DYSTOOISK DUO: Christopher Nielsen(t.v.) og Anders T. Andersen samarbeider om Holocaustmusikalen. Foto: CORNELIUS POPP/SANCPIX

DYSTOOISK DUO: Christopher Nielsen(t.v.) og Anders T. Andersen samarbeider om Holocaustmusikalen. Foto: CORNELIUS POPP/SANCPIX

Christopher Nielsen skriver «Holocaustmusikalen»

(VG NETT) Noe er råttent i kongeriket Norge. Det skal bli synlig i Christopher Nielsen «Holocaustmusikalen», som har premiere på Torshovteatret i februar.

Borghild Maaland
ARTIKKELEN ER OVER SEKS ÅR GAMMEL

- Det dreier seg om en framtidsdystopi, i 2018, der en gjeng skuespillere opponerer mot en planlagt oppsetning av «Holocaustmusikalen». Alle skuespillere må på audition, for institusjonsscenen er nedlagt, sier forfatter Christopher Nielsen.

Dette er hans tredje stykke i Stafylokokktrilogien, en trilogi der Nielsen med besk humor borer inn i det norske samfunnets mørke og delvis råtne bakside. Etter megasuksessen «Verdiløse menn», der Nielsens bror Jokkes musikk var sentral, har Nielsen i stykker som «Hustyrannen» og «Entropi» skrevet om skadeskutte angstfylte sjeler, kristenfundamentalister og for øvrig en bredside mot fanatikere i alle former.

- Hva har Holocaust med det nye stykket å gjøre?

- Det ligger mest i tittelen. Skuespillerne skal spille holocaustfanger, og etter hvert begynner de å opponere mot regissøren. Holocaust har som kjent vært en sentral del av underholdningsindustrien. Mange, ikke minst filmfolk, selv Oscar-vinnere, har laget underholdning av holocaust. Folks holdninger som muliggjorde Holocaust skjer igjen og igjen. Se hva som skjer med Rom-folket, sier Nielsen og hans faste instruktør, Anders T. Andersen.

Nielsen satiriske samfunnsrefs springer ut av en grunnleggende tro på at verden er et skremmende sted.

- Det er noe råttent overalt. Alle mine dystre spådommer har blitt virkelighet. Det som skjedde i Norge i fjor bare forsterket undergangstroen. Men av alt vi diskuterer etter 22. juli, så er det IKKE det viktigste; at svært mange nordmenn er enige i terroristens holdninger, selv om de ikke ville utført de handlinger han gjorde, mener Nielsen.

«Holocaustmusikalen» skal være en totalopplevelse for publikum. Allerede fra man går inn gjennom ytterdøra på Torshovteatret, er man en del av hele pakka, der Nielsen video- og installasjonskunst også er med. «Misfornøyelsesparken», som er Nielsen bidrag til Høstutstillingen er en del av konseptet.

- Dette er også en allegori på folks hurtige forbruk av engasjement. Engasjementet eksploderer blant folk, for å vare i rundt ti minutter. All oppstussen rundt Monstermastene er et eksempel på det, mener Andersen.

Nielsen tilføyer: - Det er masse indignasjon rundt om. Men det er mye eder og galde og direkte hat som spys ut, ikke minst på sosiale medier.

To av skuespillerne er veteraner i «Nielsen-universet», Marte Engebrigtsen og Jan Sælid. Nykommer i «Holocaustmusikalen» er Eivin Nilsen Salthe.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder