DEBUT MED KJÆRESTEN: Kunstneren Sverre Bjertnes, i midten, sammen med kjæresten Hanna-Maria Grønneberg og hennes far, Magnus Grønneberg fra CC Cowboys, under åpningen av hans første soloutstilling i New York. Foto: Galleri Rod Bianco

Sverre Bjertnes med intime malerier av kjæresten

Hanna-Maria hadde besøk av pappa Magnus Grønneberg i New York

Kjente tungvektere i amerikansk kunst ville se USA-debuten til Sverre Bjertnes

Skuespilleren Hanna-Maria Grønneberg (22) var til stede - i dobbelt forstand - da kjæresten og kunstneren Sverre Bjertnes (36) debuterte med sin første soloutstilling i USA.

ARTIKKELEN ER OVER SEKS ÅR GAMMEL

Kunstnere, gallerister, samlere og kritikere, samt Hanna-Marias far, Magnus Grønneberg fra CC Cowboys, hadde i går kveld tatt turen til galleriet White Columns på grensen mellom SoHo og Meat Packing District.

Blant publikum fantes norske kolleger som Lars Elling og Håvard Homstvedt side om side med kjente New York-gallerister som legendariske Mary Boone og mektige Gavin Brown, samt kunstneren Marilyn Minter, som er innkjøpt av de fleste betydningsfulle kunstinstitusjoner i USA.

Intime portretter

Også kollega Bjarne Melgaard, som er kurator for utstillingen til Sverre Bjertnes, var på plass sammen med kjæresten Richard Munson.

Men for Hanna-Maria handlet det ikke kun om å feire det faktum at Bjertnes har fått en sjelden og unik mulighet til å eksponere seg i New York, men også det faktum at hun er et objekt i utstillingen som heter «If you really loved me you would be able to admit that you're ashamed of me».

PORTRETT: Sverre Bjertnes malte portretter av kjæresten Hanna-Maria Grønneberg foran soloutstillingen på Gallery White Columns i New York. Foto: Galleri Rod Bianco

I Gallery White Columns presenterer Bjertnes flere nye malerier hvor Hanna-Maria går igjen og er portrettert på nokså intimt vis.

- Sverre skapte seg et navn som kunstner med en serie portretter av tenåringer og ungdommer i en følsom brytningstid. Den nye utstillingen er delvis retrospektiv og viser eldre arbeider fra 1999 til 2008, samt nye ting hvor han plukker opp tråden fra tenåringsportrettene, forklarer daglig leder Svein Roar Grande fra Galleri Rod Bianco, som har satset dristig og tungt i New York.

- Enorm prestisje

- Det ligger enorm prestisje i å få stille ut i White Columns, fastslår Grande.

Galleriet ble etablert som et alternativ til de kommersielle galleriene i 1970. Målet er å presentere det ypperste av ung samtidskunst og det er gratis inngang for publikum.

KAN FEIRE: Bjarne Melgaard, nummer to fra venstre, og Sverre Bjertnes, helt til høyre, poserer sammen med sine respektive kjærester, Richard Munson og Hanna-Maria Grønneberg. Foto: Galleri Rod Bianco

- De kunstnerne som får en mulighet til å stille ut, blir valgt ut av en komité av virkelig tunge navn innen amerikansk kunst, og består av både gallerister og kunstnere. Det er et uhyre trangt nåløye å slippe igjennom, bemerker Grande.

- Vi har fått et løft nå som vi knapt våget å drømme om, sier Stein Lie i en knapp kommentar. Han er medeier i Rod Bianco og har investert betydelig med penger i karrierene til Melgaard og Bjertnes.

Solgt for 1,8 millioner

White Columns er drevet som en stiftelse uten profittformål og selger derfor ikke kunst, men mange av arbeidene til Bjertnes var solgt før utstillingen åpnet.

- Vi har allerede solgt for 1,8 millioner kroner, forteller Grande.

- Flere av kjøperne er norske, men det finnes noen tunge amerikanske samlere som har fulgt Melgaard, men nå også har oppdaget Bjertnes, tilføyer han.

TUNGVEKTER: Sverre Bjertnes fikk besøk av Marilyn Minter, amerikansk kunstner i tungvektsklassen, som er innkjøpt av de fleste betydningsfulle kunstmuseer i USA. Foto: Galleri Rod Bianco

Og de som måtte lure på hva amerikanske medier mener om utstillingen til Sverre Bjertnes bør følge med i dagene som kommer.

Tunge kritikere

Roberta Smith, kunstkritiker i New York Times siden 1986 og en av få journalister på ArtReviews liste over kunstverdens hundre mektigste personer, var til stede på åpningen - i likhet med Jerry Saltz fra New York Magazine som tidligere har trykket Bjarne Melgaard til sitt bryst.

- Hva om det blir griseslakt?

- Det er bedre med griseslakt enn å ikke bli omtalt i det hele tatt. Å bli neglisjert er det verste. Om du blir slaktet, er du i alle fall interessant nok til å bli omtalt. Synlighet er alfa og omega i denne bransjen, konstaterer Svein Roar Grande.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder