PREMIEN: Denne statuetten går til «verstingene».
PREMIEN: Denne statuetten går til «verstingene». Foto: PRESS ,

Dagbladet vant pris for å «få ungdom til å føle seg verst»

RAMPELYS

Redd Barnas ungdomsorganisasjon vil med Gullbarbien bremse medie- og reklamebransjens bruk av sex, idealer og gamle kjønnsroller.

  • Maiken Svendsen
  • Ida Christine Johannessen
Publisert: Oppdatert: 04.02.16 21:26

Eksterne lenker

Redd Barna Ungdom, eller Press som de kaller seg, har siden 2010 delt ut prisen til en aktør innen media eller reklame, som de mener gjentatte ganger har brukt unødvendig seksualiserte bilder, forsterket gamle kjønnsroller eller vist «uoppnåelige» idealer.

I år var det Dagbladet, nettbutikken Proteinfabrikken og solariumkjeden Brun og Blid som var nominert til Gullbarbien 2015.

– Dagbladet fikk 44 prosent av stemmene og det gir et tydelige bilde av at ungdom bryr seg. Selv om de kanskje ikke er hovedmålgruppen til Dagbladet, har avisen likevel en påvirkningskraft på dem, sier Press-leder Karoline Steen Nylander til VG.

Det er folket som stemmer fram vinneren av den tvilsomme hederen. Steen Nylander skrev på Facebook at de hadde mottatt over 12.000 stemmer.

– Det er bra folk engasjerer seg, og vi kan ikke klage på at folk sier sin mening. Det eneste vi kan gjøre er å fortsette å lage god journalistikk, skriver Geir Ramnefjell, politisk redaktør i Dagbladet, i en epost til VG.

Både forfatter Linnea Myhre (25) og programleder Siri Kristiansen (37) har lagt ut hvert sitt bilde på Instagram hvor de viser at de har gitt sin stemme til Dagbladet. Ingen av de to ønsker å kommentere ytterligere overfor VG.

Prisutdeling

Torsdag inviterte Press de nominerte, forskere og andre til prisoverrekkelse på Litteraturhuset, men blant de nominerte var det bare salgssjef i Proteinfabrikken Egil Berli-Johnsen som møtte opp.

– Bedre å lytte til noen som er kritiske, enn å avfeie dem, sier han til Press på Twitter.

– Dagbladet har ikke stilt opp til paneldebatten i kveld, og det er veldig synd når de har et klart ansvar. Vi skulle gjerne hatt Dagbladet her, sier Steen Nylander.

Hun mener at det er viktig at vinneren tar beskjeden fra ungdommen på alvor.

– Det lå tidlig an til å bli en ganske klar vinner, og det er viktig for oss at de tar det seriøst, sier hun.

– En mann kan vel ikke bli en gullbarbie?

Brun og blid er blant annet nominert for ensidige idealer i sine reklamer. Modellene som brukes i kampanjene, er vinnerne av en modellkonkurranse, hvor publikum stemmer på sin favoritt på nettet.

Brun og Blid sier de har liten makt når det gjelder hvem som ender opp som årets modell.

– Vår konkurranse bidrar til det motsatte av hva Gullbarbie står for. En mann kan vel ikke bli en Gullbarbie? Skriver Thorbjørn Frantzen, direktør i solariumkjeden, i en epost til VG.

Han sikter til at det var en mann som vant modellkonkurransen for to år siden, og at en annen mann var med helt til finalen i fjor.

– Vi har denne konkurransen nettopp for å bidra til mindre fokus på kvinnekroppen, skriver han.

Første nominerte avis

Geir Ramnefjell får kritikk for måten han svarte på nominasjonen i Dagsnytt atten på NRK P2 tirsdag. Første februar twitret han: «Jeg er her, bare litt opptatt. Planlegger ny dag med nye muligheter for å ødelegge ungdommers selvtillit».

Denne kritikken tar han med ro, sier han til VG.

Det er imidlertid første gang en avis er blant de nominerte til Gullbarbien.

– Ungdomspanelet valgte å ta med Dagbladet videre i nominasjonsprosessen fordi forsidene ofte prydes av sex, kropp og vekt. Dekorative kvinner illustrerer alle typer saker. Vi mener at forsiden dermed likner mer på en reklameplakat for et bestemt utseende enn at vi ser informasjonsverdien, sier Karoline Steen Nylander.

Ramnefjell mener de bruker illustrasjoner som er relevante for sakene.

– Vår erfaring er at nyhetsinteressen, tema og vinklingen avgjør om folk blir interessert i sakene våre. Vi er særlig bevisste rundt forsidesakene som handler om kropp og slanking, og bruker ikke vaskebrettmager eller syltynne modeller for å illustrere en sak om farlig magefett, sier han.

Sunt med usunn vri

Reklamen fra Proteinfabrikken er den ungdomspanelet til Press har sett oftest, forteller Karoline Steen Nylander, leder for Press.

– Den dukker opp i Facebook-feeden og retter seg spesielt mot unge gutter. Trening skal være noe sunt, men måten Proteinfabrikken definerer hvordan en trent kropp ser ut, gir en usunn vri på treningen, mener Nylander.

Proteinfabrikkens salgssjef Egil Berli-Johnsen vet ikke om det er deres reklame eller profilen til den det dukker opp hos, som er feil.

– Du legger igjen spor på nettet, disse fotsporene bestemmer hvilke reklamer som passer best til deg. Hvorfor det skjer, vet ikke jeg, sier han.

Sammenliknet med de andre nominerte hevder Berli-Johnsen at Proteinfabrikkens reklame ikke er omfattende nok til å vinne Gullbarbien.

I fjor vant Elevkalenderen, og den mener han at har mye tydeligere målgruppe enn det Proteinfabrikken har. Berli-Johnsen forklarer at deres mål er å nå dem som trener mer enn én gang i uka.

– Kjønn og alder er meg revnende likegyldig, sier han.

Kommentar: Ekte kvinner, ekte kropp

Reklamen som selger på dårlig selvtillit

Steen Nylander forteller at prisen har fått mer effekt etter at de begynte å fokusere på de nasjonale aktørene.

– Da Elevkalenderen vant i fjor, så vi at det startet en debatt om hvilke reklamer som er greit for ungdommer. De tok prisen seriøst, og vi ser at de ønsker å gjøre endringer, sier hun.

Daglig utsettes ungdommer for 4000 – 5000 reklamebudskap, ifølge Press.

Mange av disse viser angivelig frem produkter som skal gjøre forbrukeren «perfekt». Noe som Press igjen mener vil gi ungdom følelsen av at de selv ikke er bra nok. Press tar sterk avstand til markedsføring som spiller på følelsen av at man er «feil», når det ghelder å selge ting.

Gullbarbie-nominasjonene er ungdommers måte å vise hvilke aktører som de mener er verst på det.

Her kan du lese mer om