NY UTSTILLING: Det er ny utstilling med Pushwanger på Galleri Fineart i Oslo. Kunstneren poserer foran et nytt oljemaleri, «Escalator».
NY UTSTILLING: Det er ny utstilling med Pushwanger på Galleri Fineart i Oslo. Kunstneren poserer foran et nytt oljemaleri, «Escalator». Foto: ESPEN A. HANSEN

Nordmenn får ikke nok av Pushwagner

RAMPELYS

Utstillingen «Who Controls The Controller?» inneholder 121 arbeider, men størst interesse vekker motivet «Manhattan» som Terje Brofos, alias Pushwagner, arbeidet med i hele ti år før han anså det som ferdig.

Publisert:

Det originale oljemaleriet er fortsatt i kunstnerens eie. En samler tilbød visstnok frem millioner for «Manhattan» da det ble utstilt første – og hittil eneste gang – på Galleri Fine Art i 2014, men Pushwagner takket høflig nei.

– Alt har en pris?

– Ikke nødvendigvis, repliserer Stefan Stray.

I galleriet på Tjuvholmen henger det nå et digitalt trykk av «Manhattan». Opplaget er på 350 eksemplarer og stykkprisen er 85.000 kroner.

– «Manhattan»-trykket utgjør mesteparten av forhåndssalget, opplyser Rolf Stavnem, daglig leder og innehaver av Fineart.

Noen timer før dørene åpnet torsdag kveld, var det klistret opp 108 røde lapper ved siden av det klassiske Pushwagnerske storbymotivet. Nesten 9,2 millioner i kassen, altså, men det var fortsatt 242 trykk igjen til salgs ved åpningen.

I 2015 ble det trolig omsatt kunst av Pushwagner for om lag 40 millioner, hvorav Fineart fikk inn 15 millioner. Mange av trykkene økte visstnok i verdi med 20 til 30 prosent, enkelte motiver fordoblet seg nesten i verdi, ble det hevdet fra ulike hold.

Les også: Kunstekspert: Falsk Pushwagner forsøkt solgt på nett

Mener Pushwagner er overpriset

Kritiske røster mente derimot at Pushwagner er overpriset og en dårlig investering.

– Dette er mer melkeku enn det er stor kunst. Prisene reflekterer ikke verdien, og høyst sannsynlig lar det seg ikke gjøre å selge disse videre uten å tape penger, mente Gunnar Krogh-Hansen ved Oslo Kunsthandel i et intervju med Dagbladet.

Om man lover kjøperne en god investering, så er det kynisk. Mange tror kanskje de sikrer seg et objekt som vil stige i verdi, men det gjør de ikke, erklærte Krogh-Hansen.

Kunsthistoriker og kunsthandler Morten Zondag, tidligere leder for kunstavdelingen til nedlagte Galleri Kaare Berntsen, var ikke uenig. Han synes Pushwagner er en dyktig kunstner, men at opplaget på trykkene er så høyt at prisene i annenhåndsmarkedet vil måtte gå ned, mener kunsteksperten som også har jobbet i auksjonshuset Blomqvist.

– Hele maskineriet rundt ham fungerer veldig bra, og i noen tilfeller er det bedre for prisen på en kunstners arbeid at han er i live enn død. Pushwagner er en slik kunstner. Hans tilstedeværelse er veldig viktig for prisen, fastslo Zondag i Dagbladet.

– Det gjelder bare å holde seg i live, bemerker Pushwagner.

Kunstneren refererer ikke til kunstekspertenes uttalelser om hvorvidt trykkene hans er en god investering eller ikke, men om mulighetene for å stille ut i USA, nå som den klassiske tegneserieboken «Soft City» blir utgitt på New York Review Books (NYRB), forlagsarmen til magasinet The New York Review of Books.

Husker du? Stjålet Pushwagner-bilde funnet på do

Frokost: Vodka og cola

Men Fineart-innehaver Stavnem slipper ikke taket i kunstekspertene.

– Det stemmer ikke at verdien på Pushwagner synker i annenhåndsmarkedet. Mange av verkene hans har gått 4–5 gangen i pris. Jeg kjenner ikke til én eneste person som har tapt på å kjøpe Pushwagner, påstår Stavnem.

– Det kan gå i bølgedaler, men jeg har ikke opplevd at verdien har sunket over sikt på Pushwagner siden vi begynte å samarbeide i 1999, tilføyer Stray.

Klokken er snart tre på ettermiddagen og kunstneren har fått seg frokost – vodka og cola. En del av den daglige dietten. Pushwagner er ikke sulten. Bare sliten etter å ha arbeidet 14 timer daglig i lange tider. Særlig snakkesaling er han heller ikke.

I 17 år har Stray ivaretatt karrieren til Pushwagner, etter at han plukket en nedkjørt kunstner opp fra rennesteinen, fikk stablet ham på beina og strukturerte hverdagen.

Det har vist seg å være et meget fruktbart samarbeide. Duoen lever og arbeider tett innpå hverandre 24 timer i døgnet. Pushwagner lager kunst. Stray fungerer som manager og personlig assistent og bistår med alle daglige gjøremål knyttet til økonomi, reiser og virke som kunstner.

Les også: Solgte Pushwagner-kunst for to millioner på to dager

Fire-fem millioner

– Omsetningen er stor, men vi har mange utgifter. Etter at alle har fått sitt sitter vi igjen med fire-fem millioner i året, sier Stray.

Fineart-utstillingen inneholder ikke bare digitale trykk, men også litografi, serigrafi og flere oljemalerier, blant andre det helt nye motivet «Escalator». Det oppgis ikke pris, men den kan avtales. Det samme gjelder fire andre malerier.

Andre oljemalerier er priset fra 450.000 til 750.000 kroner, men det er trykkene som kjører omsetningen i været. Et vanlig opplag er på 250 eksemplarer. Prisene varierer kraftig, avhengig av størrelsen.

– Jeg blir ikke overrasket om omsetningen ender på rundt 15 millioner denne gang, medgir Rolf Stavnem, som heller ikke er enig i at Pushwagners produksjon er altfor høy.

Les også: Pål Enger dømt for nytt kunsttyveri

Nektet å selge

– Hvor mange verk lagde Picasso? 20.000. Og Munch? 17.000. De lagde mye trykk. Hvis du skal bli en stor kunstner, må du ha en produksjon som gjør det mulig for folk å handle i annenhåndsmarkedet. Forutsetningen for en suksess er en stor produksjon, mener Fineart-lederen.

Det fortelles om en person som forsøkte å kjøpe hundre eksemplarer av trykket «Malstrøm» som koster 19.780 kroner per stykk.

– Vi nekter å selge til personer som åpenbart spekulerer i at etterspørselen og prisene vil stige. Vi forlanger lister over hvem som kjøper fra alle som stiller ut. Publikum kommer fra alle samfunnslag og alle aldersgrupper. Vi ønsker at flest mulig skal kunne kjøpe kunsten til Pushwagner. Spredning er viktig, mener Stray.