INTERNASJONAL: Ifølge norske kunsthistorikere er Leonard Rickhard (60) en så særegen maler med sitt eget billedspråk, at han kunne blitt en viktig maler også internasjonalt dersom noen hadde satset på å markedsføre ham i utlandet. Foto: Nicolai Prebensen

- Norges beste kolorist

«Alle» de store har kjøpt Leonard Rickhards

KRISTIANSAND (VG) Når kunstneren Leonard Rickhards (60) nye utstilling fyller to store etasjer i Sørlandets Kunstmuseum fra i morgen, er det med følgende attest fra en av Norges ledende kunstnere:

Børre Haugstad
ARTIKKELEN ER OVER 14 ÅR GAMMEL

- Leonard Rickhard er Norges beste kolorist, sier Mari Slaattelid.

Fra det lett kaotiske gatelivet i Skippergata i Kristiansand er det som å komme inn i et visuelt paradis i den nye storsalen i museet.

For Leonard Rickhard jobber på en annen måte enn de fleste andre norske kunstnere. Han lager «estetiske rom», noe han også foreleser om på norske kunstskoler. Svært få norske kunstnere er så godt representert i norske kunstmuseer, fra Nasjonalmuseet til Astrup Fearnley Museet, og i private samlinger, som Rickhard. Moderna Museet i Stockholm har også sikret seg sørlendingens kunst.

Kry som en guttunge vandrer han rundt i storsalen og slenger med armene.

- Men helt fornøyd blir jeg aldri, smiler Leonard Rickhard.

Kunsthistoriker og direktør for Drammens Museum for kunst og kulturhistorie, Åsmund Thorkildsen, sier:

Særegent uttrykk

- Leonard Rickhard minner ikke om noen annen kunstner, hverken i Norge eller utlandet. Han har et så særegent og selvstendig uttrykk.

Kunsthistoriker og direktør ved Astrup Fearnley Museet for Moderne Kunst, Gunnar Kvaran, sier:

- I slutten av 1970-årene fikk det ekspressive maleriet en renessanse internasjonalt, men Leonard Rickhard fulgte ikke den trenden, men fornyet og utviklet maleriet på sine egne premisser.

- Betyr det at han kunne vært en viktig maler også internasjonalt?

- Ja, helt opplagt, sier Kvaran.

- Men hvorfor er han ikke det?

- Det er et spørsmål om markedsføring, men ser du på maleriet i Norden de siste 30 årene, så er Rickhard en av dem som kunne få en viktig posisjon, fordi han er en konseptuell maler, som jobber med det intellektuelle maleriet og maler fortellinger med et strukturert billedspråk, der mye dreier seg om konfrontasjonen mellom natur og teknologi, sier kunstdirektøren.

Krigen som tema

Thorkildsen påpeker det helt spesielle universet Leonard Rickhard har fylt sine malerier med, der alt fra fabrikker, landbruksmaskiner, bjørkeskog, vedlagre, fugleelskere, modellbyggere og ødelagte flyvinger med hakekors fyller bildene.

- Krigen er et av Leonard Rickhards mange temaer. Derfor vil du oppleve en underliggende uro i mange av hans bilder, sier Thorkildsen.

- Motivene mine bringer de som opplever maleriene ut i et terreng der det fort blir utrygt. Det er ikke akkurat hyggelige steder. Mye uro, sier Leonard Rickhard selv.

- Men du maler jo igjen og igjen vakker bjørkeskog?

- Ja, men den er alltid satt opp mot noe, som industrielementer, helikoptre, brann, sier Rickhard.

- Jeg har ingen politisk agenda, men det er en eksistensiell, dyster grunntone i maleriene mine.

Det å vokse opp i Norge etter krigen har preget deler av hans kunstnerskap. - Det har alltid fylt meg med undring å tilhøre den generasjonen som gikk fri, sier Rickhard.

- Samtidig har jeg hatt en grunnleggende mistillit til den store fremskrittsoptimismen i etterkrigstiden jeg har vokst opp i. Jeg har problemer med all teknologien som får fritt spillerom, og som fører til at skillet mellom om liv og død blir så liten. Derfor har min kunst ikke søkt det hyggelige og småborgerlige, men mer det vanskelige og opprørske, sier Leonard Rickhard.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder