DAME MED TÆL: Sossen Krohg avbildet i forbindelse med et portrettintervju i VG Helg. Foto: Janne Møller-Hansen , VG

Bohemdronning med attitude

Hun var skuespiller, teatersjef, TV-kjendis og bohem, og en drivende kraft i norske kulturliv.

Borghild Maaland
ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Da Sossen Krohg sjekket inn som den ærverdige Astrid Anker Hansen på «Hotell Cæsar» i en alder av rundt 75 år, ble hun allemannseie. Suveren, myndig, skarp og mild helt til hun sjekket ut i 2010.

Selv var hun født Sossen Finne Anker Olsen 18.desember 1923. Teater ble tidlig hennes lidenskap. Etter endt utdannelse på Det Norske Teatrets teaterskole i 1946, ble hun ansatt på samme teater, før hun begynte som skuespiller på Folketeatret.

Sossen var en modig og frigjort dame lenge før opprørske kvinner og menn begynte å rasle med de feministiske sabler. Livet var til for å leves, til å forsyne seg av, syntes å være et mantra som passet henne.

Denne livsglede som hun til de grader utfoldet både i Paris og i Norge med sin ektemann nummer to, scenografen og kunstneren Guy Krogh satte sitt preg på alt hun drev med.

Og det hun «drev» med, var å sette moderne, forfriskende, eksperimentelt teater på en dagsorden som neppe har hatt sitt sidestykke her i landet. Allerede tidlig ble hun en del av Club 7, den legendariske klubben der musikk, litteratur og teater var en daglig puls i Oslos liv. Musikere, skuespillere, kunstnere, forfattere og dramatikere møttes.

Jo da, de drakk og røyka, de som alle de andre gjestene. Men at klubben var et arnested for kreative folk som ønsket å røske bort i de etablerte normer, er hevet over enhver tvil.

Fra 1966 til 1985 var Sossen en selvskreven leder av Teater 7. Hun skrev stykker, hun spilte selv og hun satte ny norsk dramatikk på agendaen, i tillegg til eksperimentelle stykkker fra det øvrige Europa.

Jeg ser henne for meg; en stolt, fascinerende dame som ruver i Club 7's lokaler, kledd i flagrende gevanter. Alltid klar for en ny ide, et nytt stykke, på søken etter dramatikere og skuespillere som delte hennes trang til å utfordre, til å gå bak de trauste fasader. Alltid uredd for hva folk måtte mene om det hun drev med.

Hun fikk satt opp Bjørneboes stykke «Tilfellet Torgersen», og hun hadde suksess med Gerd Brantenbergs «Egalias døtre». Hun huket inn musikere til å skrive musikk til stykkene, hun satte i gang jevnlige forestillinger for barn. Om det var en scene der skuespillerne var nakne på scenen, så var det garantert på Scene 7.

Hennes arbeid gjenspeiler en tid da hovedstadens kulturelle liv søkte i retninger utover de tradisjonelle. Mange kunstnere er preget av denne intense og kreative tiden. Ringvirkningene er fortsatt synlige - i teater, film og litteratur.

Sossen Krogh var en betydelig person som foregangskvinne og drivkraft i det norske «alternative» kulturliv. I tillegg var hun glad i vin og menn og det gode liv; en kvinne med bein i nesa som nå har sovnet inn.

En velfortjent champagneskål til en bohem med attitude.

Borghild Maaland

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder