SPREKE KVINNER: Alexandra Joner, Rachel Nordtømme, Maria Montezami og Mona Grudt røper alle sine triks. Foto: Rolf-Ørjan Høgset, Sara Johannessen, Thomas Engström og Nils Bjåland
SPREKE KVINNER: Alexandra Joner, Rachel Nordtømme, Maria Montezami og Mona Grudt røper alle sine triks. Foto: Rolf-Ørjan Høgset, Sara Johannessen, Thomas Engström og Nils Bjåland

Slik blir kjendiskvinnene bikini-klare

RAMPELYS

(VG Nett) Den svenske Hollywood-fruen Maria Montazami (45) jobber beinhardt for å komme i bikiniform hvert eneste år. Maria og flere av Norges flotteste kjendiskvinner deler sine knep.

Publisert: Oppdatert: 22.03.11 23:00

- Etter for mye mat og kos i vintermånedene er det bestandig på høy tid å trene det av når våren kommer, sier Montazami til VG Nett.

Firebarnsmoren, kjent fra TV3-suksessen «Svenske Hollywood-fruer», har lang fartstid på å komme seg i form til sommeren.
I vår har hun for første gang i sitt liv hyret en personlig trener for å bli ekstra trent.

- Jeg elsker å ha en personlig trener, som guider meg i riktig retning når det kommer til kosthold og trening. Jeg prøver å spise god, men sunn mat, og er påpasselig med ikke å spise for mye. Jeg er blitt fortalt at det er bedre med små porsjoner, fortsetter Montazami.

...OG HER ER RÅDENE TIL GUTTA!

Del dine treningstriks i kommentarfeltet nederst i artikkelen!

- Begynn i det små

Selv om Montezami er opptatt å holde en stram linje, understreker TV-kjendisen at hun synes kvinner av alle størrelser er vakre.

- Jeg blir oppriktig lei meg når misnøyen, både den ytre og indre, går for langt og ender i depresjon. Mitt beste tips er å begynne i det små! Et steg av gangen! Du kommer til å føle deg fantastisk etter å ha gått ned et halvt kilo, lyder rådene fra 45-åringen.

- Ikke sammenlign deg selv med andre. Du er unik og skal selv bestemme over målene du ønsker for kroppen din, sier Montazami før hun legger til: - Jeg ønsker alle lykke til!

Programleder Katarina Flatland (21) sverger til løping.

- Det er løping som gjelder hvis man vil bli fit i kroppen, så et par løpeturer i uka ute i friluft er bra. Det er den treningen jeg synes er morsom og effektiv, gjerne kombinert med styrke, sier hun, og understreker at hun gjerne bruker en kombinasjon av intervall og langløp for å komme i form.

- Hva er ditt beste motivasjonstriks?

- Jeg er et konkurransemenneske, og vil alltid bli bedre. Det er motivasjon nok for meg. Jeg har meldt meg på Sentrumsløpet, og det kan være greit å ha noen mål å trene mot. Er man ekstra ambisiøs, kan man melde seg på halvmaraton eller lignende, sier Flatland.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Eirin Hagstrøm (18) fra «Top Model» er den deltageren i årets sesong av TV3-serien «Top Model» som har fått mest fokus. Mandag røk hun ut . Allerede i første episode fikk ungjenta fra Grålum utenfor Sarpsborg høre at hun skilte seg ut fra de andre fordi hun var «plus size» . I tredje program av serien fikk hun merkelappen «chubby» (lubben).

18-åringen har forsikret for all verden at hun er stolt av formene sine, og at hun mener tilbakemeldingene er ufortjent. Likevel legger ikke modellhåpet skjul på at hun i ukene før sommersesongen legger seg litt ekstra i selen for å komme i form.

- Er det noe jeg brenner for, så er det at jenter skal se sunne ut. Jeg trener en del hele året, men som jenter flest gir jeg det lille ekstra når det begynner å nærme seg mai, sier Hagstrøm til VG Nett.

- Da sørger jeg for å spise søtsaker kun én gang i uken - det spiller ingen rolle hvilken dag det er. Ellers er jeg nøye med å slutte å spise når jeg er mett. Tar jeg litt ekstra saus på maten, løper jeg heller litt lenger på mølla, forklarer hun.

Anbefaler dans

På spørsmål om hva som er hennes beste tips til andre kvinner som ønsker å stramme seg opp før lettkledd-sesongen, svarer «Top Model»-kjendisen:

- Først og fremst er det viktig å finne ut når man føler seg mest vel, og fokusere på å nå det målet. Gruppetrening er en fin måte og skape motivasjon på. Da er dere flere som trener sammen, og det er i tillegg gøy. Jeg vil foreslå dans, som jo er rene festen!

- Mål å trene fire ganger

Danser Alexandra Joner (20) er avhengig av å holde seg i form konstant. Men til og med hun må jobbe litt ekstra før hun føler seg komfortabel i bikini.

- Når april kommer, prøver jeg alltid å spise litt sunnere og trene litt ekstra. Men det er ikke alltid jeg klarer det, ler Jones.

Også hun anbefaler dans som en morsom treningsform.

- Både dans og svømming er mer gøy enn å jogge, mener 20-åringen og legger til:

- Mitt mål er å trene fire ganger i uken, men det skjer aldri. Men klarer man det, så får man akkurat den kroppen man vil ha.

Joner forklarer også at hun gjennom hele dagen spiser stort sett alt hun har lyst på: - Men til middag prøver jeg å holde meg til salat.

- Utetrening

Modell, bladredaktør og programleder Mona Grudt (40) innrømmer overfor VG Nett at hun øker treningsmengden før bikinisesongen.

- Og det er mye lettere når det blir lysere ute. Jeg legger gjerne til litt utetrening, som tur og jogging, forklarer den tidligere Miss Universe-vinneren.

- Mange kvinner gruer seg jo til bikinisesongen, har du noen gode hemmeligheter eller knep å dele?

- Jeg tror de fleste kvinner trenger å senke kravene litt. Ha en sunn og frisk livsstil! En stolt kropp er en flott kropp, mener Grudt.

- Fin kropp er bonus

Friidrettsstjerne og kjendisblogger Rachel Nordtømme (21) trener jevnt hele året, men innrømmer at varmere temperaturer gjør det lettere å trene utendørs.

- Ikke dra på treningsstudioet. Kom deg heller ut i frisk luft. Det er mye mer motiverende, lyder rådet fra Petter Northugs kjæreste.

Nordtømme har ingen tips til andre kvinner som ønsker seg en fin bikinikropp. Det er nemlig ikke det som motiverer 21-åringen.

- Nei, for min del er en fin kropp bare en bonus. Jeg trener for å bli god, forsikrer Nordtømme.

FÅ GODE RÅD TIL KOSTHOLD OG VEKTREDUKSJON PÅ VEKTKLUBB.NO

Ekspert: - Kan få til mye raskt

Annema Refsnes (33) er personlig trener, blant annet for NRK-kjendis Anne Rimmen (30), og har gode råd til de som vil se resultater fort.

- Man kan oppnå utrolig mye på kort tid, særlig hvis man først og fremst tar tak i kostholdet. Det er første bud med tanke på å bli kvitt det lille ekstra, forklarer Refsnes til VG Nett.

- Spis litt bedre, mer grønt, og sørg for å ha faste måltider. Ikke hopp over. Prøv å unngå å spise godteri og bakevarer hver dag, og drikk mindre alkohol. Kom ut av komfortsonen i forhold til trening, og speed opp intensiteten, oppfordrer treneren og legger til at 30 minutters økter er godt nok.

- Styrketrening former kroppen. Tren litt hardere med vekter, og ikke vær redd for å få stor, bulkete kropp. Styrketrening former kroppen og gjør den stram og fin. Utfører man korte treningsøkter for hele kroppen to ganger i uken, kan man ikke unngå å få resultater. men det er viktig å trene alle muskelgrupper, sier Refsnes.

Hun forklarer at det er en god motivasjonsfaktor å trene sammen med andre.

- Eller med en personlig trener. Da har man faste avtaler å forholde seg til.

FLERE NYHETER PÅ RAMPELYS

FÅ UNDERHOLDNINGSNYHETER PÅ FACEBOOK

Her kan du lese mer om