TIL USA TODAY: Norske Josef Tzegai Yohannes har inngått en avtale med USA Today om at den amerikanske storavisen skal publisere hans tegneseriehelt Urban Legend på sine nettsider. Foto: GISLE ODDSTAD/VG
TIL USA TODAY: Norske Josef Tzegai Yohannes har inngått en avtale med USA Today om at den amerikanske storavisen skal publisere hans tegneseriehelt Urban Legend på sine nettsider. Foto: GISLE ODDSTAD/VG

Amerikansk storavis satser på norsk superhelt

RAMPELYS

Norske Josef Tzegai Yohannes mente at verden trengte en ny superhelt. Nå har den amerikanske storavisen USA Today kjøpt rettighetene til å publisere hans Urban Legend på sine nettsider.

Publisert:

- Det kom som en hyggelig overraskelse da distribusjonsselskapet ringte fra USA og fortalte meg om den eksklusive avtalen. Jeg klarte ikke helt å forstå at jeg skulle intervjues av USA Today og at min tegneserie skulle bli presentert for millioner av mennesker hver eneste uke, sier Josef Tzegai Yohannes.

Ideen og tanken om at verden trengte en ny superhelt på glanset papir, en som hadde et sterkt ønske om å kjempe for rettferdighet og mot verdens ondskap, ble unnfanget etter en rundreise i Afrika i 2010.


Etter at avtalen med USA Today med opptil ni millioner daglige brukere kom på plass, har alt gått veldig fort for Josef Tzegai Yohannes og læreren Malcolm Tzegai Madiba alias The Urban Legend.

Gode tilbakemeldinger

- Responsen har hvert veldig positiv. Vi har fått fantastiske tilbakemeldinger fra nye fans, og fra den amerikanske underholdningsbransjen som vil vite mer om The Urban Legend, sier Yohannes.

Røtter i Eritrea

Han har sine røtter i Eritrea, men er født i Danmark og kom til Norge som niåring. Tidligere drev han sitt eget sikkerhetsfirma, men nå satser han fulltid på The Urban Legend.

- Så langt har jeg vel investert rundt en halv million kroner, sier Josef.

Fornøyd distributør

I sommer lanserte han Urban Legend i Norge og fjerde utgave av tegnserien på norsk er nå på vei ut i kioskhyllene. Narvesen som er norsk distributør, synes det er moro at Urban Legend nå får sin egen stripe i USA Today.

- Tegneserien har vært et spennende og populært innslag i magasinutvalget i våre butikker, mye fordi den forteller en annerledes og veldig spennende superhelt historie. Dette er nok bare starten på eventyret for The Urban Legend og Josef Yohannes, sier kategorisjef for lesestoff i Narvesen, Nina Halvorsen.