iBRØSTER SEG FRAM: Else Kåss Furuseth, Henriette Steenstrup og Sigrid Bonde Tusvik lykkes med det meste i showet 'Mot i brøsta» på Edderkoppen scene.
iBRØSTER SEG FRAM: Else Kåss Furuseth, Henriette Steenstrup og Sigrid Bonde Tusvik lykkes med det meste i showet 'Mot i brøsta» på Edderkoppen scene. Foto:Jarle Nyttingnes,Feelgood Scene

Showpremiere: Heidundrende heite damer

RAMPELYS

Intelligent galskap midt i tidsklemma fra tre av Norges
morsomste damer.

Publisert:

Showpremiere: «Mot i brøsta». Edderkoppen scene, Oslo. Regi: Arvid Ones. Med: Henriette Steenstrup, Else Kåss Furuseth og Sigrid Bonde Tusvik

Steenstrup, Kåss Furuseth og Bonde Tusvik kjenner hverandre godt, men det er ingen automatikk i at et halvannen time show skal fungere likevel. «Mot i brøsta» er nesten knirkefritt, mye fordi de tre – ganske ulike komikere egentlig - kjenner sine egne styrker og svakheter – og utfyller hverandre godt. Åpningen og avslutningen med hele trekløveret syngende i kor med fullt band var de eneste gangene ting ikke satt helt som de skulle – og det skyldes mest teknikk: Teksten druknet i storbandet.

Det er fort glemt når trekløveret lover «verdens første mense-show» og serverer mense-dans med de råeste spesialeffektene jeg kan huske å ha sett på en norsk scene de siste årene: Hollywood-klasse!

Kvaliteten på produksjonen er i det hele meget høy i «Mot i brøsta» i alt fra scenografi til kostymer – med en drivende god flyt. Godt håndverk rett og slett – og morsomt så det holder.

Sigrid, den beste standuperen av de tre, leverer et biskt oppgjør med alt fra Fotballfruens følgere til Nesodden i en monolog hvor hun oppildner seg selv via stikkord. Intenst, aggressivt og velformulert uten å bikke over i det ondskapsfullt sleivete. Henriette er en glitrende parodiker, ikke minst på svensk - og har som seg hør og bør showets største skuespillerutfordringer. Du verden for en energi! Else er en mester i selvironi med snert, og makter å lirke inn litt ettertanke blant all galskapen. Showets røde tråd kan vel sies å være et oppgjør med «jaget etter det perfekte blant kvinner av i dag». Dette høres ulidelig kleint ut på trykk, men jeg skal love at de tre behandler temaet festligere enn som så. «Mot i brøsta» er storslagent, ellevilt og intelligent, høstens «må se» på humorfronten.

ØYSTEIN DAVID JOHANSEN