OVER OG UT: Programlederduoen Marte Stokstad og Per Sundnes har vært Melodi Grand Prix' ansikt utad. Nå må NRK finne nye programledere. Foto: SCANPIX

Marte Stokstad slutter som GP-programleder

Utvikler nytt TV-program for NRK

(VG Nett) Først sluttet Per Sundnes (46). Nå forlater også Marte Stokstad (34) Melodi Grand Prix-sirkuset.

Marcus Husby
ARTIKKELEN ER OVER SYV ÅR GAMMEL

- Det står ikke på viljen!

- Jeg ville være programleder igjen. Men det krasjer med et nytt programkonsept, som jeg jobber med. Dessverre får jeg ikke gjort begge deler, sier Stokstad til VG.

Hun ønsker ikke å røpe noen detaljer om det nye programmet. Men innrømmer at hun skal være programleder også denne gangen.

- Det er for tidlig å si noe ennå. Men det er godt å vite at jeg går fra et morsomt prosjekt til et prosjekt som er like morsomt, sier hun.

Søsteren som vikar

Stokstad har vært programleder i MGP i 2010 og 2012, og var også med som radioreporter for NRK P1 da Tooji representerte Norge i Baku i Aserbajdsjan i mai.

I 2011 var Stokstad gravid, og hennes lillesøster Anne Rimmen (30) steppet derfor inn som Sundnes' programledermakker.

Stokstad innrømmer at hun kommer til å savne GP-jobben. Men tror det er sunt med litt utskiftninger.

- Det er utrolig gøy å lede så store direktesendinger med masse publikum i salen. Men jeg er helt sikker på at nye programledere kommer til å tilføre konkurransen mye nytt.

- Selv om Grand Prix har mange faste rammer, så har programlederne rom til å prege programmet på sin egen måte, sier hun.

Jakter nye programledere

NRKs underholdningsredaktør, Charlo Halvorsen, er storfornøyd med jobben Stokstad har gjort.

- Marte har gjort en kjempejobb for oss - og vært en svært sentral brikke i revitaliseringen av MGP. Så 12 poeng og vel så det for Martes innsats, sier han.

- Hva ser dere etter hos de nye programlederne?

- Det er viktig for oss at MGP, med sin lange historie, ikke stivner i en form. Derfor ser vi etter programledere som kan ta musikkonkurransen enda videre. Som både kan sette sitt eget merke på showet - og ivareta en av de aller sterkeste merkevarene vi har på TV, sier han.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder