakende fenomenet er at bloggeren selv endrer på sine innlegg i ettertid, gjerne etter at et opphold er ferdig, for så å skrive at oppholdet var sponset».

Personen viser blant annet til at Eriksen skal ha omtalt et hotellopphold uten å opplyse leserne sine om at oppholdet var sponset.

Caroline Berg Eriksens ektemann og daglig leder i deres bloggselskap Treasures, Lars-Kristian Eriksen, bekrefter dette.

FORSVARER BLOGG-KONA: Caroline Berg Eriksens ektemann, Lars-Kristian Eriksen. Foto: NTB SCANPIX


- Når det gjelder hotelloppholdet, så stemmer det at Caroline glemte å skrive at oppholdet var sponset. Det var en glipp, men ble endret etter en time etter at innlegget ble publisert, sier han til VG.

En annen klager hevder «Fotballfrue» reklamerer for klær uten å skrive at hun får dem gratis.

«Hun har daglig innlegg som er maskert som «babbel» og privatliv, men det er åpenbart produktplassering og annonser uten at det merkes. Jeg har ungdommer i hus som tar dette for god fisk og de skjønner ikke at dette er reklame, men jeg blir provosert og overrasket over at hun får holde på slik», skriver den andre klageren som ønsker å være anononym.

Denne personen reagerer også på at «Fotballfrue» reklamerer for produkter på Instagram uten at det er merket som reklame.

Årsregnskapet viser at Eriksen hentet ut 2,2 millioner kroner fra selskapet sitt Treasures i fjor. I 2012 tok hun ut 1,8 millioner kroner.

Ifølge blogg.no driver Sophie Elise Isachsen Norges nest mest leste blogg. Hun har vært i Forbrukerombudets søkelys lenge, og har i likhet med Fotballfrue også fått irettesettelser og klager fra ombudet.

I fjor fikk hun også brev fra Forbrukerombudet, hvor de understreker at de synes hun merker reklameinnlegg for dårlig.

«Vi vil gjøre deg oppmerksom på at det kan få økonomiske konsekvenser å bryte markedsføringsloven. Dersom du bryter loven til tross for våre brev og orienteringer, kan Forbrukerombudet ta saken inn for Markedsrådet som kan fatte et forbudsvedtak med tvangsmulkt.»

Flere av innleggene hennes mangler fortsatt merking, når VG besøkte bloggen denne uken.

Sophie Elises svarer via sin manager, Rolf-Ørjan Høgset, på e-post i denne saken.

Hun sier hun prøver å forholde seg til de retningslinjene hun har fått fra Forbrukerombudet.

- Hvis jeg er uheldig å gjøre noe feil, er fansen snare med å kommentere eller å si fra, og da korrigerer jeg med en gang, skriver Isachsen.

- Du ikke har merket det siste blogginnlegget ditt med «reklamelinker». Hva er grunnen til dette?

- Dette ble rettet opp så snart jeg ble oppmerksom på det. Forøvrig er dette et eksempel på en type blogginnlegg som jeg mener er i grenseland ut fra det regelverket vi har i dag, ettersom jeg faktisk har kjøpt klærne selv, skriver Sophie Elise.

Hun er positiv til at Forbrukerombudet varsler at de kommer til å bli strengere overfor bloggere. Men mener regelverket burde vært klarere.

- Det må være mer presist, og det må henge sammen med hva som er lovverkets hensikt, skriver hun.

Det samme mener hennes manager.

- Regelverket slik det er i dag er utydelig og ikke alltid like greit å følge, og det tjener heller ikke sin hensikt. Publikum blir utsatt for eksponering av kommersielle aktører i mange flater, ikke minst i forbindelse med sport og idrett, der våre idrettshelter kan vise seg på blogg, Instagram og Facebook så mye de vil, uten at noen stiller spørsmål eller krav om sponsorenes synlighet, sier Rolf-Ørjan Høgset.

Forbrukerombud Gry Nergård sier de har til gode å melde bloggere videre til markedsrådet, som igjen kan bøtelegge bloggere for brudd på markedsføringsloven.

REAGERER: Forbrukerombud Gry Nergård. Foto: NTB SCANPIX

Hun understreker derimot at flere av de største bloggerne har brukt opp «tabbekvoten», og at det snart kan bli aktuelt med en storaksjon mot disse.

- Vi kan ikke overvåke bloggerne hele tiden. Men nå har det gått såpass lang tid, og da er neste skritt å gå til ytterligere sanksjoner. I vårt tilfelle vil det være å ta dem til markedsrådet, som kan komme med økonomiske sanksjoner mot de som bryter markedsføringsloven, sier Nergård til VG.

- Hvor store kan disse bøtene bli?

- Det har variert fra 50.000 kroner og oppover. Men ingen bloggere har vært meldt inn til markedsrådet ennå, så det er for tidlig å si, sier hun.

Nergård ønsker å kommentere saker rundt enkeltbloggere, men oppfordrer blogglesere til å varsle dem hvis de ser noe som minner om skjult og ulovlig reklame.

Ombudet har også planer om å lansere egne kjøreregler for Instagram, ettersom stadig flere kjendiser og blogger reklamerer for produkter og tjenester på sine profiler uten å informere om at det er betalt reklame.

- Vi håper å gjøre ferdig Instagram-reklamene, og hvordan slike innlegg skal merkes, før sommeren, sier hun.

Fotballfrues ektemann sier de ønsker å etterkomme Forbrukerombudets regler, men at de ikke bestandig er enig med ombudet i tolkningen av markedsføringsloven.

- Forbrukerombudet vil at vi skal skrive «reklame» over et innlegg hvor kun deler av det faktisk er reklame. I slike tilfeller ønsker vi heller å bake det inn i teksten hvor det er aktuelt. Dette handler om estetikk, men det vil jo også tydeliggjøre hva som faktisk er reklame, og hva som ikke er det, sier Lars-Kristian Eriksen.

Han understreker derimot at ekteparet er enig med Forbrukerombudet om at det som er reklame tydelig skal fremstå som reklame.

- Synes dere reglene fra Forbrukerombudet er for strenge?

- Nei, men Forbrukerombudet overtolker kanskje markedsføringsloven på den ene siden, mens vi ønsker å ha det litt løsere på den andre siden. Midt i mellom der ligger lovverket som er malen. Og det forholder vi oss til, sier han.

Eriksen har registrert at flere klager på Carolines blogg, men mener det forekommer en del misforståelser blant mange av bloggleserne.

- Det er en gjennomgående tendens at folk tror at alt på bloggen er markedsføring og skjult reklame. Men det er feil. Caroline skriver også om klær og produkter hun ikke får sponset, sier han.

Selv stiller han seg positiv til at Forbrukerombudet kommer til å bli strengere overfor bloggere som bryter markedsføringsloven fremover.

- Det er bra at de håndhever reglene, og at de følger opp med bøter er helt greit. Likevel føles det litt urettferdig at de kun følger med på de fem største bloggerne.

- Det er mange bloggere utenfor topp 5-listen som driver mer kommersielt enn enkelte av topp 5-bloggerne. Da er det smått frustrerende å se at enkelte av disse i større grad ikke merker innleggene sine godt nok, men i fremtiden da vil slippe unna bøter, sier han.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder