BLIR VURDERT: Dokumentaren «Matvarekrigen» fremstilte det som Sylvi Listhaug og Peter Ruzicka satt i salen da Rema 1000-sjef Ole Robert Reitan (bildet) holdt et innlegg. Tirsdag ble dokumentaren felt av PFU. Foto:Tore Kristiansen,VG

«Brennpunkt»-dokumentar felt i PFU

Pressens Faglige Utvalg slår fast at NRK brøt god presseskikk under arbeidet med dokumentaren «Matvarekrigen».

Line Orfjell
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Tirsdag formiddag var Pressens Faglige Utvalg (PFU) samlet for å diskutere en rekke klager. Tre av sakene på agendaen tok for seg NRKs «Brennpunkt».

Den ene «Brennpunkt»-dokumentaren som ble behandlet av PFU, «Matvarekrigen», ble sendt i mars i år. Filmen inneholder en sekvens hvor Rema-Sjef Ole Robert Reitan holder et innlegg under Dagligvareleverandørenes høstmøte, hvor både landbruks- og matminister Sylvi Listhaug og Orkla-sjef Peter Ruzicka tilsynelatende sitter og hører på.

Fellelse i Rema 1000-sak

Rema 1000, som klaget inn dokumentaren, viste til at hverken Listhaug eller Ruzicka var til stede da Reitans innlegg ble holdt. Rema mente dessuten at NRK hadde klippet den aktuelle sekvensen på tendensiøst vis, og at Reitan fremsto som både «arrogant, respektløs og frekk».
E24: Norgesgruppen misfornøyde med «Brennpunkt»-dokumentar
Pressens Faglige Utvalg konkluderte med at NRK brøt god presseskikk.
– NRK ble felt på punkt 4.11, bekrefter utvalgsleder Alf Bjarne Johnsen overfor VG.
«Vern om det journalistiske fotografiets troverdighet. Bilder som brukes som dokumentasjon må ikke endres slik at de skaper et falskt inntrykk. Manipulerte bilder kan bare aksepteres som illustrasjon når det tydelig fremgår at det dreier seg om en montasje», heter det i plakaten.

I utgangspunktet hevdet statskanalen at klippene av Listhaug og Ruzicka ble inkludert ved en feiltakelse, og i dag er det bare en redigert versjon av programmet som er tilgjengelig i kanalens nettspiller. Det er også denne som har blitt vist i reprise.

Les også: DN ikke felt i PFU for «Fotballfrue»-intervju

Frikjente «Pels»-dokumentaren

Den andre «Brennpunkt»-klagen som ble behandlet under tirsdagens PFU-møte, handlet om dokumentaren «Pels» – som fikk mye oppmerksomhet da den ble sendt på TV i fjor. Dokumentaren ble filmet med skjult kamera, noe pelsdyrnæringen reagerte kraftig på.
Den aktuelle klagen er sendt inn av Norsk Pelsdyralslag, som mener at NRK brøt god presseskikk ved å «kjøpe inn en produksjon fra uttalte aktivister som ønsker å legge ned pelsdyrnæringen». Norsk Pelsdyralslag argumenterte for at statskanalen har brutt hele ti punkter i Vær Varsom-plakaten, og etterlyste større kildebredde hos NRK.
Dokumentaren ble imidlertid frikjent av PFU.

– Sekretariatet innstilte på at NRK skulle felles for brudd på god presseskikk på grunnlag av gammelt bildemateriale fra gårder som er lagt ned. Vi er både skuffet og overrasket over at flertallet ikke lyttet til dette, sier informasjonssjef i Norges Pelsdyralslag, Guri Wormdahl, i en pressemelding.Så du denne? Flertallet vil beholde pelsdyrnæringen(Artikkelen fortsetter under bildet!)

KONTROVERSIELL DOKUMENTAR: Aktivisten Frank Nelvik brukte falsk identitet og kom seg inn i pelsdyrnæringen med et kamera i knapphullet. Filmen ble frikjent av PFU under tirsdagens møte. Foto:Piraya Film,PIRAYA FILM

Omstridt aktiv dødshjelp-dokumentar

Den tredje klagen mot «Brennpunkt» gjaldt den Gullrute-nominerte dokumentaren «Den siste reisen», som tar for seg aktiv dødshjelp. Flere klager har blitt rettet mot programmet, deriblant fra Rådet for legeetikk. De mente at NRK brøt Vær Varsom-plakatens punkt 4.9, som gjelder viktigheten av varsomhet ved omtale av selvmord og selvmordsforsøk.
«Unngå beskrivelse av metode eller andre forhold som kan bidra til å utløse flere selvmordshandlinger», heter det i plakaten.
«Den siste reisen» var den første av de tre dokumentarene som ble lagt frem under PFUs møte. Henrik Syse, som representerer allmennheten, mente at NRK brøt god presseetikk. Flere av de andre i utvalget, deriblant Øyvind Brigg fra TV 2, var mer tilbakeholdne.

Har opptrådt kritikkverdig

– Det er veldig vanskelig å vurdere smitteeffekt. Jeg er sterkt i tvil om vi kan lande på et brudd her, men jeg tror vi kan sirkle oss inn på mild kritikk, sa Brigg.
Etter en lengre diskusjon ble et flertall i utvalget enige om at NRK opptrådte kritikkverdig ved å sende «Den siste reisen». Dette regnes som en fellelse, men i en mildere form.

«Gitt filmens svært alvorlige tema, og usikkerheten knyttet til mulig smitteeffekt, mener utvalgets mindretall at NRK kunne ha utvist en noe større varsomhet i formidlingen av handlingsforløpet (...). Utvalget mener likevel at programmet er innenfor det presseetisk akseptable», lyder deler av PFUs uttalelse.
Les også: Lippestad: – Assistert selvmord utfordrer menneskeverd

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder