Matias Faldbakken starter plakatkrig

Matias Faldbakken og kompisen Gardar Eide Einarsson samarbeider om kunsten, men konkurrerer om hvem som får opp flest zombieplakater av seg selv i Oslo.

Anders Kemp
ARTIKKELEN ER OVER 14 ÅR GAMMEL

FIN PÅ HÅRET: Kunstneren og forfatteren Matias Faldbakken (31) er zombien til høyre. - Jeg har klipt meg litt siden sist, sier han. Foto: Mattis Sandblad

Kunstneren er kanskje mest kjent som forfatter av bøkene «Macht und Rebel» og «The Cocka Hola Company» under psevdonymet Abo Rasul. Nå er imidlertid Faldbakken og kollega Gardar Eide Einarsson aktuelle i forbindelse med «Populisme-utstillingen» som åpner på Museet for samtidskunst, førstkommende lørdag.

I to bunker på museumsgulvet ligger 4000 plakater med bilde av kunstnerne, og de som ønsker seg en zombie over sengekanten, kan fritt forsyne seg.

- En konkurranse

- Selv om vi samarbeider om prosjektet, er det også en konkurranse oss imellom. Samarbeid og krig. Det blir som et omvendt søylediagram, den som har lavest bunke på museet er vinneren.

- Satser dere på at publikum vil forsyne seg grovt av bunkene?

- Vi har faktisk leid inn to fyrer som skal løpe inn og ut av museet og henge opp flest mulig plakater, i tillegg til at de skal sabotere for konkurrenten ved å klistre over den andre, men det er kult om folk tar med seg plakater hjem også, sier Faldbakken.

«Populisme-utstillingen» som går parallelt i de fire byene Vilnius, Amsterdam, Frankfurt og Oslo, har som mål å utforske forholdet mellom samtidskunsten og aktuelle populistiske trender innen kultur og politikk. Blant om lag 40 kunstnere er Faldbakken og Einarsson de eneste norske bidragsytere.

- Vår idé er å kommentere invaderingen av det offentlige rom. Det blir en slags «twist» på en populistisk amerikansk presidentkampanje, uten at vi nødvendigvis ønsker å moralisere over den. Det er mer selve kampen. Man trenger den andre for å få kjørt frem seg selv.

- Hvorfor har dere valgt å bruke zombier?

- Prosjektet vårt har lånt navnet «I Am Alive And You Are Dead» av science fiction-forfatteren Philip K. Dick. Zombier er et halvt dødt, halvt levende menneske. Det er uklart hvem av oss som er på vei opp eller ned, hvem som er levende og hvem som er død. Klassiske zombiefilmer er dessuten ofte laget som en kritikk av konsum-kulturen i middelklassen.

- Vil få kunsten ut

- Hva ønsker dere å formidle med installasjonen?

- Vi har en jo en ganske klar referanse til klassisk avantgardistisk kunst, som har som mål å overskride kunstinstitusjonen. Vi vil få kunsten ut av museet og ut i gatene, men det kan sikkert diskuteres om folk flest ønsker seg et halvdødt kunstprosjekt i nabolaget.

I Vilnius, hvor utstillingen åpnet forrige uke, ble halvparten av plakatene revet bort i løpet av åpningsdagen, så de som vil skaffe seg et eksemplar, burde kanskje være ute i god tid.

- Men det er mulig vi er litt mindre populære i Oslo enn i Vilnius, sier Faldbakken.

Billedkunstneren som er utdannet på Kunstakademiet i Bergen, sammen med Gardar Eide Einarsson, ønsker ikke å rangere forfatterjobben og kunstneryrket.

- For meg er det to sider av samme sak. Jeg driver og skriver på en bok også, men jeg vet ikke når den blir ferdig.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder