TYST PÅ TWITTER: Lady Gaga skal holde seg unna sosiale medier til «Keep a child alive» har samlet inn en million dollar. Foto: AP

Superstjerner «dør» på Twitter og Facebook

(VG Nett) Vil du ha Lady Gaga tilbake på Twitter og Facebook, er det bare å punge ut.

Ida Anna Haugen
ARTIKKELEN ER OVER ÅTTE ÅR GAMMEL

Sammen med Usher og Justin Timberlake har Gaga blitt med på en kampanje satt i gang av Alicia Keys.

Andre kjendiser som støtter aksjonen er Elijah Wood, Jennifer Hudson, Ryan Seacrest, Kim og Khloe Kardashian, Serena Williams og Keys' ektemann Swizz Beatz.

Død på sosiale medier

Stjernene har gått med på å legge ned all aktivitet på sosiale medier for å fremstå som «døde», inntil organisasjonen «Keep a child alive» har samlet inn en million dollar, skriver BBC. Det betyr at det ikke vil komme noen oppdateringer ut til Lady Gagas 24 millioner Facebook-tilhengere og heller ikke de 7 millionene som følger henne på Twitter, før pengene er i boks.

Som en del av prosjektet, som lanseres på verdens AIDS-dag på tirsdag, har Lady Gaga og de andre stjernene spilt inn videoer hvor de ligger i kister og skrevet et testamente. Dette skal illustrere deres digitale død.

INITIATIVTAKER: Alicia Keys har fått med ektemannen Svizz Beatz og en rekke andre kjendiser for å støtte «Keep a child alive». Foto: AP

- Vi forsøker å få frem paradokset om hvorfor vi bryr oss så mye om en kjendis død, samtidig som det dør millioner av barn i verden i dag, sier Leigh Blake, lederen for «Keep a child alive», ifølge BBC.

Les også: Lady Gaga slo Obama

Keys på kjendisjakt

Det er Alicia Keys som har samlet sammen kjendisene som er med på prosjektet.

- Det er så viktig å sjokkere slik at folk våkner opp. Det er ikke slik at folk ikke bryr seg, eller ikke vil gjøre noe. Men de har aldri tenkt på det på denne måten, sier hun.

Hun forteller også at ingen hun spurte sa nei til å være med på kampanjen.

- Det er vanskelig å få tak i kjendisene på grunn av travle program, men når jeg først fikk tak i dem var alle positive, sier hun.

LES FLERE NYHETER PÅ RAMPELYSFORSIDEN

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder