LATINORYTMER: Programleder Kåre Magnus Bergh inviterer til latinoaften i lørdagens episode av «Stjernekamp». Foto: JULIA NAGLESTAD , NRK

VG anmeldte «Stjernekamp» - låt for låt!

Lørdag var det latino-kveld på «Sjernekamp», og flere deltagere bød på hoftevrikk til hete rytmer. VGs anmelder trillet terningen - låt for låt.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Forrige helg fikk de ti «Stjernekamp»-deltagerne bryne seg på country-sjangeren, og Øystein Wiik måtte forlate konkurransen.

Tirsdag denne uken ble det imidlertid klart at NRK hadde oppdaget en teknisk feil med stemmegivningen, som gjorde at de ikke kunne være sikre på at Øystein hadde fått færrest stemmer likevel.

Det betyr at ti deltagere igjen skulle bli til ni i lørdagens program, og Øystein fikk en ny sjanse til å imponere TV-seerne - denne gangen med et latino-nummer.

Maria Karlsen endte med å trekke det korteste strået, og måtte dermed forlate konkurransen som første deltager.

Morten Ståle Nilsen trillet terningen låt for låt. Er du enig med VGs anmelder? Diskuter i kommentarfeltet under!

Maria karlsen - «Maria» av Ricky Martin

VG:s terninger viser 4 prikker

– Karlsen har kraft – hun ville vært en utmerket discodiva. Det kommer godt med i Ricky Martins heseblesende låt, der smatrende perkusjon og ivrige blåsere konkurrerer med vokalisten om oppmerksomheten. Det går fort unna, men hun klarer å tilegne seg tilstrekkelig kontroll over låten. Og mot slutten kommer dansen også – hun har ikke glemt gamle kunster. Bra start, dette.

IMPONERTE: Maria Karlsen fikk vist danseferdighetene sine og imponerte også vokalmessig. Foto: NRK ,

Martin Halla – «Mas Que Nada» av Jorge Ben Jor

VG:s terninger viser 1 prikker

– Man kan si mye om Martin Halla. Deriblant at han har en usedvanlig behagelig stemme. Det er ingenting ved ham som er fyrrig, så denne svale sambaen burde være et godt låtvalg. Men det går alt annet enn bra, dessverre. Halla faller helt ut av sangen, glemmer teksten, og prøver å redde dagen ved å agere hetlevret kåting. Det blir klovnete, og dessverre ikke på den gøyale måten. Han har fullstendig jernteppe, stakkars. Det kan hende den beste.

GLEMTE TEKSTEN: Martin Halla har tidligere vært den som har fått best tilbakemeldinger, men fikk fullstendig jernteppe under sin opptreden, og forsøkte å redde seg inn ved å nynne melodien. Foto: NRK ,

Knut Erik Østgård – «Volare» av Gypsy Kings

VG:s terninger viser 3 prikker

– Språkbeherskelsen er så som så, gitt (ikke at undertegnedes ører er så trent at det gjør noe). Og Øtsgårds – fra Stange! – «dans» er tentativ, for å si det pent; av den typen enhver nordmann vil kunne begå etter et par dunker sangria på grisefest. Fremføringen mangler fullstendig ild, men er heller ingen krise. Østgård – fra Stange! – har en godslig utstråling som gjør at han kommer i mål. Sånn noenlunde, i hvert fall.

SNUBLET LITT: Knut Erik Østgård språkferdighetene og dansetrinnene var ikke helt på plass. Foto: NRK ,

Celine Helgemo – «Sera Sera» av Shakira & Wyclef Jean

VG:s terninger viser 4 prikker

– Helgemo seiler opp som «Stjernekamp»s mest offensive underholder, uredd for å gi seg helhjertet i kast med det meste. Her lider hun en del under at hun må gjøre to vanskelige ting samtidig – både danse og synge. Dansen tar seg opp når hun kan ta en liten vokalpause underveis. Ingen av delene går sånn kanonbra, egentlig, isolert sett. Men kombinasjonen er likevel mer enn ålreit.

INGEN BARNESTJERNE: Celine Helgemo har utviklet seg til å bli en popstjerne, ifølge dommer Mona B. Riise. Foto: NRK ,

Eirik Søfteland – «Smooth» av Santana, Rob Thomas

VG:s terninger viser 4 prikker

– Søfteland, som har en hallikbart som står til den røde silkeskjorta, har en ikke ubetydelig fordel: Han kan danse. Han lever ut sin indre kåtskælk, uten at det blir direkte parodisk, og uten å glemme at sangen også skal synges. Dansingen legger riktignok beslag på mesteparten av energien hans – sanginnsatsen er funksjonelt macho mer enn «pen». Men jøss – dette var ganske imponerende, altså.

HETE RYTMER: Eirik Søfteland satset hardt på dansingen i kveldens program - i tillegg til å anlegge bart for anledningen. Foto: NRK ,

Øystein Wiik – «She Bangs» av Ricky Martin

VG:s terninger viser 4 prikker

– Tilbake, tilbake, tilbake – og omsider, omsider på (en slags) hjemmebane! Dansingen er svært forsiktig, men den myndige stemmen hans har full kontroll på dette fyrverkeriet av en latinopoplåt. Etter å ha vært fullstendig ute av sitt element i både rock- og countryprogrammet, har han her en låt som kler det dramatiske i stemmen hans. Full oppreisning, altså – dette var gøy for både han og oss.

HE'S BACK: Øystein Wiik fikk komme tilbake etter en stemmesmell forrige lørdag, og imponerte endelig VGs anmelder. Foto: NRK ,

Trine Rein – «Oye» av Gloria Estefan

VG:s terninger viser 3 prikker

– Dansingen er minimal, dessverre. Men Reins soulete stemme kler denne oppjagede, men anonyme salsaen brukbart godt. Den er langt fyldigere enn opphavskvinnen Gloria Estefans, for eksempel. Usikker i begynnelsen – hun verker vel ikke etter å danse salsa, kanskje – men hun synger seg varm etter hvert. Fyrverkeri blir det imidlertid ikke. Og det er jo det låten legger opp til da.

USIKKER: Både dommerne og VGs anmelder etterlyste mer dansing hos Trine Rein. Foto: NRK ,

Tommy Fredvang – «Cancion del Mariachi» av A. Banderas & Los Lobos

VG:s terninger viser 4 prikker

– Den macho lidenskapen føles utenpåklistret – og lekegitaren han ikke spiller på hjelper ikke på inntrykket: Dette er i overkant mye skuespill. Men han har blikket, det skal han ha, og det riktige tredagersskjegget. Han beveger seg med stor selvsikkerhet på scenen. Da kan vi leve med at uttalen blir veldig sånn kassettkurs-fra-Linguaphone.

SKUESPILL: VGs amnelder mente Tommy Fredvangs opptreden ble litt mye av det gode. Dommer Mona B. Riise mente han gjorde sin beste opptreden i «Stjernekamp» så langt. Foto: NRK ,

Heidi Gjermundsen Broch – «Volver» av Carlos Gardel, Alfredo Le Pera

VG:s terninger viser 5 prikker

– Oisann. Den satt. Låtvalget er simpelthen perfekt for Gjermundsen Broch: Hun får til fulle bruk for hele spekteret sitt, fra det varmt sensuelle til det ildsprutende teatrale. En berg- og dalbanetur av en fremføring, som kanskje – bare kanskje – blir i overkant dramatisk mot slutten. Men det er pirk, altså – for dette var jammen overbevisende.

IMPONERTE: Heidi Gjermundsen Broch fikk dommer Thomas Felberg til å felle en liten tåre, og gjestedommer Celio de Carvalho til å utbryte «perfekt». VGs anmelder er også imponert. Foto: ,

Maria Haukaas Mittet – «Mi Tierra» av Gloria Estefan

VG:s terninger viser 5 prikker

– Haukaas Mittet er en utmerket vokalist, av den typen som kan synge det aller meste med heldig resultat. At hun turnerer «Mi Terra» så prikkfritt er likevel oppsiktsvekkende. Jeg forstår ikke et ord hun synger, men tror på hvert eneste ett. Innbiller meg at hun behersker språket også – det høres i hvert fall slik ut, og det er det som teller i denne sammenhengen. Hun holder igjen på fotarbeidet, men det vi får, er elegant. Dette handlet om vokalen. Den var pur klasse.

LATINODRONNING: Maria Haukaas Mittet viste hvordan ting skal gjøres i kveldens program. Foto: NRK ,

MORTEN STÅLE NILSEN

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder