FULL JUBEL: Preben Fjell og Dennis Vareide, best kjent som Prebz og Dennis, underholdt seerne live i 48 timer, godt hjulpet av makkerne Ruben Vareide og Sondre Mogård. Skjermbildet til høyre viser gutta juble når de passerer målstreken.
FULL JUBEL: Preben Fjell og Dennis Vareide, best kjent som Prebz og Dennis, underholdt seerne live i 48 timer, godt hjulpet av makkerne Ruben Vareide og Sondre Mogård. Skjermbildet til høyre viser gutta juble når de passerer målstreken. Foto: PRIVAT OG twitch.tv/prebzogdennis ,

YouTube-stjernene samlet inn over en million

På kjærestejakt for en god sak

RAMPELYS

Prebz og Dennis fra Bamble har sørget for en gigantisk julegave til Kreftforeningen. Nå gjenstår det å se om Dennis får seg kjæreste.

Publisert: Oppdatert: 19.02.16 12:07

Eksterne lenker

YouTube-heltene hadde som mål å samle inn 300.000 kroner, det samme som i fjor, da de startet med den 48 timer lange direktesendte innsamlingsaksjonen «Prebz og Dennis mot kreft» hjemme fra gutterommet fredag kl 16.

Bakgrunn: Disse gutta håver inn penger

Da Preben Fjell (25) og Dennis Vareide (25) passerte «målstreken» i dag, søndag kl 16, hadde det kommet inn over én million kroner i donasjoner. Nærmere bestemt 1.070.278 kroner viste tellesystemet da gutta takket sine mange tusen tilskuere for følget.

– Dette er så mye mer enn vi hadde regnet med, sier en stolt og fornøyd Dennis til VG.

– Målet vårt var 300.000, men vi håpet at vi skulle klare en halv million. Men over én million! Det er jo som en drøm. Tusen, tusen takk til alle som har donert penger og fulgt oss gjennom sendingen, sier 25-åringen, som nå gleder seg til å sove.

– Broren min Ruben og jeg har hatt korte sovepauser, men det har jo vært mye bråk, siden det er i vårt hus vi har spilt inn. Nå ser vi frem til å sove i fred og ro, ler han.

Utenom hovedpersonene Preben og Dennis består selskapet Rakkerfilm av Ruben Vareide (24) og Sondre Mogård (24). Alle fire har vært i full sving i sendingen.

Dennis forteller at det på det meste var 8000 som fulgte med på direktesendingen på nett.

– 8000 er nok rekord på Twitch i Norge, mener 25-åringen om den digitale spillplattformen de bruker for å nå ut til fansen.

I tre år har disse gutta laget underholdning av å spille spill mens andre ser på, via Twitch. Fenomenet heter «Let's Play», og er kort fortalt et videoopptak av et spill, hvor spilleren også kommenterer spillet underveis. Gutta har 160.000 faste abonnenter. Prebz og Dennis har i tillegg en egen kanal på YouTube, hvor de legger ut daglige klipp og har mange millioner visninger hver måned.

– Men vi tar en liten pause i jula, så er vi tilbake etter nyttår.

Les også: YouTube-stjernene alle under 18 har hørt om

Savner kjæreste – med bil

Under «Prebz og Dennis mot kreft 2015», oppfordret altså Prebz og Dennis seerne til å donere penger, og til å komme med utfordringer til stunt som gutta kan bryne seg på. De kan også vinne ulike premier. Blant annet har de fristet med at Dennis er på jakt etter drømmedama, og at interessert kan donere penger og legge igjen kontaktinfo hos Kreftforeningen. Så får Dennis boltre seg i kandidatene senere.

– Hehe, det har kommet en del henvendelser. Vi får se hva som skjer, sier Dennis, som har presisert at «jenta i hans liv» må ha sertifikat.

– Jeg har ikke lappen selv, og det får jeg høre hele tiden, flirer han.

Defor så engasjert

Selv om konseptet bak Prebz og Dennis i bunn og grunn baserer seg på mye moro og fjas, ligger det en alvorlig undertone bak. Dennis og broren har selv mistet sin far i kreft, og Prebz har også et kreftsykt familiemedlem. Derfor er engasjementet for Kreftforeningen så stort. Det er tredje året på rad de arrangerer innsamlingen, hvor de underveis chatter med seerne.

– Det har strømmet på med meldinger. Veldig mange forteller personlige historier om at de er rammet av kreft i familien.Vi er glad for at de deler. Men det har vært mye tuill og tøys også, og det er også gøy, sier Dennis.

– Enorm kraft

– Vi er så imponert. Det er så vanvittig bra at de gjør dette, sier pressesjef i Kreftforeningen, Erik Vigander.

Selve donasjonene har kommet inn via Kreftforeningens egne nettsider, og Vigander har fulgt med gjennom hele helgen.

– Man ser at de nye kanalene som ungdommene benytter seg av, har en enorm kraft når det gjelder å samle inn penger. Mange har i likhet med disse gutta, en personlig erfaring med kreft. Over 31.000 får kreft i Norge hvert år, og det angår veldig mange. Ikke bare de som blir syke, men også mange rundt. Vi er ekstremt takknemlig overfor Preben og Dennis og kan love at hver eneste krone skal bli godt anvendt innen forskning og omsorg, sier Vigander til VG.

Flere nyheter på Rampelys

Her kan du lese mer om