Spellemannprisen: Altfor sent, og litt tidlig

RAMPELYS

«Årets Spellemann» gikk til riktig kjønn. Til en kvinne som fortjener priser. Fra en jury som virker overivrig.

kommentar
Publisert: Oppdatert: 26.02.18 13:09

Endelig ble det kvinner som fikk de gjeveste Spellemannprisene, de som ikke har nominerte.

Mari Boine er en viktig og verdig mottaker av hedersprisen. Både fordi hun har løftet samisk musikk og språk over i helt nye terrenger, og fordi hun har vært en viktig forkjemper for samiske kvinner. Det er helt på sin plass i disse tider.

Dessuten: Pris til Sigrid Solbakk Raabe som årets nykommer er på sin plass. Det betyr at hun fort kan bli «Årets Spellemann» neste år.

Det var det Astrid Smeplass ble kåret til på denne tiden i fjor.

Etter det har egentlig ikke karrieren hennes tatt helt av. Så ja, det finnes innvendinger mot kåringen.

Paradigmeskifte

Den legger et enormt press på en artist som ikke engang har gitt ut debutalbumet sitt (det spilles inn nå). Som ikke har toppet festivaler av betydning. Som ikke har solgt ut Spektrum.

Dette er et paradigmeskifte i prisens historie, fordi den nå ikke honorerer det som har vært, men noe som forhåpentlig skal bli.

Dette sagt: Smeplass hadde mye å by på i 2017. Hun gjorde en nydelig akustisk konsert under Bylarm. Hun fikk sin første førsteplass på VG-lista. Hun gjennomførte en utsolgt norgesturné og en populær utenlandsturné.

Gjennomgående har hun vært tilstede i offentligheten gjennom hele året, med hits i form av «Breathe», «Such A Boy» og «Think Before I Talk».

Men Astrid S har ikke klart å markere seg så sterkt i utlandet at man kan forklare prisen ut fra det. Det er et marked der for eksempel Dua Lipa og Camila Cabello regjerer globalt akkurat nå. Smeplass er langt unna det nivået.

Viktigst

Susanne Sundfør nådde utrolig nok ikke opp i noen av nominasjonene sine, og ble heller ikke «Årets», noe som har vært et mysterium ved flere anledninger enn denne.

Når så ikke skjedde, skal juryen ha all ære for å overraske. Gratulerer med det. Og gratulerer til Astrid Smeplass, som med sine 21 år følger Spellemann-trenden om at det er ungdommen vi skal leve av i fremtiden.

Det er fantastisk at vi har fått den første kvinnelige «Årets Spellemann» siden 2003.

Det var faktisk viktigst denne gang.

Her kan du lese mer om