FARGERIKT: Petter Vermeli, Helle Haugen, Ingvild Holthe Bygdnes og Anders Hatlo, og Birgitte Victoria Svendsen (ikke i bildet) er de som skal bryne seg på både nye og gamle GP-tekster i musikalen.
FARGERIKT: Petter Vermeli, Helle Haugen, Ingvild Holthe Bygdnes og Anders Hatlo, og Birgitte Victoria Svendsen (ikke i bildet) er de som skal bryne seg på både nye og gamle GP-tekster i musikalen. Foto:Mattis Sandblad,VG

Musikal: Snakker kun gjennom MGP-tekster

RAMPELYS

OSLO NYE TEATER (VG) I musikalen «Lenge Leve Livet» får skuespillerne virkelig testet talentet: De får kun lov til å snakke gjennom tekster fra Melodi Grand Prix. Det har ikke vært lett.

Publisert:

Forestillingen er basert på over 400 Melodi Grand Prix-tekster fra 1960 og fram til i dag. Regissør og dramatiker Åsleik Engmark fikk spørsmål om det var mulig å lage teater med denne dogmen - et teaterstykke hvor rollene kun kommuniserer gjennom MGP-sitater. «Det er klart det er mulig», tenkte han, og satte i gang. Han visste at det kom til å bli et vanskelig og tidkrevende arbeid - men det ble enda verre.

– Vi trodde det skulle være lett å samle denne musikken - at den fantes et sted. Det gjorde den ikke. De nyeste låtene finnes skrevet ned, men når du går litt bakover i tid finnes det ingenting, sier Engmark til VG og fortsetter:

– Det ble aldri gitt ut på plate, teksten går ikke å finne og tekstforfatteren er død. Da måtte vi sitte og høre på gamle NRK-opptak, og skrive ned teksten. Vi trodde vi skulle bruke rundt 80 timer på dette. Vi brukte 300 timer.

Få roller

Sammen med Askild Hagen og komponist Jon Rørmark har han på bestilling fra Oslo Nye Teater skrevet musikalen «Lenge Leve Livet - en musikal større enn Melodi Grand Prix» - en musikal hvor skuespillerne kommuniserer kun gjennom låttekster fra sangkonkurransen. Rollene i forestillingen er også fra Melodi Grand Prix-låter.

– Først så vi på tekstene for å se hvilke roller som finnes - for ofte er det mye jeg, du, deg, vi, oss og dere. Men vi fant rundt 15 personer som nevnes i låtene, og så valgte vi fra dem.

I forestillingen finner vi Lena (Ingvild Holte Bygdnes), Brandenburger-Tor, Lenas far (Anders Hatlo), Optimist, hennes mor (Helle Haugen), Oliver-Oliver (Petter Vermeli) og Mrs. Thompson, Oliver-Olivers mor (Birgitte Victoria Svendsen). Den største utfordringen har ifølge Engmark vært å kommunisere uten å direkte si hva de ønsker å si.

– Noen scener er vanskelige å forstå, og skuespillerne må snakke med veldig tykk undertekst. De må si disse tingene, uten å faktisk si de tingene. Det er ikke lett. Det er for eksempel umulig å si «jeg er sulten». Det er nesten ikke noe mat i MGP-universet. Det er noen flasker vin, en kokosnøtt og en godt stekt pizza. Men når det skal diskuteres, blir «jeg er sulten» til «hvordan kan det vokse kjærlighet der hvor nesten ikke noen vet, der hvor de neste dag skal finne mat» - det er det nærmeste du kommer. Det har vært vanskelig å både skrive, og uttrykke ting som det ikke finnes ord for.

Blant låtene som dukker opp i musikalen finner du «Glasnost», «Hold On Be Strong», «Samiid Ædnan», «La Det Swinge» og «Fairytale».

«Lenge Leve Livet» har urpremiere på Oslo Nye Teater 16. april.

VG+:MGP-artistene som forsvant fra rampelyset(krever innlogging)

Dette er det Engmark mener er fem av de mest minneverdige øyeblikkene i MGP:

«Så Lenge Du Er Hos Meg» - Inger Lise Rypdal
3. plass 1979
En kjærlighetssang med sjalusi og eierbehov, framført av en sterk og insisterende Inger Lise Rypdal. 1979 er dogmeåret da tekst og musikk skulle fokuseres på til fordel for glamour og staffasje. Det fantes ikke i studio og sangerne gikk i sivil.

«Alle Mine Tankar» - Silje Vige
1. plass 1993
Den beste vinneren noen gang. En pur ung Silje Vige som synger dirrende vevert om hemmelig avstandsforelskelse.

«Uten De’» - Geir Rønning
2. plass 1996
Sunnmøres store sønn Geir Rønning synger en av de tristeste og langsomste kjærlighetsballadene i MGPs historie. Her går han godt utenpå Tor Endresen i sanglig inderlighet og innlevelse.

«Fire Below» - The Lucky Bullets
3. plass 2011
The Lucky Bullets med et kokende rockabilly-show og en tekst som er så drøyt grov, at de må ha ledd seg fillete da de fikk framføre den på riksdekkende tv i beste sendetid.

«Ikke Mitt Bord» - Axel Gran
4. plass 1977
Sjelden og funky låt om ansvarsfraskrivelse mellom mennesker privat og i det offentlige, skrevet og framført av den ukjente Axel Gran.

Her kan du lese mer om