STØRST: Thomas Seltzer mener Tony Soprano i James Gandolfinis skikkelse er den største og mest troverdige av alle TV- og filmhistoriens forpinte menn. Foto: Terje Bringedal

Thomas Seltzer: - James Gandolfini og The Sopranos forandret TV for alltid

Lars Vaular: - Som å miste en gammel venn

Knut Faldbakken: - Sånt må en forfatter elske

- Film og litteratur er full av menn som prøver å hanskes med sine indre demoner, men Tony Soprano vil stå igjen som den største av dem alle, fastslår Thomas Seltzer.

ARTIKKELEN ER OVER SEKS ÅR GAMMEL

Programlederen for NRKs «Trygdekontoret» mener at scenen hvor terapauten Melfi innser at terapien ikke kurerer Tony Soprano, men heller hjelper ham til å utføre ugjerningenne sine, er av en de største øyeblikkene innen TV og film i vår tid.

- James Gandolfini og The Sopranos forandret TV for all tid, konstaterer han.

- På 90-tallet hadde Hollywood forvillet seg inn i en tåke av tåpelige, sentimentale katastrofefilmer, og det var med The Sopranos at TV tok over som fortelleren av de store og viktige historiene, som de første i en lang rekke av serie-suksesser som «The Wire», «Mad Men» og «Breaking Bad», mener Seltzer.

GENUIN: Knut Faldbakken mener Tony Soprano er en sjeldent troverdig og genuin TV-skikkelse. Foto: Jørgen Braastad

Forfatteren Knut Faldbakken synes det er trist at Gandolfini er gått bort.

- Gandolfini virket så forbausende genuin i rollen som Tony Sopranos, en obskur mafiaboss fra New Jersey. Tony var limet og kontinuiteten i serien. Rolleskikkelsen har veldig mye av æren for at «Sopranos»-prosjektet lyktes og forandret TV-drama som genre, sier Faldbakken.

Ny type TV-drama

- «Sopranos» åpnet for en helt ny type TV-drama, som la vekt på lange linjer i en episk fortelling, ikke bare de kortsiktige dramatiske øyeblikk i hver episode. Dette var serien som lot som den var en roman. Sånt må jo en forfatter som meg elske! sier Faldbakken på telefon fra Spania.

ENDRET: James Gandolfini endret for alltid måten vi ser på TV, mener Asbjørn Slettemark.

- James Gandolfini hadde en strålende karriere. Først som rå karakterskuespiller på filmlerretet, før han tok steget til TV og via Tony Soprano endret hvordan vi ser på TV, konstaterer film- og musikkjournalisten Asbjørn Slettemark, tidligere programleder for «Lydverket» på NRK.

Slettemark mener at aldri før har en TV-karakters demoner, drømmer, ambisjoner og forhåpninger, vært flettet så vakkert sammen.

- Tony Soprano kommer alltid til å være rollen som definerte Gandolfini som skuespiller, men vi må ikke glemme hvordan han stjal scener i «Zero Dark Thirty», eller dominerte fullstendig i den oversette «In The Loop», mener Slettemark.

- Et forferdelig menneske

- Hva jeg la merke til ved James Gandolfini? Øynene, kanskje. Blikket. Han var en fysisk mann, mener rapperen Lars Vaular som har sett alt av «The Sopranos».

SETT ALT: Artisten Lars Vaular har sett absolutt alt av «The Sopranos» og vil savne James Gandolfini som en venn. Foto: Trond Solberg

- Tony-karakteren er jo et forferdelig menneske, men som TV-seer tenker du aldri på hvor «bad» han i virkeligheten er. Han prøver å endre seg, men bare et lite øyeblikk. Slik slipper TV-serien deg tett innpå en sosiopat, filosoferer artisten.

Lars Vaular medgir at han kommer til å savne James Gandolfini.

- Det føles nesten som å miste en gammel venn. Han hadde fortjent å bli gammel.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder