TAR AVSTAND: Vendela Kirsebom, Tone Damli og Kathrine Sørland er sjokkert over at et amerikansk firma har brukt deres navn for å reklamere for forskjellige rynke- og slankeprodukter. Foto:FRODE HANSEN/HELGE MIKALSEN,

Kjendiskvinner misbrukes i rynke- og slankereklame

Tone Damli: - Føler meg maktesløs!

Flere profilerte kjendiskvinner dukker opp som
representanter for rynke- og slankeprodukter på Facebook. Men ingen av dem har sagt ja til å reklamere for produktene.

Marcus Husby
ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Popstjerne og «Idol»-dommer Tone Damli er en av flere som blir knyttet til rynkekremer på nett – uten at hun er blitt spurt på forhånd.

I den falske annonseteksten om Damli heter det blant annet at 26-åringen har vært gjennom en «gratis ansiktsløftshemmelighet som har gjort at hun ser 20 år yngre ut».

- Jeg føler meg misbrukt og maktesløs i denne saken. Jeg bare håper at folk skjønner at dette ikke er noe jeg ville ha stilt opp på, sier Tone til VG.

HENGES UT: Tone Damli er kun 26 år - men firmaet bak disse produktene mener hun ble 20 år yngre med deres produkter. Foto: ,

Hun synes det er ekkelt å se sitt eget ansikt i en slik annonse.

– Å reklamere for noe slikt byr meg virkelig imot, sier 26-åringen.

Artisten har gjennom sin manager, David Eriksen, vært i kontakt med advokat for å få fjernet de falske annonsene.

– Det er en veldig tung og lang prosess. Vi står litt i stampe. Men det er viktig at også Facebook tar sitt ansvar her, sier Eriksen.

Facebooks pressekontakt i Norden, Frida Löwengren, skriver i en e-post til VG at de ser alvorlig på saken.

– Dette er brudd på våre retningslinjer, og vi har ingen toleranse for personer som bryter våre annonseregler. Dette er misbruk av Facebook, samt brukere av Facebook og de som blir misbrukt gjennom bilder i slike annonser, skriver Löwengren.

Provosert over reklamestunt

Hun understreker at nettstedet har flere verktøy for å luke unna useriøse og falske annonser, og at disse videreutvikles hele tiden.

– Vi har også et rapporteringssystem som gjør at vi kan luke unna annonser som bryter med Facebooks retningslinjer, skriver hun.

Tone er ikke den eneste kjendiskvinnen som er blitt misbrukt som promotør for slankeprodukter og botoxbehandlinger av det amerikanske firmaet Belle Complex.

Vendela Kirsebom og Kathrine Sørland har også mot sin vilje dukket opp som representanter for de ulike produktene. Andre kjendiser er også blitt rammet av reklamemisbruk de sist årene.

– Så utrolig frekt, sier Sørland til VG.

Kjendismodellen var ikke klar over at hun figurer i Facebook-annonser som blant annet reklamerer for en eksotisk frukt som skal hjelpe deg å gå ned i vekt.

– De kan stappe den frukten langt opp i der den kommer fra. Jeg har aldri opplevd noe lignende, og håper ikke folk tror at jeg reklamerer for noe sånn, sier Sørland som vil ta kontakt med sin manager Geir Hamnes for å prøve å få fjernet annonsene.

Vendela Kirsebom er også forferdet over annonsene, og håper ikke noen tror at hun ville ha reklamert for slike produkter.

– Jeg tar sterkt avstand fra dette. Det er helt vanvittig at personer kan misbruke mitt bilde og mitt navn på denne måten. Det føles helt grusomt, sier Kirsebom.

FALSK ANNONSE: Vendela Kirsebom har aldri snakket med den kommersielle nettsiden Kvinners Helse, som hevder å ha intervjuet Kirsebom om slankeprodukter. Foto: FAKSIMILE: WOMENSCONSUMERHEALTH.COM,

Tidligere har hun vært i kontakt med advokat for å få fjernet falske brukere og annonser der hennes navn og bilde er blitt brukt. Det kommer hun trolig til å gjøre denne gangen også.

Juridisk rådgiver Ida Småge Breidablikk sier at falske Facebook-annonser hadde en oppblomstring i 2012, men at det er blitt bedre med årene.

Skjuler seg bak anonymt nettsted

– Likevel er vi kjent med at det fortsatt er en del annonser for nettsider på Facebook som drives av useriøse næringsdrivende, sier Breidablikk.

Hun råder personer som blir misbrukt med navn eller bilde på sosiale medier å ta kontakt med Datatilsynet og slettmeg.no.

– Slike annonser kan bli sett som villedende markedsføring, og det er forbudt – også på Facebook.

VG har gjentatte ganger prøvd å komme i kontakt med talspersoner i selskapet Belle Complex. Ingen på kundesenteret besvarer våre henvendelser – hverken per e-post eller telefon.

Ifølge domenesøket whois.net, er det amerikanske nettstedet registrert anonymt, noe som også gjør det vanskelig å spore hvem som står bak selskapet.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder