GOD KRITIKK: Svenske Sanna Nielsen på prøver foran kveldens semifinale i B&W Hallerne i København. Vi håper på supertight finalefight med våre naboer lørdag! Foto: Scanpix Denmark

Eurovision-semifinale: Vi anmelder kveldens låter

Sverige får terningkast 5 - skreddersydd for konkurransen

Det er ikke bare Norge som stiller med en sterk ballade i årets Eurovision Song Contest. Her anmelder VGs Stein Østbø alle låtene i den første semifinalen i årets Eurovision.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

I kveld arrangeres den første av to semifinaler i årets Eurovision i København. Carl Espens «Silent Storm» skal i ilden først i den andre semifinalen torsdag, men han bør følge godt med allerede i kveld; her kommer det nemlig balladekonkurrenter på rekke og rad:

Si din mening her! Hva synes du om kveldens semifinalister?

VG:s terninger viser 3 prikker

ALBANIA:
Hersi Matmuja - «Zemërimi i një nate»
Hersi har en kraftfull stemme i dette bidraget som starter i britisk folk-land, men som etter hvert utvikler seg til en heavyrock-ballade av dramatisk karakter. Den hadde nok tjent seg på å holde seg i sitt innledende folk-modus.

VG:s terninger viser 4 prikker

ARMENIA:
Aram - «Not Alone»
Oi, melankolsk pianoballade i fotsporene til det norske bidraget! Dramaet tar fullstendig overhånd når låten midtveis eksploderer i et fortvilet skrik, før det hele tas ned til kun molltangentene igjen. En favoritt hos bookmakerne og definitivt en utfordrer til seieren.

VG:s terninger viser 5 prikker

ASERBAJDSJAN:
Dilara Kazimova - «Start A Fire»
Nok en pianoballade med sterke blåtoner som oppskriftsmessig sper på med strykere underveis. Dilara har en praktfull stemme, og denne låten kommer til å nå høyt med sin lengtende, gripende atmosfære. Direkte vakkert, faktisk.

VG:s terninger viser 4 prikker

BELGIA:
Axel Hirsoux - «Mother»
Mer piano, mer ballade. Og en pop-tenor av det svulstige slaget, eventuelt Belgias Jan Werner. Axel Hirsoux' dyptfølte kjærlighetserklæring til mor har visse likhetstrekk med Lucio Dallas nydelige «Caruso» - det er iallfall ingen ulempe i dette selskapet.

VG:s terninger viser 2 prikker

ESTLAND:
Tanja - «Amazing»
Estland satser på det Norge forkastet i finalerundene, EDM (electronic dance music). Tanjas stemme er ren og pen, men fri for dynamikk. Låten er av det forglemmelige slaget som du ikke husker to minutter etter at du har hørt den.

UNGARN:
András Kállay-Saunders - «Running»

VG:s terninger viser 4 prikker

Ungarns egen Jason Derulo har et sterkt antivoldsbudskap på hjertet som han tonesetter med moderne r & b-rytmer med islett av soul. Det er definitivt en oppskrift som kan fenge Europas ungdom. Velment, velsunget og velgjort.

VG:s terninger viser 3 prikker

ISLAND:
Pollapönk - «No Prejudice»
Madness møter Pelle Parafins Bøljeband i en humørfylt, men sjanseløs bagatell av en låt. New wave-anslaget blir aldri helt fulgt opp i refrenget, og den avsluttende «la la la»-allsangen fremstår mer sjarmerende enn fengende.

VG:s terninger viser 2 prikker

LATVIA:
Aarzemnieki - «Cake To Bake»
Latvia gir alt for å blidgjøre et politisk anspent Europa med en latterlig lettfattelig og barnlig låt i singer/songwriter-/leirbåltradisjonen. Feelgood-faktoren er definitivt stede, men overskygges dessverre fullstendig av tøysefaktoren.

VG:s terninger viser 1 prikker

MOLDOVA:
Cristina Scarlat - «Wild Soul»
Usedvanlig treg og traurig start på denne svulstige goth-balladen, og det fortsetter ikke mye bedre. Her er det en praktstemme som har fått livløs dusinvare å jobbe med og mislykkes kapitalt.

VG:s terninger viser 3 prikker

MONTENEGRO:
Sergej ´Cetkovi´c - «Moj svijet»
En klassisk Balkanballade, endelig med noen små hint av nasjonale røtter. Likevel forblir denne balladen temmelig anonym og har ingen mothaker som gjør den interessant hos lytterne.

VG:s terninger viser 1 prikker

PORTUGAL:
Suzy - «Quero Ser Tua»
Går det an å gjøre heftig mambo så temperaturløst? Er det mulig å være så sjarmløs etter et langt liv på scenen? Er det mulig å formidle så lite gjennom så mange fakter? Suzy kan!

VG:s terninger viser 3 prikker

RUSSLAND:
Tolmachecy Sisters - «Shine»
En helt strait poplåt fra to helt streite stemmer, ikke noe mer. Likevel har retrosoul-arrangementet et drømmende element over seg som kan føre tvillingsøstrene langt. Om det blir finale, da.

VG:s terninger viser 3 prikker

SAN MARINO:
Valentina Monetta - «Maybe (Forsa)»
Et halvspenstig James Bond-klingende refreng dras dessverre ned av stive musikalverseføtter. Valentina synger fint, men komponist Ralph Siegel får neppe en ny seier her, slik han fikk med Nicole i 1982.

VG:s terninger viser 5 prikker

SVERIGE:
Sanna Nielsen - «Undo»
Her smaker det storfugl, her skal Norge få kamp! En vidunderlig, dramatisk og tidsriktig pianoballade med liv, kraft og vokal tyngde fra flotte og rutinerte Sanna Nielsen. Og sannelig legges det aller siste refrenget et hakk opp i god Grand Prix-tradisjon. Dette kan ikke bli annet enn topp tre i finalen, kanskje helt til topps.

VG:s terninger viser 4 prikker

NEDERLAND:
The Common Linnets - «Calm After The Storm»
Et veldig utypisk Grand Prix-bidrag, nesten som Police' «Every Breath You Take» i lavmælt countrydrakt. Gram Parsons og Emmylou Harris er neppe gjenfødt som Waylon og Ilse i hollandske The Common Linnets, men forsøket er finfint.

VG:s terninger viser 4 prikker

UKRAINA:
Mariya Yaremchuk - «Tick-Tock»
Røff og spretten poplåt med masse attitude og leken vocal. Mariya har samlet opp det beste fra «sassy» kvinnelige vokalister fra Paula Abdul via Janet Jackson til Rihanna og fortjener en plass i finalen med denne.

STEIN ØSTBØ

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder